InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Slaapritme bij daglicht

Slaapritme bij daglicht

Slaapritme bij daglicht Normaal slaapt een mens 's nachts en het lichaam is daar dan ook op ingesteld. Het kan echter voorkomen dat iemand overdag moet slapen door werk, een pasgeboren baby of een jetlag. Wat gebeurt er in ons lichaam wanneer we overdag moeten slapen en hoe kunnen we makkelijker overdag slapen?

Hormoonverandering tijdens slapen bij daglicht

Normaal gesproken wordt een mens moe als het donker is. Dat komt doordat de pijnappelklier het hormoon melatonine afscheidt, dat slaap bevordert. Bij daglicht gebeurt dit niet en wordt dus ook geen slaap opgewekt. Het slaapritme wordt dus bepaald door licht en donker.

Jetlag

Een jetlag kan ervoor zorgen dat het slaapritme verandert. Dat komt omdat tijdens langdurig vliegen tijdzones worden gepasseerd en daarmee het slaapritme verstoord raakt. U kunt dan last krijgen van hoofdpijn, slapeloosheid en concentratieproblemen. Om een jetlag te voorkomen kunt u 's ochtends fel licht laten schijnen, zodat u 's avonds eerder moe bent.

Overdag slapen door nachtwerk

Sommige mensen moeten 's nachts werken en overdag slapen. Tijdens werk kost het moeite om wakker te blijven en na werk kost het moeite om in slaap te vallen. Er zijn enkele maatregelen die u kunt nemen om wakker te blijven tijdens werk en te slapen overdag. Voor het werken moet u bezig blijven en caffeïnehoudende dranken nuttigen. Die zorgen ervoor dat het lichaam energie houdt en niet moe wordt. U moet ook zorgen dat het voldoende licht is waar u bent. Op de werkplek moet het ook licht zijn en door regelmatige pauzes blijft u wakker. Wanneer u klaar bent met werken en thuis wilt slapen moet de kamer zo donker mogelijk zijn. Verduisterende gordijnen en een slaapmasker kunnen helpen uw slaap op te wekken.

Een pasgeboren baby

Een baby heeft 's nachts voeding nodig en onderbreekt daarbij uw en zijn eigen nachtritme. Om ervoor te zorgen dat de baby snel weer inslaapt na het voeden kan een dimmer op de lamp helpen niet heel fel licht te produceren. Om ochtendlicht iets langer buiten te houden kunnen verduisterende gordijnen helpen. Overdag kan een baby het beste in een lichte huiskamer slapen. Het moet wel leren wennen aan donker is slapen en licht is wakker, maar dat ritme leert het zichzelf aan.

Vroeg wakker worden

Sommige mensen hebben last van vroeg wakker worden door binnenkomend ochtendlicht. Dit is vooral in de zomer het geval. 's Nachts mogen er al niet teveel lampen branden in huis en 's ochtends kan het licht langer buiten blijven door verduisterde ramen. Het kan ook helpen om 's avonds 1-2 uur voor het slapen gaan uzelf bloot te stellen aan fel licht. U zult 's ochtends merken dat u langer doorslaapt.
© 2011 - 2019 Irisvdpost, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Mind Body Spirit, deel 23, natuurlijke gezondheid: stress te lijf en goed slapen, blad 8.

Reageer op het artikel "Slaapritme bij daglicht"

Infoteur: Irisvdpost
Gepubliceerd: 26-07-2011
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!