InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Tips om bloedarmoede aan te pakken

Tips om bloedarmoede aan te pakken

Tips om bloedarmoede aan te pakken Anemie oftewel bloedarmoede houdt in dat er te weinig rode bloedcellen of te weinig goedwerkende bloedcellen aanwezig zijn. Dit wordt ook aangeduid met de hoeveelheid hemoglobine, welke de drager is van zuurstof. Een te laag gehalte aan hemoglobine betekent dat het lichaam onvoldoende zuurstof krijgt. Achterliggend probleem van anemie is dat er een tekort aan ijzer is, waarmee de rode bloedcellen onder andere worden gevormd. Zonder ijzer (haam) kan hemoglobine niet worden aangemaakt, waardoor zuurstof niet kan worden vervoerd en de patiënt dus snel uitgeput raakt. Hoe wordt bloedarmoede veroorzaakt en wat zijn de tips bij bloedarmoede?

Tips bij bloedarmoede

Hemoglobine

Om een gezonde hemoglobine te hebben dient er een rode bloedconcentratie te zijn van 7,3 tot 10 mmol/ml. Bij mannen ligt die waarde iets hoger. Is jouw bloedconcentratie lager dan voorgenoemde dan is er sprake van bloedarmoede. Indien die waarde chronisch is en dus geruime tijd dan er sprake is van bloedarmoede. Je bent snel vatbaar voor ziekten, aandoeningen, bacteriën en infecties, waarnaast je snel vermoeid bent. Primaire oorzaak is het hebben van een tekort aan ijzer. Dit kan worden veroorzaakt door slechte voeding, bloedverlies door menstruatie of operatie en verwondingen. Ook kan het zijn dat het lichaam slecht ijzer opneemt of dat rode bloedcellen niet kunnen worden aangemaakt.

Kenmerken van de aandoening

Is er een tekort aan hemoglobine dan uit zich dat in een verlaagde weerstand en vermoeidheid. Dit komt doordat het bloed slecht zuurstof naar de verschillende delen van het lichaam vervoert. Dat betekent dat de longen ook slecht zuurstof uit de lucht opnemen waardoor:
  • kortademigheid kan ontstaan;
  • de huid iets geler of bleker eruit ziet;
  • duizeligheid, misselijkheid en hoofdpijn kunnen ontstaan;
  • men het bewustzijn kan verliezen.
In de meest extreme gevallen kan het leiden tot een pijnlijk tong en tintelende voeten of handen, omdat het lichaam die delen van het lichaam minder bloed geeft om het hart-, orgaan- en hersenfunctie optimaal te laten functioneren.

Speciale aandacht tijdens zwangerschap

Is de vrouw zwanger geworden dan ondergaat het lichaam veel veranderingen, waarbij veel zuurstofrijk bloed benodigd is. Normaal maakt het lichaam dan aanvullend bloed aan of neemt de concentratie rode bloedcellen af. Weet je reeds dat je chronische anemie hebt, informeer dan altijd de begeleidend arts omdat het lichaam dan aanvullende medicamenten nodig heeft. Chronische bloedarmoede bij zwangerschap kan namelijk gevaarlijk zijn voor moeder en kind.

Medische hulp

Is er sprake van een opkomende bloedarmoede dan gaat men zich suf en energieloos voelen. Het lichaam heeft tekort aan ijzer en dat kan worden aangevuld door daartoe vitamine en mineraal tabletten in te nemen. Ook kunnen ijzer supplementen worden ingenomen, echter deze hebben zware invloed op de maag en ontlasting. Bij de volgende aandoeningen bij anemie zijn er de volgende remedies:
  • overmatige menstruatie bloedverlies: het gebruiken van de pil, omdat daarmee de mate en tijd onder controle wordt gehouden;
  • ernstige anemie: het krijgen van donorbloed;
  • problemen met opname van vitamines: het injecteren van vitamines in het lichaam.

Wat kun je zelf doen?

Heb je bloedarmoede dan kun je een gezond dieet aanmeten, welke is gebaseerd op mineraal- en ijzerrijke voeding. Door iedere dag ijzerrijk voedsel in te nemen, neemt de aanmaak van hemoglobine eveneens toe. Denk daarbij aan:
  • doperwten, peulvruchten en volkoren producten;
  • broccoli, sla, boerenkool, spinazie en andijvie;
  • vlees, eieren en noten;
  • cornflakes, limonadesiroop en biscuits.

Overige tips bij bloedarmoede

De inname van extra B12 (in vlees, zuivel, vis) in combinatie met foliumzuur (in spinazie, lever, asperges, peulvruchten) stimuleert aanvullend de processen voor de aanmaak van rode bloedcellen. Heb je een chronische vorm van anemie dan kunnen aanvullende foliumzuur tabletten één en ander verbeteren. Neem naast deze ijzerrijk voedsel eveneens magnesiumrijk voedsel of supplementen in omdat, daarmee vele lichaamsfuncties worden gestimuleerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oververmoeidheid: Bloedarmoede (Anemie)Oververmoeidheid: Bloedarmoede (Anemie)Voel je je oververmoeid? Bloedarmoede kan de oorzaak zijn. Bloedarmoede of anemie ontstaat wanneer er te weinig rode blo…
Anemie (bloedarmoede)Anemie (bloedarmoede)Anemie, ook wel bloedarmoede genoemd, is een aandoening waarbij er sprake is van een te laag hemoglobinegehalte in het b…
Hoofdpijn, misselijk, duizelig, moe en hartkloppingenHoofdpijn, misselijk, duizelig, moe en hartkloppingenDe klachten hoofdpijn, misselijk, duizelig, moe en hartkloppingen kunnen wijzen op bloedarmoede. De medische benaming va…
Rode bloedcel; zuurstoftransport en bloedarmoedeEen van de belangrijkste functies van het bloed is het zuurstoftransport naar de cellen. De cellen van het lichaam hebbe…
Vermoeidheid door bloedarmoedeVermoeidheid door bloedarmoedeBloedarmoede ontstaat als er een tekort is aan goed functionerende rode bloedcellen in het bloed. De meest bekende oorza…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedarmoede
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBK5a.htm

Reageer op het artikel "Tips om bloedarmoede aan te pakken"

Reactie

Vera, 08-10-2015 18:56 #1
Wat is beste middel voor bloedarmoede? Reactie infoteur, 09-10-2015
Voldoende donkere groente en fruit eten, lever, voldoende foliumzuur, magnesium etc. Het zijn allemaal kleine elementen die de bloedaanmaak stimuleren. Daarnaast is voldoende beweging, maar ook voldoende rust bij een gespannen stressig bestaan van belang.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 19-03-2018
Subrubriek: Alternatief
Special: Bloedarmoede
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!