InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De gezondste fruitsoorten

De gezondste fruitsoorten

De gezondste fruitsoorten Een goede gezondheid is niet altijd vanzelfsprekend maar dit wil niet zeggen dat wij geen invloed op onze gezondheid kunnen uitoefenen. Door middel van onze voeding kan de eigen gezondheid versterkt en verbeterd worden. Om de benodigde vitamines en mineralen binnen te krijgen is het niet altijd noodzakelijk om multivitamines in te nemen. Voor het versterken van de eigen gezondheid is fruit heel geschikt. Afhankelijk van de fruitsoort zit fruit boordevol vitamines, antioxidanten en mineralen. Naast de gezondheidsaspecten helpt fruit ook om op gewicht te blijven. Fruit levert weinig calorieën in verhouding tot het gewicht en bevat veel water en voedingsvezels. Maar op welk fruitsoort moet de keuze vallen tijdens de boodschappen? Welk fruit heeft welk effect?

De fruitsoorten

Fruit bevat veel voedingsstoffen maar de hoeveelheid voedingsstoffen verschilt per fruitsoort. Hierom is het belangrijk om verschillende fruitsoorten te eten. Het algemeen advies is om twee stuks fruit per dag te eten. Volgens onderzoeken is gebleken dat mensen die veel groente en fruit eten een lager risico hebben op kanker en hart- en vaatziekten. Het is niet helemaal duidelijk waarom fruit zo'n invloed heeft op het menselijke lichaam maar waarschijnlijk komt het door een combinatie van verschillende stoffen. Een vitaminepil bevat ook veel vitamines en mineralen maar kan fruit niet vervangen. Hieronder de top 5 van de meest gezonde fruitsoorten. Deze lijst is gebaseerd op de lijst van fitnesser Bryan DiSanto waarbij hij overzichtelijk per fruitsoort de voedingswaarde meet.

1. Bramen

Bramen zitten boordevol antioxidanten en mineralen. Van alle fruitsoorten scoort de braam het hoogst in calcium en zit hiernaast ook vol met magnesium en ijzer. Hierdoor zijn bramen goed voor de botten, het bloed en de spieren. Hiernaast zitten bramen ook vol met vitamine E. In 100 gram bramen zit 20% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine E. Vitamine E speelt een rol bij de aanmaak van rode bloedcellen en het beschermt spier- en andere weefsels. Hiernaast is vitamine E ook goed voor de weerstand.

2. Frambozen

Net als bramen zitten frambozen boordevol antioxidanten. De antioxidanten in frambozen komen door ellagitannines. Dit is een looizuurachtige stof die voor de rest in geen enkel voedingsmiddel voorkomt behalve in de aardbei en in enkele geneeskrachtige kruiden. De aardbei bevat deze stof echter in kleine hoeveelheden. Uit een onderzoek van de Universiteit van Wageningen blijkt dat ellagitannines kankerremmende eigenschappen hebben. De reden dat frambozen niet veel worden gegeten is omdat de prijs in vergelijking met andere fruitsoorten duurder is.

3. Guave

De guave is een sappige fruitsoort die vol met vitamine C en A zit. In guave zit meer dan vier keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C, dit is meer dan in een sinaasappel. Hiernaast bevat guave ook vezels, fosfor en kalium. In de guavevrucht zit zelfs vitamine B. Guave vermindert het risico op diabetes en voorkomt, door de grote hoeveelheid vezels, ook verstoppingen.

4. Aardbeien

De aardbei is een veel voorkomende vrucht in Nederland en zit boordevol vitamine C. De aardbei behoort tot één van de grootste vitamine C bronnen in de natuur. Naast vitamine C bevat de aardbei ook foliumzuur en is hierdoor zeer geschikt voor vrouwen met een kinderwens en zwangeren. Foliumzuur voorkomt een open rug bij het ongeboren kind en bloedarmoede bij de moeder. Voor mensen die een dieet volgen is de aardbei ook een ideale fruitsoort omdat deze weinig calorieën bevat.

5. Cranberry

De cranberry is onbewerkt niet populair omdat de smaak van de cranberry erg zuur is. Desondanks is de cranberry wel heel erg gezond en hierdoor ook veel gegeten. De cranberry wordt verwerkt in producten zoals jam, azijn, wijn en sapjes. De cranberry staat dankzij de stof proanthocyanidines bekend om zijn blaasontsteking voorkomende eigenschappen. Deze stof zorgt ervoor dat bacteriën zich moeilijk aan de blaaswand kunnen hechten en heeft hierdoor een preventieve werking. In het geval dat er al een blaasontsteking is ben je eigenlijk al te laat maar de cranberry helpt dan wel tegen verergering van de blaasontsteking. In de cranberry zitten ook de vitamines A, B en C en diverse mineralen.

De volledige top 20 gezondste fruitsoorten kan hieronder gelezen worden.
  1. Bramen
  2. Framboos
  3. Guave
  4. Aardbei
  5. Cranberry
  6. Kiwi
  7. Papaja
  8. Cantaloupe
  9. Kersen
  10. Bosbessen
  11. Abrikozen
  12. Suikermeloen
  13. Grapefruit
  14. Nectarines
  15. Perziken
  16. Granaatappel
  17. Watermeloen
  18. Sinaasappels
  19. Ananas
  20. Clementine

Lees verder

© 2015 - 2019 Serrie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • http://www.leanitup.com/30-healthiest-fruits-on-earth/7
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/fruit.aspx

Reageer op het artikel "De gezondste fruitsoorten"

Infoteur: Serrie
Laatste update: 24-03-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezondste voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!