InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ik word altijd wakker met tintelende vingers, hand of arm!

Ik word altijd wakker met tintelende vingers, hand of arm!

Ik word altijd wakker met tintelende vingers, hand of arm! Wakker worden door een slapende arm of vingers kan iedereen overkomen. De bloeddoorstroming is gestremd, waardoor tintelingen of een duf gevoel wordt veroorzaakt. Meestal gaat het met enkele minuten weer voorbij. Soms kan het echter voorkomen dat deze aandoening iedere nacht herhaalt. Oftewel men wordt altijd in de nacht wakker met tintelende vingers, hand of arm. Wat zijn de redenen, waarom men structureel tintelingen in de arm heeft?

Tintelende vingers tijdens slaap

Iedere nacht last van tintelende vingers

Goed slapen willen we allemaal, maar soms worden we wakker met een slapende arm of vingers. Komt het sporadisch voor dan geeft het slechts tijdelijke overlast. Maar wat als het iedere nacht voorvalt? De persoon wordt geregeld wakker met tintelingen, waarbij het meestal aan één zijde is geconcentreerd. Het voelt daarbij iets branderig aan, waarnaast de arm of vingers tijdelijk gevoelloos zijn en dik aanvoelen. Meestal gaat het met enkele knijp- en polsbewegingen weer over. Met een elastiekje om de hand treedt snel verbetering op, waarna men weer kan gaan slapen. Wat zijn de redenen, waardoor tintelingen iedere nacht kunnen voordoen?

Verkeerde slaaphouding

Omdat het tijdens de slaap voordoet, is de meest logische verklaring dat de slaaphouding niet goed is. Is men relatief zwaar dan komt er teveel gewicht op een deel van de arm. Ook een ongewone ligging van de hand ten opzichte van het lichaam kan het veroorzaken. Een bloedvat raakt beklemd, waardoor zuurstofrijk bloed de onderarm, hand of vingers niet kan bereiken. Denk ook aan een ongewone haakse stand van de pols, waardoor bloed niet meer verder kan gaan of zenuwen beklemd zijn geraakt.

Spanningen en foetushouding

Dagelijkse stress, angsten en spanningen zorgen ervoor dat zuren in het lichaam kunnen opbouwen. Daarbij kan de lichamelijke tevredenheid dalen. Om wel goed te kunnen slapen wil men lekker onder de wol kruipen, waarbij het lichaam de foetushouding aanneemt. Het is de meest natuurlijke positie van het lichaam bij relatief hoge spierspanningen. Desalniettemin kan de spierspanning dermate groot zijn dat ledematen verder strak tegen het lichaam worden aangedrukt. Ook die omstandigheid kan een bloedblokkade veroorzaken.

Alcoholisme

Neemt met veel alcohol in, dan zal de lever tijdens de slaap overactief zijn. Sterke drank of liters bier per dag zorgt voor een hoge ethanalconcentratie. Dit is een restproduct van alcohol, nadat het door de lever is afgebroken. Die gifstof wordt vervolgens door de celorganel in azijnzuur omgezet, waarna het oplost als kooldioxide en water. Enerzijds verbruikt de lever daartoe veel suikers, waardoor we een brak gevoel hebben. Anderzijds heeft de lever veel zuurstofrijk bloed nodig en dat wordt eveneens aan de ledematen onttrokken. Stoppen met alcoholmisbruik betekent een einde aan nachtelijke tintelingen. Let wel alcohol kan ook de werking van zenuwen aantasten. Door zenuwontsteking kan het dan potentieel tot verlamming leiden.

Slaaphyperventilatie en apneu

Niet goed ademen of juist te snel ademen kan tot lichamelijk tintelingen leiden. Heeft men geregeld angstige dromen, dan kan ook tijdens slaap de ademhaling toenemen. Het lichaam krijgt meer zuurstof binnen dan normaal, waardoor meer bloed moet worden gebruikt. Dat bloed wordt aan de ledematen onttrokken. Ook het tegenovergestelde kan van toepassing zijn, zoals bij slaapapneu. De ademhaling houdt regelmatig even op, waardoor onvoldoende zuurstof naar de vingers wordt verstuurd. Vaak zal de persoon slecht slapen, omdat men telkens geschrokken weer wakker wordt.

Vegetariërs

Vlees zit boordevol B12 vitamine en is essentieel voor de vorming van gezonde rode bloedlichaampjes. Deze zijn weer verantwoordelijk voor de transport van zuurstof door het lichaam. Indien men onvoldoende B12 vitamine binnenkrijgt zoals bij vegetariërs, dan neemt de kans toe dat op dit gebied problemen ontstaan. Oftewel de vegetariër moet een betere samenstelling van het dieet gebruiken om tekorten te compenseren.

