InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tintelingen of pijn in palm, pols, vingers door CTS syndroom

Tintelingen of pijn in palm, pols, vingers door CTS syndroom

Tintelingen of pijn in palm, pols, vingers door CTS syndroom Word je ’s nachts geregeld wakker met een vreemd gevoel in je handen, dan kan het worden veroorzaakt door een zenuwbeknelling. Het zorgt ervoor dat informatie op een onjuiste manier wordt verzonden, zodat de hersenen de elektrische signalen verkeerd interpreteren. Het vreemde gevoel kan daarbij voorkomen in de vingers, palm en pols en treedt vooral tijdens rust op. Wat houdt het Carpaal Tunnel Syndroom (CTS) in en hoe kan het worden behandeld?

Carpaal Tunnel Syndroom en pijn handen

Wat houdt het in?

Overdag heb je er in eerste instantie geen last van echter als je met de handen niets doet valt het op. Tijdens rust vooral tijdens de slaap kan het gaan opspelen, waardoor je wakker wordt en niet meer kan slapen. Het voelt aan als vreemde tintelingen en zijn vergelijkbaar met een slapend gevoel. Het kan verergeren in een scheurende pijn in palm of pols. Heb je de aandoening reeds geruime tijd dan kan het een aanzienlijke pijn in de pols geven, welke eveneens gedurende de dag kan aanhouden. In dat geval kan de pijn voorkomen als een bepaalde beweging wordt gedaan of houding wordt aangenomen. Waardoor wordt dit tintelend, stekend tot scheurend gevoel in de vingers, palm of pols veroorzaakt?

Nauwe doorgang in de pols

Het syndroom wordt primair veroorzaakt, doordat de middelste onderarmzenuw bekneld is geraakt. Aan de binnenkant van de pols - daar waar de arm overgaat in de hand - bevindt zich onder de eerste bolling onder het peesblad de carpaal tunnel. Door deze opening lopen een negental pezen per hand, alsmede de belangrijkste zenuw. Het houdt in dat ter plaatse veel ruimte in beslag is genomen en kan door lokale problemen leiden tot verdrukking van de zenuw. Denk aan een verschuiving van een pees, waardoor een knoop ontstaat, het hebben van een opgezette synovium door een ontsteking in het polsgewricht, groei van urinezuurkristallen of vernauwing van de opening (bijvoorbeeld door zwangerschapshormonen of schildklierproblemen). Let wel dit kunnen veroorzakers van de aandoening zijn, echter soms komt het spontaan op zonder een aanwijsbare reden.

Wat kunnen de symptomen zijn?

De aandoening kan de slaap behoorlijk verstoren, doordat de hand vreemd aanvoelt gedurende de rust. Pijn kan ervoor zorgen dat je wakker wordt, waarbij je de behoefte hebt om met de hand heen en weer te bewegen. De klachten nemen daardoor mogelijk iets af. De tintelingen kunnen zich concentreren in een enkele vinger, waarbij het gevoel anders is of juist plaatselijk gevoelloosheid bestaat. De ernst van pijn kan per aanval verschillen en kan dermate heftig zijn dat je de slaap niet kan hervatten. Daarbij kan het naar de rest van de arm uitstralen. Daarnaast kan het voorkomen dat de hand geen kracht meer heeft. Ondanks dat de klachten voornamelijk ’s nachts voorkomen kan het ook gebeuren tijdens een fietstocht (iets onnatuurlijke stand van de pols) of tijdens het gebruik van een muis. De aandoening kan worden veroorzaakt door veelvuldig gebruik van de pols en kan ook worden verward met een repetitive strain injury (RSI). Het ene sluit het andere dus hier niet direct uit.

Wat kan er worden gedaan?

De behandeling wordt onderverdeeld in twee behandeltermijnen. Indien de klachten slechts kort voorkomen kan worden overwogen om tijdens de slaap de pols de immobiliseren door een spalk aan te brengen. Het zorgt ervoor dat tijdens de slaap geen bewegingen worden gemaakt, waardoor de zenuw niet extra wordt belast. Aanvullend kan een injectie met kunstmatige bijnierschorshormoon uitkomst bieden, omdat het ontstekingsremmend werkt en infecties tegengaat. Daardoor kan de druk op de pols wordt verminderd (oorzaak door reuma, ontsteking, infectie, zwangerschap). Duurt de aandoening reeds drie maand of meer en biedt voorgaande geen verlichting, dan dient een chirurgische ingreep te worden uitgevoerd. Daarbij wordt meer ruimte onder het peesblad gerealiseerd, zodat de zenuw niet meer onder druk komt te staan (onderkant wordt deels afgeschraapt middels de Carpaal Tunnel Release ingreep).

Nazorg Carpaal Tunnel Syndroom

De operatieve ingreep onder lokale verdoving geeft gewoonlijk geen aanvullende problemen. De tintelingen en pijnen verdwijnen, echter herstel van gevoel verloopt traag. Daarnaast kan de incisie in de handpalm nog maanden een gevoelige plek zijn, omdat er veel zenuwuiteinden zitten. De persoon zal na de ingreep nog enkele dag in een verband moeten lopen om daarna de hand weer volop te kunnen gebruiken. Let wel: volg altijd de adviezen van de behandelend arts op. Je mag bijvoorbeeld niet zomaar weer zware handelingen met de desbetreffende hand uitvoeren. Pas dus op om vervolgproblemen te vermijden!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dove tintelende vingers: het carpaal tunnel syndroomSommige mensen hebben voortdurend een doof gevoel in de hand of ze hebben last van tintelende vingers. In veel gevallen…
Pijn aan de polsPijn aan de polsPijn aan of in de pols is een klacht die vaak voorkomt. De polsen zijn erg beweeglijk en vangen soms harde klappen op. O…
Tintelende duim, wijsvinger of middelvinger: zenuwbeknellingTintelende duim, wijsvinger of middelvinger: zenuwbeknellingEen tintelende vinger is een vervelend probleem. Heb je last van een (voortdurende) pijn en een doof en tintelend gevoel…
Carpaal tunnelsyndroom: pijn in de polsCarpaal tunnelsyndroom: pijn in de polsHet carpaal tunnelsyndroom is een klachtenpatroon dat wordt veroorzaakt door een beknelling van de middelste armzenuw. D…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Duchesssa, Rgbstock
  • http://www.handpolsexpertise.nl/index.php/aandoeningen-zenuwen/-carpaal-tunnel-syndroom
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Repetitive_strain_injury
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Carpaletunnelsyndroom

Reageer op het artikel "Tintelingen of pijn in palm, pols, vingers door CTS syndroom"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Tintelingen
Medische informatie…
Schrijf mee!