InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Dieet en tomaat, zijn tomaten gezond of ongezond en giftig?

Dieet en tomaat, zijn tomaten gezond of ongezond en giftig?

Dieet en tomaat, zijn tomaten gezond of ongezond en giftig? Mensen houden van vruchten en mensen eten veel vruchten. Ook de tomaat is een lekkere vrucht. Tomaten zijn daardoor een zeer populaire vrucht. De tomaat wordt daarnaast aan vele gerechten toegevoegd. Eveneens worden tomaten in vele diëten opgenomen. Deskundigen adviseren om tomaten te eten als gezond tussendoortje of adviseren tot het verwerken van tomaten in diverse gerechten. Hoewel de tomaat dan zeer populair is, toch wordt de tomaat ook vaak in verband gebracht met giftige stoffen. Op basis hiervan vragen vele tomaat liefhebbers zich af of de tomaat wel zo gezond is, als dat deze vrucht op eerste gezicht wel lijkt te zijn.

De geschiedenis van de tomaat

De tomaat is een vrucht. De tomaat is afkomstig van de tomatenplant (in het latijn: Solanum lycopersicum). De tomaat is een plant die behoort tot de nachtschade familie. De tomaat vindt zijn oorsprong in de zestiende eeuw in het Andesgebergte in Zuid-Amerika. De vrucht werd namelijk ontdekt door Herna´n Cortés, veroveraar van de Azteken. Hij ontdekte de plant met kleine geel/groene vruchten, die door de Azteken tomatl werd genoemd. Pas twee honderd jaar later, rond 1750, kwam men er in Italië en in de Provence er achter dat deze gele vruchtjes eetbaar waren. Door kruisen en selecteren kreeg de tomaat uiteindelijk rond 1850 zijn rode kleur. Tegenwoordig zijn er ruim 60 verschillende soorten. Van deze 60 tomatensoorten zijn de vleestomaat en de trostomaat onder de tomateneters het bekendste.

Groente

Bij een tomaat gaat het om het eetbare gedeelte van een plant. Daardoor is een tomaat, culinair gezien, een groentesoort. De tomaat is niet meer weg te denken uit de bereiding en samenstelling van vele gerechten. De tomaat wordt vooral veel gebruikt in de Spaanse en in de Italiaanse keuken. De tomaat is zelfs zo populair, dat de tomaat, na de ui, (lees voor meer informatie het artikel dieet en uien) de meest geconsumeerde groentesoort ter wereld is. Europeanen eten gemiddeld 21 kilo tomaten per persoon per jaar. De Amerikanen weten dit zelfs nog te overtreffen en eten gemiddeld 31 kilo tomaten per jaar. Hierbij moet worden vermeld dat het gaat om zowel rauwe tomaten als tomaten verwerkt in diverse gerechten en sauzen, zoals de tomatenketchup.

Tomaten giftig of gezond?

De tomatenplant behoort tot de nachtschade familie. Deze familie bevat veel giftige planten, waaronder de zwarte nachtschade. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat men veelal denkt dat de tomaten giftig zijn. Wanneer men dit denkt, dan zit men ook dicht bij de waarheid. Immers, zowel de tomatenplant als onrijpe tomaten bevatten de gifstof tomatine. Deze gifstof wordt door de plant geproduceerd als afweerstof tegen allerlei ziekteverwekkers en is ook giftig voor de mens. Bij een inname van 25mg kan de mens al te maken krijgen met vergiftigingsverschijnselen. Hierbij is bijvoorbeeld te denken aan:
  • Diarree,
  • Misselijkheid,
  • Versuftheid,
  • Zweetaanvallen,
  • Ademnood,
  • Bewusteloosheid.
Wanneer men een dosis van 400mg tomatine binnenkrijgt, dan kan dit zelfs de dood tot gevolg hebben.

Rijpe tomaten gezond

Tijdens het rijpingsproces van de tomaat, verdwijnen de gifstoffen in de vrucht, waardoor men rijpe tomaten zonder angst kan eten.
Sterker nog, rijpe tomaten zijn heel erg gezond en tomaten bevatten veel vitaminen en mineralen. Denk onder andere maar aan:
  • Vitamine C,
  • Vitamine A,
  • Vitamine B1,
  • Vitamine B2,
  • Vitamine B6,
  • Kalium,
  • Fosfor,
  • Magnesium.

Lypoceen

Naast de genoemde vitaminen en mineralen bevatten tomaten ook de kleurstof lycopeen. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat lypoceen een belangrijke functie heeft bij de beschermingen tegen verschillende soorten aandoeningen en ziekten. Lypoceen wordt bijvoorbeeld gebruikt in medicijnen tegen bestrijding van:
  • Prostaatkanker,
  • Baarmoederhalskanker
  • Longkanker,
  • Verhoogde bloeddruk,
  • Aderverkalking.

Tomaten en afvallen

Groenten zijn erg belangrijk in de strijd tegen overgewicht. Ook het eten van tomaten kan hierop een gunstig effect hebben. Vooral als men wil afvallen. Tomaten bestaan namelijk voor ruim 90 procent uit water. Tomaten zorgen namelijk voor een goede afvoer van afvalstoffen uit het lichaam. Daarnaast bevatten tomaten oxalische zuren. Deze zuren versnellen je stofwisseling en helpen de nieren om vocht af te drijven en vet deeltjes uit te spoelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tomaten zijn gezondTomaten zijn gezondDe oorsprong van de tomaat ligt in het Andesgebergte waar de Inca’s de groente al tijden teelden toen de ontdekkingsreiz…
Tomaat gezond en lekkerTomaat gezond en lekkerWikipedia zegt het volgende over de tomaat: "De tomaat is een populaire vrucht, afkomstig van de tomatenplant (Solanum l…
De goede eigenschappen van groente en fruitGroente en fruit zijn gezond, omdat er vitamines en andere voedingsstoffen inzitten. Maar welke effecten hebben sommige…
Waar zijn tomaten goed voor?Waar zijn tomaten goed voor?Tomaten worden wereldwijd geconsumeerd en sommige bekende producten zoals ketchup zijn volledig gebaseerd op tomaten. Da…
Aantal calorieën in groenteAantal calorieën in groenteHoeveel calorieën zitten er in de groentes die je eet? Dit kan handig om te weten, bijvoorbeeld omdat je wilt afvallen.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Condesign, Pixabay
  • www.morguefile.com
  • www.wikipedia.org
  • www.salusi.nl
  • www.gezondheidplus.nl
  • www.e-gezondheid.be
  • www.voedingscentrum.nl
  • www.voedingswaardentabel.nl

Reageer op het artikel "Dieet en tomaat, zijn tomaten gezond of ongezond en giftig?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 01-01-2017
Subrubriek: Dieet
Special: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!