InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Warmte-uitslag: behandelen warmte-uitslag op rug en borst

Warmte-uitslag: behandelen warmte-uitslag op rug en borst

Warmte-uitslag: behandelen warmte-uitslag op rug en borst Warmte-uitslag, ook wel miliaria genoemd, is een veelvoorkomende aandoening bij pasgeborenen, maar oudere kinderen en volwassen kunnen ook last krijgen van warmte-uitslag. Vocht en warmte dragen bij aan het ontstaan van warmte-uitslag. Warmte-uitslag ontstaat doordat zweetkanaaltjes verstopt raken, waardoor het zweet niet naar buiten kan en er een ontsteking ontstaat. Er verschijnen kleine, ronde (warmte)bultjes of blaasjes die met vocht gevuld zijn. De huid wordt vaak ook rood. De aandoening gaat vanzelf over. Je kunt een aantal maatregelen nemen om het herstel te bespoedigen.

Warmte-uitslag

Wat is warmte-uitslag?

Warmte-uitslag, ook wel miliaria genoemd, zijn algemeen voorkomende kleine pukkeltjes op de huid die ontstaan door (gedeeltelijke) afsluiting van de zweetkliertjes. Het treedt vooral op bij pasgeborenen, maar iedereen kan er last van krijgen. Het komt vaker bij baby's voor doordat bij hen de zweetkliertjes nog niet helemaal ontwikkeld zijn. Hierdoor kunnen ze gemakkelijker afgesloten raken. Doordat de zweetkliertjes (gedeeltelijk) zijn afgesloten, kan het zweet niet naar buiten waardoor er een ontsteking ontstaat. In dat geval krijg je last van kleine, ronde (warmte)bultjes of blaasjes die met vocht gevuld zijn. Vaak wordt de huid ook rood.

Synoniemen

Warmte-uitslag staat ook bekend als:
  • hitte uitslag;
  • warmte-allergie;
  • zweetuitslag; of
  • warmte bultjes.

Oorzaak: verstopte zweetkanaaltjes

Warmte-uitslag treedt op onder hete, broeierige en vochtige omstandigheden wat overmatig zweten veroorzaakt. De uitslag wordt veroorzaakt doordat de zweetkanaaltjes verstopt raken door overmatig zweten. Het wordt uitgelokt door te warme en afsluitende kleding. De zweetkanaaltjes zwellen op en kunnen kapot gaan, waardoor er vocht naar het omringende weefsel lekt.

Warm en vochtig weer en andere uitlokkende factoren

Warmtebultjes treden meestal op bij zeer warm en vochtig weer, bij te strakke kleding en bij zware inspanning. Andere factoren die de kans op warmte-uitslag vergroten zijn een slechte persoonlijke hygiëne, overgewicht, het dragen van synthetische kleding, hoge koorts en druk op de huid, zoals lang zitten tijdens autorijden (druk op de billen en de rug bij langdurig zitten in een warme auto).

Symptomen warmte-uitslag

Warmte-uitslag ziet eruit als kleine stippen of kleine puistjes op je huid. Kenmerkend zijn de met helder vocht gevulde blaasjes of rode bultjes op de getroffen huidgebieden, welke een branderig gevoel en jeuk kunnen veroorzaken. Meestal manifesteert de huiduitslag zich in huidplooien, in de ellebogen en knieholten en op de borst en rug. De hitte-uitslag ontstaat vaak op plekken waar twee huidoppervlakken elkaar raken. Naast de knieholten zijn dit de oksels en de binnenkant van je bovenbenen. Bij jonge kinderen kan warmte-uitslag op het hoofd, nek en schouders voorkomen. De uitslaggebieden kunnen geïrriteerd raken door kleding of krabben, en in zeldzame gevallen kan zich een secundaire (bacteriële) infectie van de huid ontwikkelen.

Diagnose en onderzoek

Warmte-uitslag kan meestal worden vastgesteld op basis van de klinische verschijnselen. Bij vermoeden van een infectieuze oorzaak kan een kweek nodig zijn.

