InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Tips om goed te slapen door voeding en regelmaat

Tips om goed te slapen door voeding en regelmaat

Tips om goed te slapen door voeding en regelmaat We willen allemaal goed slapen, echter soms wil het gewoon een tijd niet. Waar ligt dat aan? Heb je er weleens over nagedacht dat wat je allemaal vlak voor het slapen gaan inneemt. Voedsel en drinken heeft effect op de rusttoestand van het lichaam. We weten allemaal dat je geen koffie moet drinken voor het slapen gaan en dat een warm glas melk je een heerlijke roes kan geven waardoor je goed slaapt. Toch heeft goed slapen ook te maken met wanneer je welke hoeveelheid voedsel inneemt, maar ook of dit pittig is of niet. Wat voor voedsel en drinken stimuleert een goede nachtrust?

Tips goed slapen

Met alcohol niet goed slapen

Ok, met alcohol heb je een lekker roesje gerealiseerd, waardoor je goed in slaap kunt vallen. Maar dit duurt slechts drie tot vier uur waarna je wakker wordt. De alcohol in het bloed:
  • wordt met de tijd afgebroken, waardoor het roesje verdwijnt. Word je wakker, dan ben je ook direct klaarwakker;
  • zorgt ervoor dat het ADH-hormoon (anti-diuretisch hormoon) niet optimaal meer werkt, waardoor de nieren minder vocht recyclen.

Oftewel het lichaam droogt uit en de blaas loopt vol. Je wordt dus wakker, omdat je moet plassen en dorstig bent. Misbruik je alcohol daarbij dan zul je onvast slapen, zweet je veel en heb je roerige dromen. Slapen doe je beter door het geregelde gebruik van alcohol te vermijden.

Cafeïne, theïne en nicotine

Teveel aan koffie en thee zorgt ervoor dat organen worden gestimuleerd maar ook dat de hersenen scherp blijven. Het heeft een averechts effect op slaap en dus moet het ook niet te laat ingenomen worden. Cafeïne en theïne zijn daarbij de boosdoeners (dit zijn twee benamingen voor dezelfde stof) en komen voor in:
  • thee, groene thee 20 tot 40 mg per kop;
  • filter-, oploskoffie en espresso 45 tot 120 mg per kop;
  • cola 40 mg per blik;
  • chocolade melk 10 tot 20 mg per kop;
  • chocolade reep 200 mg per 100 gram;
  • energy drinks 100 mg per blik.

Wil je later op de avond toch koffie of thee drinken neem dan het volgende:
  • cafeïne vrije koffie 1 tot 5 mg per kop;
  • rooibosthee 0 mg (eveneens een aanrader voor zwangere vrouwen en diegene met een hoge bloeddruk).

Rokers krijgen nicotine binnen en dat werkt eveneens opwekkend. Ze slapen gewoonlijk minder vast en hebben de neiging om vaker te ontwaken. Soms werkt iets nicotine ook slaapverwekkend. Uiteraard is het verstandig om geheel met roken te stoppen.

Natuurlijke aminozuren

Tryptofaan is een belangrijk natuurlijke aminozuur en is essentieel voor lichaamsgevoel zoals:
  • zelfvertrouwen en stemming;
  • emoties en seksuele activiteit;
  • eetlust maar ook slaap.

Neem je een half uur voor het slapen gaan één van de volgende producten in dan krijg je tryptofaan binnen waardoor je lichaam rustig wordt. Denk daarbij aan:
  • yoghurt en melk;
  • dadels en bananen;
  • kikkererwten, tonijn en notenpasta.

Met de inname van deze producten voor het slapen gaan wordt het lichaam heerlijk rustig en kan het heerlijke slapen beginnen. Naast tryptofaan is serotonine zoals gevonden in volkorenbrood en volkorencrackers gunstig omdat je daardoor rustig wordt.

