Dieet en druiven, zijn druiven gezond of ongezond?

Dieet en druiven, zijn druiven gezond of ongezond? Vele mensen vinden de druif een heerlijke vrucht. Alleen worden druiven vaak gezien als verboden vruchten tijdens het volgen van een dieet. Ook in een periode waarin mensen met gezond eten enkele kilo’s proberen af te vallen, wordt het eten van druiven gemeden. Een druif zou ongezond zijn. De mening van ongezondheid wordt gebaseerd op het feit dat druiven veel suikers bevatten. Mensen gaan daarbij voorbij aan het gegeven dat deze suikers helpen om het snoepen tegen te gaan. Daarnaast hebben wetenschappelijke studies aangetoond dat het eten van druiven ervoor zorgt dat het lichaam sneller vet verbrand.

De plant Vitis vinifera

Druiven zijn besachtige vruchten van de plant Vitis vinifera. Deze plant behoort tot de wijnstokfamilie (Vitaceae). De meeste druiven die worden verbouwd voor de export komen uit landen en gebieden met een mild tot mediterraan klimaat. Dit zijn vooral landen in het Middellandse Zeegebied. Landen in het Middellandse Zeegebied zijn bijvoorbeeld Spanje, Frankrijk, Italië, Griekenland en Turkije. Daarnaast worden ook de Zuid-Afrikaanse druiven steeds populairder. Druivenkwekers kunnen voor het verbouwen van druiven verschillende redenen hebben. Enkele redenen voor druivenverbouwers voor het verbouwen van druiven zijn:
  • De druif als fruit, voor verse consumptie
  • De druif als basis voor het maken van wijn of druivensap
  • De druif voor de productie van rozijnen
  • De druif voor de productie van druivenpitolie

Zijn druiven gezond?

De vraag of druiven gezond zijn, kan op de volgende wijze worden beantwoord. Per 100 gram druiven bevatten de vruchten 53 tot 57 calorieën en 11 tot 13 gram aan suiker. De precieze hoeveelheden calorieën en suikers zijn afhankelijk van welke druivensoort men eet. Vooral door het hoge suikergehalte wordt men vaak geadviseerd om geen druiven te eten wanneer men een dieet volgt of wanneer men wil afvallen. Wanneer deze adviezen worden gegeven, wordt er echter niet stil gestaan bij de gezonde voedingstoffen die volgens voedingsdeskundigen de druiven bevatten. Blauwe druiven bevatten namelijk anti-oxidanten die krachtiger zijn dan vitamine A en vitamine C samen. Druiven passen goed in een cholesterol- en vetverlagend dieet. Vooral doordat blauwe druiven phytochemical bevatten. Phytochemical gaat volgens geneeskundige wetenschappers de verkalking en de verstoppingen van de aderen tegen. Door het tegengaan van de verstoppingen van de aderen wordt de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk verkleind. Dit is ook de reden dat vele voedingsdeskundigen adviseren om dagelijks een glas rode wijn te drinken.

Suiker

Zowel witte als blauwe druiven, mogen dan veel suikers bevatten, maar deze suikers hebben niet alleen maar negatieve effecten. De druivensuikers in druiven zorgen ervoor dat het menselijk lichaam op zeer korte termijn bruikbare energie krijgt. Daarnaast bevatten zij ook veel vitamines uit de B groep van de vitaminen. Het gaat hierbij om de vitaminen B1, B2, B3, B4, B5 en B6. Een extra voordeel van het eten van druiven is dat men door de vele druivensuikers wordt bevredigd in de behoefte aan ongezonde suikers, waardoor men minder snel gaat snoepen.

Vet verbranden

Diverse geneeskundige wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat mensen die regelmatig een portie druiven eten, sneller lichaamsvet verbranden. Deze snellere verbranding zou worden veroorzaakt door de fytochemicaliën, die in druiven zitten.

Zelf druivenkweken

Druiven mogen dan erg gezond zijn, toch worden ze vaak gezien als een kankerverwekkende vrucht. De reden en oorzaak dat er tijdens het verbouwen van druiven veelal veel bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. Wanneer men dus onbezorgd wil genieten van druiven, dan is het verstandig om te kiezen voor biologische druiven of om zelf druiven te gaan kweken. Een druivenstruik kan men prima zelf kweken. Dit door een druivenstruik te laten groeien tegen de gevel aan de zonzijde van het huis.

Druiven verbouwen in de stad

Wie denkt dat men in de stad geen groente en fruit kan verbouwen heeft het mis. De druivenstruik groeit juist het beste in de stad. Onderzoeken hebben uitgewezen dat een druivenstruik in de stad tijdens het groeiproces de meeste en beste beschutting heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Couleur, Pixabay
  • www.voedingswaardetabel.nl
  • www.gezondheidsblog.be

Reageer op het artikel "Dieet en druiven, zijn druiven gezond of ongezond?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: September 2016
Subrubriek: Dieet
Special: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!