CTS syndroom

Het carpaal tunnel syndroom houdt in dat de doorgang onder het peesblad in de pols qua formaat afneemt. Daardoor neemt de druk op de belangrijkste zenuw toe, waardoor tintelingen kunnen ontstaan. Overdag heeft men daar geen last van, omdat de handen continu in beweging zijn. Dit wordt anders indien men tot rust komt. Zeker tijdens de slaap kan het geregeld tot tintelingen leiden. Omdat de doorgang afneemt zal de overlast met de tijd toenemen.

Syndroom van Reynaud

Onder invloed van roken, bloedarmoede en slechte bloeddoorvoer kan het syndroom van Reynaud voordoen. Het houdt in dat de uiteinden tintelen en wit of rood worden. Het kan daarbij ook pijnlijk aanvoelen. Dit syndroom kan zowel overdag als ‘s nachts voordoen en kan soms tientallen minuten aanhouden. Het kan eveneens door de kou worden veroorzaakt. Handschoenen met af en toe een borreltje nemen, kan de omstandigheid verlichten. Wordt het door inwendige bloedingen veroorzaakt dan is het acuut voorkomend. In dat geval zullen de tintelingen verder de handen, armen en voeten optrekken.

Bij heftige acute optrekkende tintelingen, welke niet lijken over te gaan is medisch advies van belang. Soms kan het om een levensbedreigende omstandigheid gaan. Denk aan een aneurysma of juist hartfalen. Daarnaast geldt ook dat de meeste tintelingen aan handen en voeten niet schadelijk zijn. Neem bij twijfel contact op met de huisarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tintelende of pijnlijke vingersLast van tintelende of pijnlijke vingers? Lijkt het alsof uw hand slaapt en heeft u vooral ´s nachts last van vervelende…
Slapende voet of beenSlapende voet of beenSlapende voet of been: een veel voorkomende klacht die in de meeste gevallen onschuldig is. Vaak komt het door een verke…
Pijn in de hand, pols of vingers mogelijke oorzakenPijn in de hand, pols of vingers mogelijke oorzakenHeb je last van een zeurende, tintelende, stekende of irriterende pijn in de hand of pols? Wat kunnen de oorzaken zijn?…
Wakker worden met slapende handenWakker worden met slapende handenLijkt het alsof je handen ’s nachts slapen en maak je je zorgen dat er iets mis is? In de meeste gevallen komt dit gewoo…
Een slapend been of arm; wat is Transient paresthesia?Een slapend been of arm; wat is Transient paresthesia?Transient paresthesia, beter bekend als een ‘slapend’ ledemaat zorgt voor een onaangenaam gevoel. Het is een gevoel wat…
Bronnen en referenties
  • http://www.salusi.nl/tintelende-handen-vingers-oorzaken-oplossingen/

Reageer op het artikel "Ik word altijd wakker met tintelende vingers, hand of arm!"

Reacties

Mark, 13-10-2015 09:49 #2
Ik word regelmatig wakker met een slapende linker arm (soms R+L). Vanaf het moment dat ik wakker word, trek het meteen weg. Het hart maakt een paar slagen en de tinteling in de arm (van boven tot onder) is weg. Zodra ik weer inslaap en weer wakker wordt, slaap mijn arm weer. Mijn huisarts zegt dat het spanningen zijn. Maar zo regelmatig? (bijna om de dag, en een jaar lang) Meestal slaap ik gewoon lekker. Wie weet meer en kan me helpen?

Mark Reactie infoteur, 13-10-2015
Een aantal factoren kunnen hierbij meespelen. Denk aan eventueel overgewicht maar ook overmatig alcoholgebruik. Daarnaast kunnen bloeddoorstromingsproblemen ook heftige tintelingen geven.

Rietje, 06-07-2015 22:36 #1
Ik heb de laatste tijd veel last van tintelende vingers vooral de 2 middelste aan mijn linker hand. Ik krijg soms ook wel het idee dat aan mijn ring ligt die ik al 47 jaar draag en niet met mij meegegroeid is dus behoorlijk strak zit. Kan dat? Heeft iemand hier ervaring mee? Reactie infoteur, 08-07-2015
Een te strak zittende ring kan soms problemen met de doorbloeding geven en resulteren in tintelingen. De ring moet dan al erg strak zitten. Vermijd dat u de ring niet meer afkrijgt, omdat het met een eventuele ontsteking ergere problemen kan veroorzaken.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 21-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Tintelingen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!