InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > B12-tekort als oorzaak van onverklaarbare aandoeningen

B12-tekort als oorzaak van onverklaarbare aandoeningen

B12-tekort als oorzaak van onverklaarbare aandoeningen Het lichaam heeft vele stoffen nodig om op een kwalitatief goed niveau alle functies te kunnen doen. IJzer, magnesium, zink, vitaminen, enzovoorts vormen de basis van een goed draaiende innerlijke processen. Een tekort aan een stof kan grote consequenties hebben voor het optimaal functioneren van het lichaam. Vele klachten kunnen voorkomen, waarbij medisch geen aanwijsbare verklaring voor te vinden is. Door een tekort kunnen zelfs op DNA niveau problemen voorkomen en dat kan grote problemen veroorzaken. Waarom kan een B12-tekort onder onverklaarbare aandoeningen vallen en wat kunnen de klachten zijn?

Onverklaarbare aandoeningen: B12-tekort

Wat doet de vitamine in het lichaam?

Het lichaam heeft voldoende rode bloedlichaampjes nodig, zodat ijzer aan hemoglobine kan worden gekoppeld om zuurstof te kunnen vervoeren. Het is de primaire taak van cobalamine (B12-vitamine) om voldoende zuurstofrijk bloed door het lichaam te vervoeren. Bij bloedarmoede oftewel een verminderde aanmaak van of tekort aan rode bloedlichaampjes krijgen spieren en organen onvoldoende zuurstof, waardoor alle delen van het lichaam minder goed werken. Toch kan men bij het hebben van chronisch onvoldoende inname andere onverklaarbare klachten hebben zonder dat er sprake is van anemie. Op welke processen heeft het verder invloed?

Zenuwstelsel en DNA

Spieren, organen, lichaamsdelen, enzovoorts worden aangestuurd door elektrische signalen verspreid door het zenuwstelsel. Hoe effectief signalen worden overgebracht wordt bepaald door de soepele werking van zenuwbanen (axon en myeline). B12 zorgt ervoor dat alle processen tussen hersenen en zenuwuiteinden vloeiend verlopen. Indien een tekort voor problemen zorgt dan worden signalen op een onjuiste manier verstuurd. Bewegingen gaan verkeerd en pijnprikkels komen over terwijl er geen aanleiding voor pijn is. Voor de verslechtering van zenuwbanen is er sprake van een structureel tekort, waarbij klachten met de tijd verergeren. Oftewel de conditie valt in eerste instantie niet te herkennen tot er geleidelijk lichte tot meer ernstige problemen gaan voordoen. Dit principe geldt eveneens voor de samenstelling en het in standhouden van de juiste DNA-structuur. Oude cellen worden stelselmatig vervangen, echter als het met gebrekkig DNA materiaal gebeurt kan het vergaande consequenties voor de gezondheid hebben. Wat zijn zoal de klachten?

Onverklaarbare klachten, de drie oorzaken

Normaal zijn er drie redenen voor onverklaarbare aandoeningen aan te wijzen, waarvan één wel een medische achtergrond heeft maar laat wordt herkend. Dat zijn schildklierproblemen, waarbij vele klachten ontstaan door ontregelde hormonen. Daarnaast kan het worden veroorzaakt door een onverwerkt weggestopt verleden, waardoor in het lichaam spanningen opbouwen. Als laatste kan het worden veroorzaakt door een cobalamine-tekort. De klachten bij een B12-deficiëntie worden opgedeeld in drie lichaamsprocessen, zijnde fysieke, zenuwbanen en geestelijke.

Fysieke lichaamsklachten

Een belangrijk teken is het hebben van vreemde spierpijnen, waarbij de kracht minder wordt. Het lichaam kan snel minder energie hebben, waardoor je snel bent uitgeput. Dat houdt in dat je veel wilt slapen of geregeld een dutje doet. Je krijgt minder trek aan eten en daardoor verlies je eveneens gewicht. Het kan gepaard gaan met misselijk zijn. Aanvullende pijnen kunnen frequente migraine zijn, suizingen of piepjes in het oor, vreemde bewegingen van spieren zonder inspanning en gewrichtspijn. De heftigheid van de pijn wordt met de tijd erger, waarnaast het ook vaker kan voorkomen. Het is dus een verslechterende conditie indien er niets aan wordt gedaan.