Behandeling warmte-uitslag

Warmte-uitslag gaat na verloop van tijd vanzelf over zodra je in een koele, droge omgeving bent. Het is daarbij belangrijk om uitlokkende factoren te vermijden door luchtigere kleding te dragen en voor goede ventilatie te zorgen. Houd ook je huid droog. Zo nodig kunnen koude kompressen of verkoelende gels helpen om de jeuk te bestrijden. Eventueel kan de jeuk tegengegaan worden door levomentholcrème, wat een verkoelend effect heeft op de huid. Hierdoor voel je de jeuk minder. In meer ernstigere gevallen van warmte-uitslag zijn crèmes met corticosteroïden (hormooncrème) nodig tegen de ontsteking.

Cardiflor Forte

Bij jeukende huidirritaties kan je ook gebruikmaken van Cardiflor Forte. De actieve ingrediënten in dit middel verminderen de jeuk en helpen de huid herstellen. Cardiflor Forte is te gebruiken vanaf 0 jaar.

Talkpoeder

In geval van jeuk kun je talkpoeder op de plekjes strooien. Dat werkt verzachtend. Talkpoeder is namelijk een middel waarmee je direct vochtige en broeierige plekken op de huid kan laten verkoelen.

Voorkómen van uitslag op rug en borst

De volgende maatregelen kunnen helpen om te voorkomen dat je last krijgt van warmte-uitslag:
  • Vermijd overmatig zweten en zorg dat je snel droge kleding aantrekt als je flink gezweet hebt;
  • Zoek verkoeling, bijvoorbeeld op een schaduwrijke plek of op een kamer of kantoor met airco;
  • Ga niet hardlopen of sporten gedurende de warme uren van de dag of als je in een warme land bent;
  • Voorkom irritatie van de huid door geen irriterende zepen of sterk geparfumeerde producten te gebruiken en door luchtige, goed ademende kleding aan te trekken;
  • Draag luchtige katoenen of linnen kledingstukken;
  • Breng zo nodig koude kompressen aan;
  • Gebruik verkoelende talkpoeders (voor baby's zijn er aparte baby talkpoeders);
  • Drink voldoende.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Warmte-uitslag: wat het is en hoe kom je er vanaf?Warmte-uitslag: wat het is en hoe kom je er vanaf?Als je lichaam warmte kwijt wil, gebeurt dit via de zweetkliertjes. Wanneer deze verstopt raken, kan het zweet niet naar…
Warmte-uitslag door veel zweten: symptomen en behandelingWarmte-uitslag door veel zweten: symptomen en behandelingWie aan zomer denkt, denkt in de eerste plaats aan zon, zee en nippen aan verfrissende cocktail op een terrasje. De zome…
Warmte-uitslag: een veelvoorkomende huidirritatieWarmte-uitslag: een veelvoorkomende huidirritatieWarmte-uitslag, ook wel zweetuitslag genoemd, is een verzamelnaam voor verschillende huidirritaties die ontstaan als gev…
Kwalificatie WK voetbal 2010, Zuid-AmerikaKwalificatie WK voetbal 2010, Zuid-AmerikaHet WK van Zuid-Afrika komt steeds dichterbij. In elk werelddeel wordt gestreden voor het bereiken van dit eindtoernooi.…
Bultjes op billen: rode pukkeltjes op billen en benenBultjes op billen: rode pukkeltjes op billen en benenHeb je last van bultjes op je billen? Rode pukkeltjes op je billen (en benen) kunnen wijzen op een aantal huidaandoening…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sentient Planet, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Cardiflor Forte. https://www.vsm.nl/Portals/1/Documenten/Bijsluiters/Gebruiksaanwijzing-Cardiflor-Forte.pdf?timestamp=1439380769348
  • Dr. J.A.H. Eekhof, dr. A. Knuistingh Neven, dr. W. Opstelten: Kleine kwalen in de huisartspraktijk, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, vijfde geheel herziene druk, 2010.
  • Huidarts.com. Warmte uitslag. https://www.huidarts.com/huidaandoeningen/warmte-uitslag/ (ingezien op 20-6-2017)

Reageer op het artikel "Warmte-uitslag: behandelen warmte-uitslag op rug en borst"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 02-10-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Warmte-uitslag
Medische informatie…
Schrijf mee!