InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Wat zijn superfoods en bestaat superfood echt?

Wat zijn superfoods en bestaat superfood echt?

Wat zijn superfoods en bestaat superfood echt? De mensen eten dagelijks voedsel. Het voedsel krijgt soms een bijzondere term toebedeeld. Zo wordt aan voedsel wel eens de term superfood gegeven. De term superfood is een ware trend aan het word. Bij het woord superfood denkt men in vele gevallen gelijk aan super gezonde producten. Juist de producten uit verre en/of exotische oorden zouden tot dit superfood behoren. Te denken valt hierbij aan bijvoorbeeld: maca, chiazaad en Goji bessen. Hoewel superfoods steeds populairder worden, mag het woord superfood officieel niet meer gebruikt worden. De reden achter is dat er volgens de EU geen voedingsmiddelen bestaan die wonderen kunnen verrichten en dat er voor vele gezondheidseffecten geen wetenschappelijke bewijslasten zijn.

Wat verstaat men onder superfood?

Bron: Budtobloom, PixabayBron: Budtobloom, Pixabay
Superfood is een term die steeds vaker wordt gebruikt. De term is overgewaaid vanuit Amerika. In Amerika wordt vooral door Hollywood sterren bij de zogenaamde superfoods gezworen. Het gaat om 100% natuurlijke voedingsmiddelen die buitengewone hoeveelheden gezonde voedingsstoffen bevatten. Wanneer men het heeft over gezonde voedingsmiddelen, dan gaat het in de meeste gevallen over voedingsmiddelen die 2 of 3 bijzondere eigenschappen bevatten. Bij superfoods gaat het in de regel om 12 of meer van deze eigenschappen. Daarnaast bevatten superfoods een zeer hoge concentratie aan:
  • Mineralen,
  • Vitaminen,
  • Aminozuren,
  • Anti-oxidanten.

Doordat superfoods veel gezonde voedingstoffen bevatten, zouden superfoods een belangrijke bijdrage leveren aan een gezond leven en veel lichamelijke klachten kunnen voorkomen, verlagen of vertragen. Het zou hierbij onder andere kunnen gaan om het vertragen van het verouderingsproces.

Waar kun je superfoods kopen?

Veel superfoods zijn alleen te verkrijgen via speciale webwinkels of reformzaken. Andere superfoods zijn weer eenvoudiger te verkrijgen en liggen in de schappen van de grotere supermarkten.

Oorsprong van superfoods

Superfoods lijken een moderne trend. Toch worden vele superfoods al door verschillende inheemse volkeren zoals;
  • Maya’s,
  • Eskimo’s,
  • Azteken,

al eeuwen lang gebruikt als gezonde voedingsmiddelen. De gezonde voedingsmiddelen worden door de inheemse volkeren gegeten tegen verschillende aandoeningen en kwalen. De reden dat het zo lang geduurd heeft, voordat de superfoods in de Westerse landen populair werden, heeft te maken met het feit dat het lang geduurd heeft voordat men de verwerkingsmethodes ontdekte. De voedingsmiddelen bleken langer houdbaar en bleken ook heel gemakkelijk verscheept te kunnen worden. Juist om de voedingsmiddelen langer houdbaar te laten blijven, worden vele superfoods in gedroogde vorm genuttigd.

Bron: ChadoNihi, PixabayBron: ChadoNihi, Pixabay

Top tien superfoods van David Wolfe

De echte doorbraak van superfoods lijkt de bestseller superfoods van David Wolfe te zijn. In dit boek bespreekt David Wolfe de top tien van de beste superfoods. David Wolfe, die een master behaald heeft in de voedingsleer, wordt gezien als de top-autoriteit op het gebied van:
  • gezondheid,
  • voeding,
  • kruiden
  • biologische superfoods.

Volgens het boek van David Wolfe zijn de tien beste superfoods:
  • Goji bessen
  • Cacao
  • Maca
  • Bijenpollen
  • Spirulina
  • AFA Blauw / groene algen
  • Marine Phytoplankton
  • Aloë Vera
  • Hennepzaad
  • Cocos

Het Voedingscentrum

Niet iedereen is overtuigd van het bestaan van superfoods. Het Voedingscentrum is dan ook van mening dat superfoods niet bestaan, omdat geen enkele voedingsproduct alle essentiële voedingsstoffen kan leveren die het lichaam nodig heeft.
Gerelateerde artikelen
Superfoods: de gevarenSuperfoods: de gevarenSuperfoods waren dé gezondheidsrage van 2013. Ook in 2014 blijven de superfoods onverminderd populair. Maar er komen ste…
Enkele feiten over superfoodsSuperfoods is een nieuwe benaming voor een categorie voedingsmiddelen die niet alleen een hoge voedingswaarde bezit maar…
Gezond eten: Snoepgoed onder superfoodsGezond eten: Snoepgoed onder superfoodsDat broccoli en bosvruchten gezond zijn en onder superfoods vallen, weet je misschien wel. Maar wat dacht je van waterke…
10 superfoods die je helpen afvallen10 superfoods die je helpen afvallenWil jij graag afvallen? Dan kan het geen kwaad om diverse superfoods toe te voegen aan je eetpatroon. Superfoods worden…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat zijn superfoods en bestaat superfood echt?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 18-03-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!