Zenuwbanen aangetast

Voor het goed kunnen functioneren van het lichaam dienen verschillende lichaamsdelen, organen, weefsels enzovoorts goed met de hersenen te communiceren. Indien er “gaten” in of gebreken aan de communicatielijnen (zenuwen) ontstaan komt informatie in twee richtingen niet goed aan. Het kan ervoor zorgen dat je niet goed kunt lopen, minder snel reageert, klunzig overkomt, struikelt, enzovoorts. Benen en handen voelen niet meer als vanouds aan. Het motoriek is dus van slag. Ook neemt de concentratie af en vergeetachtigheid toe.

Psychische problemen

Het kan zijn dat je je snel aan anderen irriteert, maar je kunt ook snel een andere stemming hebben. Het kan zijn dat je bij voorkeur alleen wilt zijn en kan tot een mate van depressiviteit leiden. De wereld lijkt aan de persoon voorbij te gaan, waarbij het leven van dag tot dag wordt geleefd. Het kan leiden tot paranoia en een eventuele psychose.

Laten testen van de bloedwaarden

Om er achter te komen of je een chronisch tekort hebt aan B12-vitamine kun je een serumwaarde test doen bij de huisarts of in het ziekenhuis. Middels een bloedonderzoek kan vrij snel worden geconstateerd of er sprake is van een deficiëntie. Laat je bij twijfel ook testen op schildklierwaarden, omdat sommige klachten ook door ontregelde hormonen kunnen worden veroorzaakt. Herken je jezelf in voorgaande problemen laat je dan testen zodat je snel uitsluitsel hebt.

B12-tekort aanvullen en preventieve inname

Een chronisch tekort kan worden aangevuld. Het wil niet zeggen dat alle klachten zomaar verdwijnen, echter de conditie zal met een toenemend vitaminegehalte verbeteren. Overleg bij een werkelijk B12-tekort altijd met de behandelend arts wat je het beste kunt doen om de klachten te verminderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
IgA-deficiëntie: tekort aan immuunglobuline AIgA-deficiëntie: tekort aan immuunglobuline AIgA-deficiëntie ontstaat door een stoornis in het afweersysteem en gekenmerkt zich door een tekort aan de antistof immuu…
Neurologische verschijnselen door vitaminedeficiëntiesVitaminedeficiënties komen regelmatig voor en kunnen een verscheidenheid aan neurologische aandoeningen veroorzaken. Dez…
Onverklaarbare zenuwpijn: oorzaken, symptomen en behandelingOnverklaarbare zenuwpijn: oorzaken, symptomen en behandelingAls je zenuwpijn of zenuwschade hebt of hebt gehad weet je dat het verschillende pijnklachten kan geven: brandende pijn,…
Het piriformissyndroomHet piriformissyndroomHet piriformissyndroom is een niet al te bekende, maar zeer vervelende aandoening, die vaak verkeerd gediagnosticeerd wo…
Medische aandoening '(pan)hypopitüitarisme'Medische aandoening '(pan)hypopitüitarisme'Hypopüitarisme is geen op zichzelf staande aandoening. De naam betekent: een tekort (hypo) aan één of meer hormonen van…
Bronnen en referenties
  • http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort/symptomen/

Reageer op het artikel "B12-tekort als oorzaak van onverklaarbare aandoeningen"

Reactie

Gipsy, 08-04-2013 21:05 #1
Http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort/symptomen/

Heel fijn dat u deze stichting als referentie gebruikt. Dat wil niet zeggen dat de alinea: 'Tekorten aanvullen en preventieve inname' gestoeld is op informatie van die website.
Ik las juist dat het gevaarlijk is om zomaar te gaan slikken bij een vermoeden. Bij een echt tekort en opnameprobleem, waarbij je B12 NIET kunt opnemen uit voedsel (dus elke inname die via de maag verloopt nutteloos is), zal dat de bloedwaarden vals verhogen. de dokter zal dan juist zeggen: u waarden zijn perfect, u krijgt geen injecties. Een keer raden hoe ernstig de patiënt vervolgens de put in gaat.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Onverklaarbare aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!