InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe ontsmet je een gescheurd uitgedroogde eeltwond?

Hoe ontsmet je een gescheurd uitgedroogde eeltwond?

Hoe ontsmet je een gescheurd uitgedroogde eeltwond? We hebben allemaal eelt onder de voeten zitten, echter de één heeft simpelweg meer dan de ander. Eelt is een verharding van de huid, waardoor de huid deels ongevoelig is geworden. Grotendeels bestaat het uit oude huiddelen en talg welke een harde toplaag vormen. Deze laag kan soms ernstig uitdrogen en gaan inscheuren. Hoe kun je een dergelijke eeltwond ontsmetten en hoe zorg je ervoor dat het weer heelt?

Eeltwond ontsmetten

Wat is het?

Iedere dag lopen we heel wat heen en weer op onze benen. Door de druk en wrijving van de voeten met de grond, schoenen enzovoorts slijt de huid plaatselijk sneller dan gewoonlijk. Om dat tegen te gaan wordt snel verouderende huid in combinatie met talg in die laag geconcentreerd, waardoor een slijtvaste laag ontstaat, de zogeheten eeltlaag. Daardoor wordt de onderkant van de voeten tegen de invloed van lopen beschermd. Het kan voorkomen dat de hoeveelheid eelt zeer dik wordt en uitdroogt. Indien de olie van het talg uitdroogt kan de eeltlaag gaan scheuren, waardoor eveneens de ondergelegen verse huid meescheurt. Er ontstaat dus een opening, waardoor vuiligheid het lichaam kan binnendringen met als consequentie dat infecties kunnen ontstaan. Wat zijn daarvan de symptomen?

Symptomen

De huid ziet er droog en gort uit, alsof het krakeel is vergelijkbaar met gebarsten keramiek. De eeltlaag voelt hard en gevoelloos aan en het is zelfs mogelijk om pijnloos, daarvan een deel van de hiel of zool af te schrapen. De scheuren lopen daarbij echter naar binnen toe, waardoor de bestaande nieuwe huid welke dus wordt beschermd ook mee kan gaan scheuren. Daardoor kan het voorkomen dat er pijn en irritatie ontstaat. Omdat we veel lopen bestaat er een grote kans dat de scheuren gevuld raken met vuiligheid, waardoor potentieel een ontsteking kan ontstaan. De openstaande wond kan namelijk snel vuil worden, waarna de omstandigheid voor de voeten snel verergert. De conditie kan pijnlijk aanvoelen, waarbij de hoeveelheid pijn toeneemt indien er werkelijk sprake is van een ontsteking onder de eeltlaag.

Hoe eeltwond ontsmetten?

Uiteraard moet je voorkomen dat het zover komt. Heb je ingescheurde eelt en is de eeltlaag erg dik, dan is er niets op tegen om de opperlaag te verwijderen. Ga daarbij uiteraard voorzichtig te werk. Heb je twijfels laat het dan door de voetspecialist of huisarts doen. Hoe kun je verder de ingescheurde wond laten helen? Daartoe heb je een reeks aan middeltjes nodig welke je achtereenvolgens moet gebruiken.

Alcohol

Op een steriel watje doe je een hoeveelheid alcohol van 90% en deze dep je langzaam mogelijk langdurig op de wond. Gebruik daarbij uiteraard voldoende alcohol, omdat het de ingescheurde eeltlaag moet binnendringen. Op die manier kan het de werkelijk gescheurde en gevoelige huid bereiken. Ga daarmee door tot er een tintelend tot een pijnlijk gevoel ontstaat. Dat houdt in dat de alcohol zijn werk doet en ontsmet.

Jodium en gaasje

Maak daarna de oppervlak met een ander steriel watje enigszins droog. Smeer rode jodium op het wondje. Dat mag best een beetje scheutig zodat het de kans krijgt om deels de wond binnen te dringen. Doe een steriel gaasje over het wondje en tape dit af. Ga je naar buiten dan biedt dit op zich voldoende bescherming tegen vuiligheden. Zorg ervoor dat de wond niet met vervuild water in aanraking komt.

Hoe herstelt dit verder?

Je dient de wond s ochtends en s avonds na het douchen opnieuw te steriliseren. De alcohol zorgt ervoor dat alles schoon is waarbij huidherstel (spitheelvorming) wordt geactiveerd. De jodium houdt de boel schoon en vochtig onder steriele omstandigheden, waardoor de huid en eelt kunnen herstellen. De eeltwond wordt iets minder droog en trekt naar elkaar toe, waardoor de wond van binnenuit dichtgaat. Na een paar dagen of een week zul je reeds een geweldig resultaat hebben bereikt, waardoor je weer een mooie hiel en voetzool hebt. Doe dit uiteraard allemaal voordat er reeds in de eeltlaag een ontsteking is ontstaan welke meer ernstige gevolgen kunnen veroorzaken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Eelt

Reageer op het artikel "Hoe ontsmet je een gescheurd uitgedroogde eeltwond?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Voet-aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!