InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Warmte-uitslag: wat het is en hoe kom je er vanaf?

Warmte-uitslag: wat het is en hoe kom je er vanaf?

Warmte-uitslag: wat het is en hoe kom je er vanaf? Als je lichaam warmte kwijt wil, gebeurt dit via de zweetkliertjes. Wanneer deze verstopt raken, kan het zweet niet naar buiten. Hierdoor kan er een ontsteking ontstaan. Dit uit zich als een rode huid waarbij er blaasjes met vocht kunnen ontstaan. Het komt meestal voor in de nek, onder de oksels, in het gezicht, in de knieholtes of aan de binnenkant van de ellebogen. Het kan ontstaan door een warme omgeving, intensief sporten of slecht ademende kleding. Meestal gaat warmte-uitslag vanzelf weer over. Baby’s zijn vatbaarder voor warmte-uitslag omdat bij hen de zweetklieren nog niet goed zijn ontwikkeld.

Wat het is

Warmte-uitslag, met de medische benaming miliaria rubra, is een soort uitaandoening die ontstaat als gevolg van verstopte zweetkliertjes. Het zweet kan niet via de zweetkanaaltjes naar buiten, waardoor er een ontsteking ontstaat. De zweetkanaaltjes kunnen gaan opzwellen en beschadigd raken. Het vocht kan naar de omringende weefsels gaan lekken. Het uit zich in kleine, ronde bultjes of blaasjes gevuld met vocht. Meestal is er ook sprake van een rode huid. Het komt meestal voor op plekken waar twee huidoppervlakken elkaar raken, zoals in de oksels, knieholten of tussen de billen. De plekken waar het verder veel kan voorkomen zijn:

  • In de nek
  • Liezen
  • Onder de borsten
  • Binnenkant ellebogen
  • In het gezicht

Bij baby’s

Bij een baby zijn de zweetklieren nog niet volledig ontwikkeld. Daarom zijn zij nog niet in staat om zweet goed af te voeren waardoor zij vatbaarder zijn voor warmte-uitslag. Bovendien hebben met name jonge baby’s diepe huidplooien in de nek, onder de oksels en bij de polsen. Warmte-uitslag kan op het hele babylichaam voorkomen.

Oorzaak van warmte-uitslag

Zweetkanaaltjes kunnen afgesloten raken wanneer je erg veel zweet. Warmtebultjes komen meestal voor bij warm en vochtig weer, maar het kan ook ontstaan als gevolg van strakke kleding dat niet ademt of als gevolg van intensief sporten. Verder is de kans op warmte-uitslag groter bij: overgewicht, druk op de huid (bijvoorbeeld bij langdurige zitten), een slechte persoonlijke hygiëne of hoge koorts. Sommige bodylotions kunnen de poriën van de huid verstoppen, waardoor de zweetklieren verstopt raken.

De symptomen

Door de warmte-uitslag kun je naast kleine bultjes en rode uitslag, ook last hebben van een prikkelende huid of jeuk. Het begint vaak met kleine rode bultjes op een vaste plek, maar het kan uiteindelijk leiden tot grote roze of rode plekken op de huid. Het kan leiden tot blijvende eczeemklachten. De klachten kunnen vooral verergeren wanneer je gaat krabben omdat dit de huid beschadigt. Wanneer de diepere lagen van de huid ontstoken zijn geraakt, zal het eruit zien als een droge, bobbelige en rode huid.

Behandeling

Wanneer je last hebt van een lichte warmte-uitslag hoef je in principe niet naar de dokter. Meestal gaat het vanzelf over als je een koelere plek opzoekt en voor voldoende ventilatie zorgt. Bij het verlichten van jeukklachten, kun je het product Cardiflor van VSM gebruiken. In sommige gevallen kan een verkoelend bad verlichting geven. Draag loszittende kleding en zorg voor een goede hygiëne. Rode plekjes kun je insmeren met zinkzalf. Pas op bij baby’s met deze zalf op de polsen te smeren omdat zij op de polsen kunnen sabbelen en zinkzalf is ongezond om binnen te krijgen. Hoe lang iemand last heeft van warmte-uitslag, verschilt per persoon.

Voorkomen

Warmte-uitslag is te voorkomen, door een warme vochtige omgeving te vermijden en te zorgen voor luchtige kleding. Door airconditioning kan er een betere luchtcirculatie zij, waardoor er een kleinere kans is dat de huid gaat broeien. De volgende tips kun je uitvoeren om warmte-uitslag zoveel mogelijk te voorkomen:

  • Vermijd zware lichamelijke inspanning bij warm en vochtig weer
  • Draag sportkleding van ademend materiaal
  • Was je huid regelmatig en droog het goed af
  • Probeer af te vallen indien je overgewicht hebt
  • Trek een baby niet teveel kleren aan

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • www.gezondheidsplein.nl
  • www.gratis-tips.nl/gezondheid

Reageer op het artikel "Warmte-uitslag: wat het is en hoe kom je er vanaf?"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 06-07-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!