InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Carpaal Tunnel Syndroom: pijnlijke, tintelende vingers

Carpaal Tunnel Syndroom: pijnlijke, tintelende vingers

Carpaal Tunnel Syndroom: pijnlijke, tintelende vingers Bij Carpaal Tunnel Syndroom (CTS) is er sprake van een beknelling van de middelste handzenuw (nervus medianus) in de pols. Symptomen: pijnlijke, gevoelloze, stijve, tintelende en branderige vingers en handen en mogelijk verlies van kracht. Als je deze symptomen bij jezelf herkent dan is het raadzaam om een afspraak te maken bij de huisarts. Mogelijk is er sprake van Carpaal Tunnel Syndroom. Wat is de oorzaak van Carpaal Tunnel Syndroom en wat zijn de mogelijkheden om dit euvel te behandelen?

Inhoud artikel

Carpaal Tunnel Syndroom (CTS)

Bij Carpaal Tunnel Syndroom (ook wel Carpale Tunnel Syndroom genoemd) is er sprake van beknelling van de nervus medianus of middenhandszenuw. Dit is de middelste armzenuw en deze ligt op de hoogte van de pols. De klachten zijn in de nachtelijke uren vaak het hinderlijkst. Meestal komen de klachten voor aan een hand, maar je kunt ook last krijgen van de andere hand. De klachten bestaan vaak uit een tintelend en verdoofd gevoel aan de binnenkant van de hand met uitstraling naar de eerste drie of vier vingers van de hand. Dit zijn ook de vingers die verzorgd worden door de zenuw die bekneld is. Maar het is ook mogelijk, maar het gebeurt niet zo vaak, dat iemand in alle vingers (ook in de pink) een verdoofd gevoel ervaart.

Komt Carpaal Tunnel Syndroom vaak voor en bij wie?

Carpaal Tunnel Syndroom is een van de meest voorkomende zenuwbeknellingen. De symptomen ontstaan meestal tussen het veertigste en zestigste levensjaar. Zowel vrouwen als mannen kunnen last krijgen van Carpaal Tunnel Syndroom maar vrouwen hebben circa drie keer zoveel kans te maken te krijgen met Carpaal Tunnel Syndroom. Er is een verband tussen Carpaal Tunnel Syndroom en zwangerschap of start van de overgang. Bekende risicogroepen bij Carpaal Tunnel Syndroom: kappers, medewerkers die aan een lopende band werken, slagers, betonvlechters, computeroperators en kassières.

Oorzaak

De nervus medianus loopt van de onderarm door een tunnel naar de handpalm. De tunnel wordt gevormd door de handwortelbeentjes en de dwarse polsband aan de zijde van de pols die bij de handpalm ligt. In deze tunnel bevinden zich ook de buigpezen van de vingers. De zenuw kan bekneld raken als de weefsels in de tunnel opzwellen en zorgen voor meer druk in de tunnel. Dit kan komen door veelvuldige en herhaaldelijke bewegingen van de hand (typen, toetsen aanslaan, hameren, hakken), maar ook door overgewicht, overproductie groeihormoon, diabetes mellitus, een langzaam werkende schildklier en reuma. Hormonen kunnen ook een rol spelen: zwangerschap, begin van de overgang.

Symptomen

  • Pijnlijke vingers, handen, pols.
  • Uitstraling van de pijn in onderarm.
  • Koude handen en warme onderarmen.
  • Gevoelloosheid vingers, handen.
  • Tintelend of branderig gevoel vingers, handen.
  • Verlies van kracht in vingers, handen, pols en hierdoor zomaar voorwerpen laten vallen.
  • Het gevoel hebben dat de hand gezwollen is.
  • Na langere tijd een doof gevoel in de vingers, slechte circulatie.
  • Fijne motorische handelingen kosten meer moeite.
  • Slapeloosheid: door bovenstaande klachten wordt iemand 's nachts wakker.

Diagnose

Op grond van de verschijnselen kan een arts denken aan Carpaal Tunnel Syndroom. Om de diagnose te bevestigen moet er een zenuwonderzoek gedaan worden: elektro-myografie (EMG).

Behandeling

Spalk

Er kan een spalk gegeven worden om de pols in een neutrale stand te houden.

CTS-tractie-apparaat

Behandeling met een CTS-tractie-apparaat (Phystrac): dit apparaat werkt mechanisch en geeft via een band om de pols, tractie aan de onderarm. Onderarm en elleboog worden met banden gefixeerd. De band om de pols is bevestigd aan een aandrijfmechanisme. Het gaat om een gecontroleerde tractie van de onderarm en pols waardoor spieren, ligamenten en structuren die te maken hebben met de klachten gaan ontspannen. Laat je voor de behandeling neurologisch onderzoeken.

Corticosteroïden

Door een injectie met corticosteroïden vermindert de zwelling en de beknelling van de zenuw neemt af. Vaak heeft een injectie slechts een tijdelijk effect.

Operatieve behandeling

Als de klachten ernstig en hinderlijk zijn, kan er een operatie worden voorgesteld. De druk op de zenuw moet weggenomen worden. Dit kan via de klassieke operatie of middels een kijkoperatie.
Gerelateerde artikelen
Dove tintelende vingers: het carpaal tunnel syndroomSommige mensen hebben voortdurend een doof gevoel in de hand of ze hebben last van tintelende vingers. In veel gevallen…
Tintelende duim, wijsvinger of middelvinger: zenuwbeknellingTintelende duim, wijsvinger of middelvinger: zenuwbeknellingEen tintelende vinger is een vervelend probleem. Heb je last van een (voortdurende) pijn en een doof en tintelend gevoel…
Carpaal tunnelsyndroom: symptomen, behandelingCarpaal tunnelsyndroom: symptomen, behandelingAls het kanaal waar de zenuwen en buig pezen doorheen lopen in de pols gezwollen raakt, en daardoor klachten veroorzaakt…
Carpale tunnel syndroomCarpale tunnel syndroomEen dof, tintelend of pijnlijk gevoel in de duim, wijsvinger en middelvinger kan duiden op het carpale tunnel syndroom.…
Bronnen en referenties
  • https://www.amc.nl/web/Zorg/Patient/Zoek-op-specialisme/Neurochirurgie/Patienteninformatie/Carpaal-Tunnel-Syndroom-CTS.htm
  • http://www.orthopedie.nl/content/pols/carpaal-tunnel-syndroom.asp
  • http://www.med-info.nl/Afwijking_algemeen_entrapment_cts.html
  • http://www.mijncarpaletunnel.nl
  • http://www.cont-ex.nl/New/N-hoewerkt.htm

Reageer op het artikel "Carpaal Tunnel Syndroom: pijnlijke, tintelende vingers"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 04-11-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!