Eet op een geplande manier

Des te eerder je de voedingsstoffen per dag binnen krijgt des te beter. Begin met een stevig ontbijt zodat de basis voor de dag wordt gelegd. Dit vul je aan met een iets minder zware lunch, zodat je op de avond eindigt met een licht maaltijd. Omdat je lichaam op deze manier veel energie gedurende de dag uit het voedsel haalt hoeft het lichaam s nachts relatief weinig te doen. Met een volle maag gaan slapen werkt niet goed, omdat het lichaam dan juist de energie uit het voedsel gaat halen. Dit geeft een onrustig gevoel, waardoor je onrustig slaapt. Neem de laatste maaltijd minimaal drie uur voor het slapen gaan in. Voorkom dat je daarna koekjes, chips, vettigheid en zoetigheid inneemt, omdat daardoor het lichaam weer wakker wordt.

Een regelmatige slaap

Heb je een druk bestaan, dan is het des te belangrijker om regelmatig goed "door" te slapen. Een methode daartoe is op gezette tijden te gaan slapen. Dat houdt in dat je een concreet regime moet toepassen om het dagelijkse waak-slaap ritme te optimaliseren. Slapen moet dus geen plaats maken voor nog maar even een paar uur doorwerken of langer televisie kijken. Regelmaat betekent iedere dag op hetzelfde tijdstip naar bed gaan, om te slapen. Zet daarbij de geluiden van de mobiel of apps uit.

Welterusten!

Voorgaande geeft al aan dat je goed kunt slapen door de meeste voedingsstoffen in de ochtend en deels met de lunch in te nemen. Een lichte maaltijd in de avond zorgt ervoor dat de darmen niet zwaar meer hoeven te werken. Vlak voor het slapen gaan kun je nog goed een lekkere volkorencracker met tonijn eten en dit wegspoelen met een glas warme melk of een schotel met yoghurt en banaan erdoor op eten zodat je lekker in een fijne slaaproes komt. Welterusten dan maar!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Relatie tussen voeding en een goede nachtrustRelatie tussen voeding en een goede nachtrustEen goede nachtrust is heel belangrijk voor je gezondheid. Maar een goede nachtrust is niet voor iedereen vanzelfspreken…
Wat voeding kan doen tegen slecht slapenWat voeding kan doen tegen slecht slapenSlapeloosheid is heel vervelend. Het kan veel stress veroorzaken, je wordt humeurig en ze raakt ook snel geirriteerd. Bo…
Voeding bij slaapproblemenVoeding bij slaapproblemenSlaap is enorm belangrijk voor een goede gezondheid. Helaas hebben velen veel moeite om in slaap te vallen. Wat vaak voo…
Last van de maag?Last van de maag?Veel mensen hebben wel eens last van de maag na het eten, voor het eten of op een ander moment van de dag. Deze pijn kan…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/slaap-lekker/artikelen/210/je-eten-bepaalt-je-slaap
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Tryptofaan
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Serotonine

Reageer op het artikel "Tips om goed te slapen door voeding en regelmaat"

Reactie

Mieke, 31-03-2018 00:53 #1
Wat een goede tips in dit artikel, maar bij het lezen van dit artikel schoot het toch zo af en toe ook wel door mijn hoofd van ''goh, dat weet iedereen toch wel?'.' Blijkbaar niet dus en daarom is het goed om een aantal zaken hier nog eens opgesomd te zien. Voor veel mensen die zichzelf (blijvend) niet fit voelen is de voedingsgewoonte aan te wijzen als veroorzaker maar ook slaap, of eigenlijk het gebrek daaraan kan je fit zijn flink onderuit halen. Zelf heb ik door veel stress en een daarop volgende burn-out mogen, of eigenlijk moeten, ervaren hoezeer voeding en rust aan elkaar verbonden zijn. Over voeding vind ik gelukkig veel op deze site, het goed slapen gevoel wil ik graag met iedereen delen en een boekje aanbevelen wat mij opnieuw heeft leren slapen. Mocht je jezelf een ''reset'' willen geven is dit een aanrader! Heel herkenbaar allemaal, er zijn werkelijk honderden redenen om niet of slecht te kunnen slapen, en ja, als dit maar lang genoeg duurt wordt ook het functioneren de volgende dag echt stukken minder of leid, zoals in mijn geval, tot een flinke burn-out. Tijdens deze periode heb ik onder andere opnieuw moeten leren slapen maar wilde dit zonder medicatie in welke vorm dan ook.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 21-03-2019
Subrubriek: Alternatief
Special: Slaapadviezen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!