InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Snel vet verbranden met blauwe druiven

Snel vet verbranden met blauwe druiven

Samen met groenten, is fruit ongetwijfeld de meest gezonde voeding die je kunt eten. Fruit mag dan nog fruitsuiker of fructose bevatten, dat weegt lang niet op tegen de vele gezonde voedingsstoffen die fruit bevat. Daaronder vooral vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten en voedingsvezels. Druiven, en zeker rode en blauwe druiven behoren ongetwijfeld tot het gezondste fruit. Met amper 53 calorieën per honderd gram, behoren blauwe druiven tot de fruitsoorten met de laagste concentratie aan calorieën. Druiven passen dan ook in ieder gezond dieet om snel gewicht te verliezen. Ze helpen je ook om extra vet te verbranden. Wil jij snel afvallen? Eet dan dagelijks een tiental druiven, dat volstaat om snel gewicht te verliezen en je gezondheid in stand te houden.

Besvruchten

Druiven zijn besvruchten. Deze klimplanten maken tevens deel uit van de uitgebreide wijnstok familie. Naast wilde druiven, worden er al eeuwenlang ook vele soorten druiven gecultiveerd. Zowel witte, rode, als blauwe druiven worden gebruikt als consumptiedruiven. Niet alleen om te eten, maar even goed om er heerlijke wijn van te maken. Gecultiveerde druiven worden doorgaans verbouwd in de vorm van wijnranken druivenstokken of wijnstok. Er worden verschillende soorten druiven gecultiveerd die elk hun eigen eindproduct leveren.

Gezonde voedingsstoffen

Precies zoals alle andere soorten fruit; barsten ook druiven, en in de eerste plaats blauwe druiven, van alle mogelijke gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten en voedingsvezels.
Blauwe druiven bevatten hoge concentraties aan vitamine A, B1, B2, B6, B11 en B12, C en K en belangrijke mineralen zoals mangaan, kalium, ijzer, natrium, kalium, calcium, fosfor, magnesium, kalium, fosfor, jodium, koper, zink, chloor en selenium.

Druivensuiker

Druiven bevatten fruitsuiker of fructose, beter bekend als druivensuiker. Dat maakt druiven er niet minder gezond om. Door de aanwezigheid van deze fruitsuiker, leveren druiven je op korte tijd heel wat extra energie. Eet dagelijks niet meer dan een handjevol druiven. Dat is voldoende om te profiteren van hun vele gezondheidsvoordelen. Amper een tiental druiven per dag volstaan om extra vet verbranden. Daardoor zal je ongetwijfeld ook snel gewicht verliezen. Druivensuiker wordt snel door je lichaam opgenomen. Daardoor blijft je bloedsuikerspiegel constant zonder veel pieken en dalen. Blauwe druiven zijn erg voedzaam, en bevatten nochtans slechts 53 calorieën per honderd gram. Daardoor passen ze in ieder gezond eetpatroon en laten ze je snel afvallen.

Wetenschappelijk bewijs

Wetenschappers gingen er lange tijd van uit dat de vele gezonde voedingsstoffen je snel vet deden verbranden, maar dat werd nooit wetenschappelijk onderbouwd. Dat werd eindelijk zwart op wit bewezen door wetenschappers aan de Oregon State University. Na een grootschalig onderzoek kwamen deze wetenschappers tot het besluit dat vooral blauwe en donkerrode druiven een positieve invloed hebben zowel je vetcellen als je levercellen. Druivensuiker en druivenextract helpen het ontstaan en de groei van vetcellen zoveel mogelijk te vertragen. Daardoor is je lever in staat om snel vet te verbranden. Het is vooral het ellaginezuur, een natuurlijk bestanddeel van druiven, dat hierbij een hoofdrol speelt.

Voordelen van blauwe druiven

  • Vet verbranden: druiven bevatten vele fytochemicaliën. Van deze stoffen is wetenschappelijk bewezen dat ze extra vet verbranden
  • Zuiveren je lichaam: druiven bevatten veel water. Water helpt niet alleen vet te verbranden, maar zuivert tegelijk ook je lichaam van alle giftige afvalstoffen, het resultaat van de vele lichaamsprocessen en van onze ongezonde voeding
  • Snel gewicht verliezen: druiven zijn gezonde tussendoortjes. Ze verlengen je verzadigingsgevoel, waardoor honger langer uitblijft. Op die manier zul je automatisch minder eten en snel gewicht verliezen
  • Hart- en vaatziekten: druiven bevatten aanzienlijke hoeveelheden sterke antioxidanten. Blauwe druiven zijn tevens rijk aan phytochemicaliën. Deze stoffen verhinderen het dichtslibben van je bloedvaten. Blauwe druiven hebben daardoor een gunstige invloed op aderverkalking, en op levensbedreigende hart- en vaatziekten
  • Extra energie: dankzij de aanwezigheid van fruitsuiker of druivensuiker, zorgen blauwe druiven voor extra energie
  • Extra weerstand: door hun vele gezonde voedingsstoffen vergroten druiven je natuurlijke weerstand. Daardoor verkleinen ze aanzienlijk je risico op verkoudheden en griep
  • Vertragen je verouderingsproces: dankzij de vele sterke antioxidanten en de gezonde vetzuren, vertragen druiven je verouderingsproces en zorgen ze voor een jonge, stralende en fluweelzachte huid
  • Zorgen voor witte tanden: de voedingsstoffen in druiven zorgen voor stralend witte tanden
  • Stimuleren je metabolisme of stofwisseling: door hun hoge concentratie aan voedingsvezels, zorgen druiven voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dieet en druiven, zijn druiven gezond of ongezond?Dieet en druiven, zijn druiven gezond of ongezond?Vele mensen vinden de druif een heerlijke vrucht. Alleen worden druiven vaak gezien als verboden vruchten tijdens het vo…
Magere kwark is lekker en gezondMagere kwark is lekker en gezondMagere kwark als ontbijt met lekkere verse vruchten of als toetje met wat honing en een kruimelig koekje, het kan allema…
Hoe moet je druiven bewaren en vers houden? Voorkom rotheid!Hoe moet je druiven bewaren en vers houden? Voorkom rotheid!Hoe moet ik druiven bewaren en vers houden? Het is een vraag die heel wat liefhebbers van deze vrucht zichzelf stellen o…
Sappen en smoothies voor een mooie huid zonder rimpelsSappen en smoothies voor een mooie huid zonder rimpelsEen mooie huid zonder rimpels begint van binnenuit met een gezonde en gevarieerde voeding. De recepten voor smoothies en…
Bronnen en referenties
  • http://oregonstate.edu/ua/ncs/archives/2015/feb/another-reason-drink-wine-it-could-help-you-burn-fat http://www.webmd.com/diet/features/8-healthy-facts-about-grapes

Reageer op het artikel "Snel vet verbranden met blauwe druiven"

Reactie

Amber, 06-01-2016 16:56 #1
Ik wil graag aangeven dat fructose/fruitsuiker niet hetzelfde is als dextrose/glucose/druivensuiker. Er zit wel (onder andere) fructose in druiven, maar dat is dus geen druivensuiker (beetje misleidende naam eigenlijk).

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 12-02-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!