InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Relatie tussen voeding en een goede nachtrust

Relatie tussen voeding en een goede nachtrust

Relatie tussen voeding en een goede nachtrust Een goede nachtrust is heel belangrijk voor je gezondheid. Maar een goede nachtrust is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Veel mensen hebben te kampen met problemen als moeilijk in slaap komen en onrustig slapen. Iedereen weet dat je beter geen koffie kunt drinken voor het slapen gaan, maar er zijn nog veel meer voedingsstoffen die belemmerend kunnen werken op je slaap. Veel mensen hebben hier geen weet van.

Wat je niet moet eten voor het slapengaan

Koffie, cola, chocola en thee

Voedingsmiddelen met cafeïne belemmeren de slaap, iedereen weet dat. Drink daarom geen koffie vlak voor het slapengaan. Cafeïne stimuleert de hersenen, de nieren, de maag en de darmen. Cafeïne heeft een opwekkende werking en jaagt de moeheid weg. Maar niet alleen in koffie zit cafeïne, ook in producten als chocolade, thee (behalve in kruidenthee) en cola zit cafeïne. Laat deze voedingsmiddelen daarom net als koffie staan voordat je naar bed gaat.

Alcoholische dranken

Veel mensen denken dat ze met een glaasje alcohol op beter slapen, het zogenaamde slaapmutsje, maar dat is niet waar. Wat wel waar is, is dat alcohol helpt bij het in slaap vallen. Maar na een tijdje, ongeveer drie uur later, is dat effect verdwenen. Je zult onrustiger slapen, zekere wanneer je grote hoeveelheden alcohol tot je genomen hebt. Je gaat er wild van dromen, je krijgt hoofdpijn en vaak gaat dit gepaard met veel zweten. Niet erg bevorderlijk voor een aangename nachtrust.

Roken

Uit onderzoek is gebleken dat rokers minder snel in slaap vallen dan niet-rokers. Daarnaast zouden rokers minder diep slapen en gedurende de slaap vaker wakker worden. Net als cafeïne heeft ook nicotine een opwekkend effect. Daarnaast zal iemand die veel rookt steeds onrustiger gaan slapen, omdat tijdens de slaap het lichaam ontwenningsreacties opwekt omdat er lange tijd niet gerookt wordt. S´morgens snakt de roker dan ook naar een sigaret. Weer een goede reden om te stoppen met roken.

Pikant voedsel, vet voedsel en zoetigheden

Eet voor je gaat slapen geen pikant voedsel. Dit kan ervoor zorgen dat brandend maagzuur en een opgeblazen gevoel je uit de slaap gaan houden. Sowieso geldt dat je niet met een overvolle maag moet gaan slapen. Het eten blijft dan half verteerd in je maag achter, wat een negatief effect heeft op je nachtrust. Dit geldt vooral ook voor vette snacks of snoep. Aan de andere kant is het ook niet verstandig om te gaan slapen met een lege maag. Het hongerige gevoel zal je in de weg zitten om de slaap te vatten. In dat geval kun je een lichte snack nuttigen.

Wat je wel mag eten voor het slapengaan

Melk, yoghurt en bananen

Deze voedingsmiddelen mag je een half uurtje voor het slapengaan eten. In deze producten zit namelijk de stof triptofaan. Dit is een natuurlijk voorkomend aminozuur en behoort tot de categorie essentiële aminozuren. Triptofaan is nodig voor het produceren van de neurotransmitter serotonine. Deze stof zorgt ervoor dat we ons prettig voelen en heeft invloed op ons zelfvertrouwen, op onze emoties, seksuele activiteit, eetlust en het maakt je slaperig. Triptofaan zit onder andere ook in dadels, sojabonen, tonijn en zalm.

Volkorenbrood

Volkorenbrood heeft ook een gunstig effect op je nachtrust. De koolhydraten in volkorenproducten zorgen dat de serotonine in je lichaam toeneemt. Door de serotonine word je rustiger en zul je dus gemakkelijker in slaap vallen en ook door kunnen slapen. Een lichte volkorensnack is daarom aan te raden als je snel in slaap wilt vallen.
© 2009 - 2019 Faffie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Relatie tussen voeding en een goede nachtrust"

Infoteur: Faffie
Gepubliceerd: 20-08-2009
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!