InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Voeding bij slaapproblemen

Voeding bij slaapproblemen

Voeding bij slaapproblemen Slaap is enorm belangrijk voor een goede gezondheid. Helaas hebben velen veel moeite om in slaap te vallen. Wat vaak voor slaaptekort zorgt. Dit heeft weer tot gevolg dat iemand met slaapproblemen overdag vermoeid is. Natuurlijk zijn er slaappillen te koop, die de slaap stimuleren. Echter kunt u deze middelen slechts een korte periode gebruiken, omdat het effect van de middelen op den duur minder wordt. Ook kunt snel aan deze medicatie verslaafd raken. Verder zijn er nog andere bijeffecten. Gelukkig zijn er alternatieven voor deze medicatie. Een daarvan is voeding.

Slaapproblemen

Slaapproblemen komen redelijk vaak voor. Er kunnen verschillende oorzaken zijn. Stress is een veelvoorkomende oorzaak. Ook kunt u moeite hebben met slapen, omdat u last heeft van (chronische) pijnen. Een ander voorbeeld is een jetlag. Wat de oorzaak ook is, een gebrek aan slaap kan uw gezondheid negatief beïnvloeden. Zo kunt u bij slaaptekort last krijgen van een depressie of last krijgen van een hartstoornis. Hieruit blijkt het belang van voldoende slaap.

Slaap stimulerende voeding

Als u moeite heeft om in slaap te vallen, kunt een aantal verschillende soorten voeding eten/drinken. Deze voeding zorgen ervoor dat u makkelijker in slaap valt en dat u dus een betere nachtrust krijgt.

Vis

Vis is rijk aan het aminozuur tryptofaan. Dit aminozuur zorgt voor een stijging van het serotoninegehalte in het lichaam. Serotonine is nodig om melatonine te maken. Melatonine is een hormoon dat betrokken is bij het slaap- en waakritme van een persoon. Daarnaast bevatten vele soorten vis (bijv.: zalm, tonijn, kabeljauw, heilbot en forel) ook vitamine B6. Deze vitamine is ook noodzakelijk voor de productie van melatonine. Uit onderzoek van van het American Journal of Clinical Nutrition bleek dat personen, die tryptofaan rijke voeding aten, 's ochtends minder vermoeid en alerter waren dan personen die dat niet deden. Dit komt hoogstwaarschijnlijk, doordat zij een betere nachtrust hadden.

Zuivel

We hebben allemaal weleens gehoord, dat een warme glas melk voor het naar bed gaan de slaap bevordert. Dit blijkt waar te zijn. Zuivelproducten zoals melk, kaas en yoghurt zijn rijk aan calcium. Calcium stimuleert de productie van melatonine. Uit onderzoek is gebleken dat bij personen met een calcium tekort mogelijk slaapproblemen kunnen ontstaan.

Bananen

Bananen zijn rijk aan kalium en magnesium. Deze mineralen helpen overspannen spieren om uit te rusten. Waardoor u minder last heeft van spierpijn tijdens de slaap. Ook bevatten bananen het aminozuur tryptofaan.

Kersen

Kersen, vooral de zure varianten, zijn een van de weinige voedingsbronnen die melatonine bevatten. Uit een onderzoek, waarbij een groep personen twee weken lang elke ochtend en avond 8 ounces (237 ml) zure kersensap dronken, kwam naar voren dat deze personen betere slaapgewoontes hadden ontwikkeld.

Kikkererwten

Kikkererwten bevatten naast tryptofaan ook vitamine B6 en foliumzuur. Foliumzuur helpt bij het reguleren van slaappatronen, vooral bij ouderen.

Noten

Noten bevatten calcium en magnesium. Ook bevatten noten onverzadigde vetten, deze vetten zorgen voor een toename van het serotoninegehalte in het lichaam. Ook bevatten noten eiwitten, die het suikergehalte in het bloed stabiliseren. Wat zorgt voor een beter nachtrust.

Donkere bladgroenten

Donkere bladgroenten zijn rijk aan de mineralen magnesium, kalium en calcium. Deze mineralen hebben zoals hierboven beschreven een positieve invloed op de slaap.

Thee

Kruidentheeën zoals kamillethee en muntthee zijn handig om voor het naar bed gaan te drinken. Kruidentheeën bevatten slaap bevorderde eigenschappen. Kamille is een kruid dat al duizenden jaren wordt gebruikt tegen slaapproblemen. Van munt is bewezen dat het stress verminderd en de slaap bevorderd. Ook kunt u groene thee drinken. Groene thee bevat veel theanine. Dit aminozuur verminderd ook stress en stimuleert ontspanning, wat een betere nachtrust tot resultaat heeft. Probeert wel cafeïne arme thee te drinken. Zodat u niet door de cafeïne wakker blijft.

Slaap verminderende voeding

Er bestaan ook voedingssoorten die de slaap negatief beïnvloeden. Deze kunt u het best vermijden voordat u naar bed gaat, als u last heeft van slaapproblemen. Hieronder treft u een overzicht van enkele van deze voeding.
  • Koffie
  • Alcohol
  • Fastfood
  • Zwarte chocola

Hiernaast is het ook afgeraden om grote maaltijden te consumeren voor het slapen gaan, omdat het lichaam dan 's nachts meer gefocust is op verteren in plaats van op slapen.
© 2014 - 2019 Gratos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat moet je doen om goed te slapen?Wat moet je doen om goed te slapen?Voldoende slaap is belangrijk om de dag goed door te komen. Voor mensen met slaapproblemen is het erg moeilijk. Lees in…
Slaapritme bij daglichtSlaapritme bij daglichtNormaal slaapt een mens 's nachts en het lichaam is daar dan ook op ingesteld. Het kan echter voorkomen dat iemand overd…
Zo kun je winterse slaapproblemen voorkomenSlapeloosheid is een van de meest voorkomende slaapproblemen, die tijdens de wintermaanden nog sterk toenemen. Inderdaad…
Slaapproblemen door nachtmerriesDoor een vervelende nachtmerrie kan je niet meer in slaap komen. Je bent vermoeid, schiet eerder in de stress en je hume…
Bronnen en referenties
  • http://www.health.com/health/gallery/0,,20628881,00.html
  • http://www.foxnews.com/health/2014/10/11/8-foods-to-help-sleep/
  • http://www.thuisarts.nl/slaapproblemen/ik-overweeg-slaapmiddel-te-gebruiken
  • http://www.avogel.nl/blog/melatonine/

Reageer op het artikel "Voeding bij slaapproblemen"

Infoteur: Gratos
Gepubliceerd: 12-10-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!