InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe gezond is tomaat?

Hoe gezond is tomaat?

Hoe gezond is tomaat? De tomaat is niet meer uit het eet- en drinkpatroon weg te denken. De tomaat hoort er bij en eigenlijk valt de tomaat met de meest uiteenlopende gerechten te combineren. De tomaat is een beetje alledaags, met een enorme diversiteit. Niet alleen wat we zelf “bedacht” en gevormd hebben, maar ook in smaak. Dat heeft met verschillende zaken te maken. Het is een veelzijdig product wat op meerdere vlakken dienst doet.

Oorsprong van de tomaat

De tomaat valt onder de vruchten (culinair zien we de tomaat overigens eerder als een groente) en is mateloos populair. De tomaat is afkomstig van de tomatenplant, die officieel Solanum lycopersicum heet.
De tomaat is gezond, maar de plant is dat zeker niet. Er zit gifstof in die als afweerstof tegen allerlei ziekteverwekkers fungeert. Deze plant is ook giftig voor de mens. Als de vrucht aan het rijpen is, gaat deze weg uit de vrucht en is eetbaar voor de mens.

De plant komt oorspronkelijk uit het gebied wat zich uitstrekt van Centraal Mexico tot Nicaragua. De Spaanse conquistadores stuurden de kleine plantjes naar Spanje en daar werd het eigenlijk voor de sierteelt weggezet. Halverwege de 18e eeuw kwam men er in Frankrijk en Italië achter dat die kleine vruchtjes te eten waren. Deze kleine vruchtjes die eerder nog geel waren, werden gekruist en halverwege de 19e eeuw werden het de rode tomaat zoals we deze tot op de dag van vandaag kennen.

Telen … en doorslaan

Zoals met zo veel zaken kan men doorslaan met het telen en behalve in allerlei afmetingen is men ook bezig met het snel laten groeien, want dan blijven de kosten binnen de perken. Maar dan blijkt dat er ook nogal wat smaakverschil bij de tomaat te proeven is. Er zijn inmiddels nogal wat tomaten die erg waterig (dan is zowel de zoet- als het zuurgehalte erg laag) en vrij smakeloos zijn en er zijn tomaten waar je de echte smaak proest (extra kalium geeft een iets zuurdere smaak). Biologisch geteelde tomaten hebben vaak meer smaak, hoewel het geen garantie is.

Samenstelling

Bron: Anelka, PixabayBron: Anelka, Pixabay
De tomaat bestaat in grote lijnen uit:
  • ca. 6% droge stof, waarvan 3% suikers
  • ca 4% citroenzuur
  • ca. 9% appelzuur
  • voor de rest: aminozuren, mineralen en zouten

Gezonde tomaat

We weten dat de tomaat gezond is, maar hoe gezond is de tomaat eigenlijk? Kort en goed bevat de tomaat:
  • vitamine C
  • carotenen
  • vitamine B1
  • vitamine B2
  • vitamine B6
  • kalium
  • fosfor
  • magnesium

Kanker

Als we de studies erbij pakken dan blijkt dat de tomaat de kans kan verkleinen op verschillende vormen van kanker. Het gaat hier met name om long-, maag- en prostaatkanker. Men gaat er vanuit dat de lycopeen (verantwoordelijk voor de rode kleur), waarbij de verwerkte tomaat nog beter wordt geacht dan de rauwe tomaat, verantwoordelijk is. Wil je de tomaat toch rauw eten, combineer het dan met een beetje olijfolie, dat laat de lycopeen beter opnemen in het lichaam.

Hart- en vaatziekten

Vitamine B6, foliumzuur en niacine worden de stoffen die gekoppeld worden aan het voorkomen van hart- en vaatziekten. Je moet dan wel dagelijks tomaten eten en als je het combineert met plantaardige olie, dan helpt het zelfs nog meer.

Ontstekingsremmers

Tomatensap op dagbasis tot je nemen helpt de zogenaamde TNF-alpha waarde in het bloed af te nemen met 35%. TNF-alpha is de veroorzaker van ontstekingen.

Trombose

Tomatensap kan je ook nog helpen tegen trombose. Het helpt het samenklonteren van bloedvaatjes tegen te gaan. Eet de tomaat wel frequent.

Conclusie

De tomaat is gezond, pas het toe als sapje, bij de borrel bijvoorbeeld gecombineerd met olijven en wat blokjes kaas. Maar ook als lunchgerecht met basilicum en mozzarella, op de pizza, als soepje of gecombineerd met de meest uiteenlopende groenten. Een veelzijdig en erg voedzame vrucht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tomaat gezond en lekkerTomaat gezond en lekkerWikipedia zegt het volgende over de tomaat: "De tomaat is een populaire vrucht, afkomstig van de tomatenplant (Solanum l…
Waar zijn tomaten goed voor?Waar zijn tomaten goed voor?Tomaten worden wereldwijd geconsumeerd en sommige bekende producten zoals ketchup zijn volledig gebaseerd op tomaten. Da…
Dieet en tomaat, zijn tomaten gezond of ongezond en giftig?Dieet en tomaat, zijn tomaten gezond of ongezond en giftig?Mensen houden van vruchten en mensen eten veel vruchten. Ook de tomaat is een lekkere vrucht. Tomaten zijn daardoor een…
Variaties op de Bloody MaryVariaties op de Bloody MaryDe Bloody Mary is een van de bekendste cocktails die er bestaat. Maar kent u ook de volgende variaties op dit drankje al…
Tomaat vermoedelijk ook goed voor je prostaatTomaat vermoedelijk ook goed voor je prostaatLycopeen is een antioxidant dat vermoedelijk prostaatkanker kan voorkomen. Deze voedingsstof komt vooral in tomaten van…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Couleur, Pixabay
  • Afbeelding bron 1: Anelka, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe gezond is tomaat?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!