InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Splinter verwijderen: wat kun je het beste doen?

Splinter verwijderen: wat kun je het beste doen?

Splinter verwijderen: wat kun je het beste doen? Wanneer je met ruw hout bezig bent of in de tuin werkt, kan er ineens een splinter in je vinger komen. Deze schiet in de huid en het kan erg pijnlijk zijn. Meestal lukt het om de splinter te verwijderen met een pincet of met een naald. Soms heb je pas later in de gaten dat er een splinter is omdat de huid gevoelig en rood is geworden. Na het verwijderen van de splinter kun je het wondje ontsmetten en eventueel afdekken met een pleister. Wanneer het niet lukt om een splinter te verwijderen, kun je iemand anders vragen je hiermee te helpen. Als je een splinter laat zitten, kan het gaan ontsteken.

Een splinter in vinger of voet

Als je met hout of een ander materiaal aan het werk bent, kan er soms een splinter door de huid prikken. Ook door in de tuin aan het werk te zijn, loop je een kans om een splinter in je vinger of voeten te krijgen. Wanneer je op blote voeten loopt, kan er een splinter door de eeltlaag komen. Het is meestal te voelen als een scherpe pijn, afhankelijk van de plaats en de grootte van de splinter. Soms kun je amper zien dat er een splinter zit, maar kunt je het merken door over de huid heen te wrijven. Als je over de splinter wrijft, geeft dit hetzelfde vervelende gevoel als toen de splinter erin kwam.

Zelf de splinter verwijderen

Met een pincet kun je proberen om zelf de splinter te verwijderen. Gebruik hiervoor bij voorkeur een pincet met ribbeltjes aan de binnenkant en een spits uiteinde. Pak het uiteinde van de splinter hiermee beet zo dicht mogelijk op de huid en trek hem er voorzichtig uit in de lengterichting. Als de splinter eruit is, moet je controleren of alles verwijderd is. Een achtergebleven stukje kan namelijk gaan ontsteken. Wanneer de splinter volledig eruit is, kun je het wondje ontsmetten en zonodig afdekken met een pleister. Als het verwijderen niet meteen lukt, kun je proberen het aangedane deel eerst te weken in een warm badje met soda. Soms helpt het om de bovenste laag van de huid wat los te peuteren, zodat je dieper kunt komen met het pincet.

Pas op met een naald

Vaak wordt er een naald gebruikt om een splinter onder de huid te verwijderen, bijvoorbeeld omdat de splinter onder de huid zit en je er niet bij komt met een pincet. Hiermee kun je de wond groter maken en daarom is dit niet de beste manier. Mocht je geen pincet voorhanden hebben en wil je toch een naald gebruiken, ontsmet deze dan eerst. Bijvoorbeeld door de naald even te laten weken in een ontsmettingsmiddel zoals Dettol,alcohol of Sterilon. De naald in een vlam houden ontsmet meestal onvoldoende. Na het verwijderen van de splinter kun je het wondje het beste goed ontsmetten.

Als je de splinter niet eruit krijgt

Lukt het niet om een splinter te verwijderen en je laat het zitten, kan er een ontsteking ontstaan. Het lichaam probeert de splinter eruit te drijven en het zal reageren alsof er een vreemde indringer door de huid is gekomen. De splinter zweert er als het ware uit. Zodra de splinter eruit is, zal de ontsteking overgaan. Vraag iemand anders om je te helpen als het zelf niet lukt om de splinter te verwijderen. Soms komt een splinter op een vervelende plaats, zoals onder de nagel, in het oog of in de mond.

Onzichtbare splinter

Soms kun je geen splinter zien, of het puntje onder de huid is heel klein. Het lukt niet om het met een pincet te verwijderen of om het precieze plekje te vinden waar het zit. In dat geval kun je kleine splinters eruit halen door middel van een stukje plakband.

Nazorg

Als de splinter eruit is, kun je nog wat in het wondje knijpen om eventuele achtergebleven stukjes eruit te halen. Mocht het bloeden, laat dan een beetje bloed eruit komen, zo spoelen eventuele bacteriën ook weg. Daarna kun je het wondje nog even wassen, vervolgens ontsmetten en een desinfecterende crème of spray aanbrengen.

Naar de huisarts

Zit de splinter in je oog of andere gevaarlijke plek, of je krijgt hem er echt niet uit, ga dan naar de dokter voor hulp. Bij een splinter in de handen of voeten die ontstoken is, kun je het beste een afspraak maken bij de huisarts. Hoe langer je de ontsteking laat zitten, hoe erger het kan worden. Bij een splinter in het oog, kun je het beste zo snel mogelijk medische hulp inschakelen. Wanneer je de splinter eruit hebt en de ontsteking wordt erger, raadpleeg dan ook een huisarts. Waarschijnlijk is er dan een stukje achter gebleven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Splinter in vinger, hand of voetSplinter in vinger, hand of voetEen splinter komt het meest voor in de vinger of de hand, maar ook in de voet. Het is belangrijk dat de splinter verwijd…
Splinter onder nagel verwijderen: zelf verwijderen, huisartsSplinter onder nagel verwijderen: zelf verwijderen, huisartsSplinter onder nagel is een vervelende aangelegenheid. Een splinter onder nagel komt bij zowel kinderen als volwassen vr…
Een splinter onder de nagel, verwijderen, behandelen of…?Een splinter onder de nagel is zo opgelopen. Even te snel langs een houten deur of stoel lopen, iets oppakken zonder dat…
De behandeling van kleine ongelukjes bij kinderenDe behandeling van kleine ongelukjes bij kinderenKinderen zijn meestal actief bezig, waardoor er wel eens een ongelukje kan gebeuren. Meestal zijn dit kleine ongelukjes…
EHBO bij snijwonden en steekwondenEHBO bij snijwonden en steekwondenSnij- en steekwonden zijn doorgaans eenvoudige wonden waarbij enkel de huid of slijmvliezen beschadigd zijn. Deze horen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Splinter verwijderen: wat kun je het beste doen?"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 07-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Aandoeningen aan vingers
Medische informatie…
Schrijf mee!