InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is tarwegras gezond?

Is tarwegras gezond?

Is tarwegras gezond? Tarwegras is iets wat we de laatste jaren bij de zogenaamde superfoods zetten en enorm veel levenskracht levert. Dat wil dan weer zeggen dat we het – willen we gezond zijn – regelmatig tot ons moeten nemen. De superfoods geven in weinig voeding immers enorm veel vitamines en mineralen (en weinig calorieën). Natuurlijk is het gezond, maar is het nu echt zo’n superfood als we prediken of zitten er ook mindere kanten aan het groene tarwegras?

De basis

Kort gezegd is tarwegras de scheut van de tarweplant, meer dan dat is het niet. Dit zegt echter niets over de inhoud. Deze scheuten komen simpelweg op als we de bekende tarwekorrels laten ontkiemen. De kleine sprietjes die boven de grond uit komen, lijken verdacht veel op gras. Zie daar de naam van het plantje.
Het tarwegras wordt geoogst nog voordat er daadwerkelijk stengels aan komen, juist op dat moment kunnen we spreken van maximale voedingswaarde.

Reeds in de jaren 30 van de vorige eeuw werd er al geëxperimenteerd met tarwegras. Het was destijds te koop als poeder en het was dan ook een van de eerste voedingssupplementen zoals veel mensen deze periodiek innemen als aanvulling op de dagelijkse maaltijd.

Gezondheidsaspecten

De verwachtingen van het tarwegras zijn hoog. Er wordt namelijk beweerd dat zo’n 100 gram tarwegras gelijk staat aan 2,3 kilo groenten … en dat is nogal wat. Hoewel we weten dat tarwegras gezond is, zijn deze laatste cijfers niet wetenschappelijk aangetoond.

Toepassing

Het zijn relatief stugge vezels en het lichaam is niet in staat deze in de bestaande vorm goed te verteren. Dat is dan ook de reden dat we het alleen in kunnen nemen in de vorm van sap. De slowjuicer krijgt het tarwegrassap er op deze manier het beste uit en zo kan het tot een lekker sapje gevormd worden. Een sapje wat je in ieder geval in alle sapbars te koop is, soms puur en soms gemengd.

Gezondheid in een glaasje sap

Tarwegras bevat de volgende vitamines en mineralen:
  • Vitamine B12 (de meningen of dit er wel of niet in zit, zijn overigens nog steeds verdeeld)
  • Vitamine C
  • Fosfor
  • Magnesium
  • Calcium
  • Kalium

Waarom zou je het regelmatig innemen?

plak er de sticker "superfood" op en het wordt ingenomen, maar wat doet tarwegras nou precies voor het lichaam?
Er wordt nogal wat toegeschreven aan tarwegras. Er is een lijst aan ziekten waar het regelmatig eten/drinken van tarwegras, goed voor zou zijn, te weten:
  • Parkinson
  • Alzheimer
  • Staar (leeftijd gerelateerd)
  • Maagzuur oprispingen
  • Maagwandontsteking
  • Zware geestelijke inspanning
  • Stress
  • Fysieke belasting
  • Bloedverlies (anaal)
  • Aanhoudende vermoeidheid
  • Vroegtijdige ouderdomsverschijnselen

Waarom niet innemen?

Er wordt slechts aangegeven dat wanneer je anti stollingsmiddelen inneemt, het niet zinvol is om tarwegras te eten/drinken. Dat is de enige restrictie die bij het innemen van tarwegras meekrijgen.

Concluderend

Er kan van alles toegeëigend worden aan een superfood, al dan niet commercieel gedreven. Echter, bij tarwegras is het al wel zo dat men een kleine eeuw actief is met tarwegras als gezondheidsvoeding, en niet zonder reden. Alleen is de vraag of het ook lekker is, nog niet echt beantwoord. De meningen lopen sterk uiteen, maar als smoothie met wat citroen of limoen, kom je in ieder geval een heel eind.
Gerelateerde artikelen
Hoe gezond is tarwegras?Hoe gezond is tarwegras?Als gevolg van onze toenemende aandacht voor alles wat met een gezonde voeding te maken heeft, zijn we voortdurend op zo…
Wat zijn superfoods en bestaat superfood echt?Wat zijn superfoods en bestaat superfood echt?De mensen eten dagelijks voedsel. Het voedsel krijgt soms een bijzondere term toebedeeld. Zo wordt aan voedsel wel eens…
Goedkope superfoodsGoedkope superfoodsIn 2014 werd voor het eerst de term 'superfoods' geïntroduceerd. De voedingsmiddelen die als superfood bestempeld werden…
Superfoods: de gevarenSuperfoods: de gevarenSuperfoods waren dé gezondheidsrage van 2013. Ook in 2014 blijven de superfoods onverminderd populair. Maar er komen ste…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Is tarwegras gezond?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!