InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Superfood: meer energie en beter slapen

Superfood: meer energie en beter slapen

Superfood: meer energie en beter slapen Wat is superfood? Krijgen we meer energie door het eten van superfood? Slapen we beter door het eten van superfood? Welk voedsel valt onder superfood? Waar kunnen we superfood kopen? Hoe gezond is superfood? Bestaat superfood of is het een slimme marketing term? Heeft de EU de term superfood verboden? Wie heeft een lijst met verschillende soorten superfood opgesteld waardoor we daadwerkelijk beter slapen en meer energie van krijgen?

Wat is het?

Wat is superfood? Als we het woord superfood horen denken we snel aan super gezond voedsel dat slechts te koop is in de reform of biologische winkel. Tegenwoordig verstaan we onder superfood de gezondste voedingsmiddelen uit de supermarkt.

Marketing

Superfood bestaat eigenlijk niet, geen enkel voedingsmiddel bezit alles wat het lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Laat staan dat we meer energie krijgen of er beter van kunnen slapen door superfood. Letterlijk bestaat superfood niet, is superfood een handige marketing term. Erger nog: fabrikanten mogen de term superfood niet (meer) gebruiken.

Super gezond

Sinds de Europese Unie de term “Superfood” verboden heeft, bestaat er wel een lijst met voedingsmiddelen die voldoen aan de term superfood. Verwarrend? Welnee, zo zit de wereld in elkaar!

Levensmiddelentechnologie en voedselveiligheid

Van wie komt deze lijst met verschillende soorten “superfood” ? Wie heeft deze lijst met “superfood ”opgesteld? De levensmiddelentechnologie en voedselveiligheid van de Wageningen Universiteit. Verschillende soorten Superfood dat te koop is bij de supermarkt. De gezondste voedingsmiddelen uit de supermarkt.

Hoe te gebruiken?

Hoe kunnen we het lijstje met verschillende soorten superfood het best gebruiken? Wat zijn de voordelen van het superfood? Kent de lijst met verschillende soorten superfood meer voordelen behalve het verkrijgen van meer energie en beter slapen? Van de lijst met verschillende soorten superfood moet dagelijks meerdere superfoods gegeten worden voor een optimaal en gezond resultaat.

Voordelen

Wat zijn de voordelen van het eten van superfoods? De voordelen zijn dat je van het eten van superfoods:
  • Meer energie van krijgt,
  • Beter van kan slapen,
  • Minder last van huidveroudering hebt,
  • Een beter humeur krijgt,
  • Een beter uithoudingsvermogen krijgt,
  • Minder kans op depressieve gevoelens,
  • Slanker van blijft,
  • Minder last van obstipatie,
  • Minder kans om ziek te worden.

De lijst met de gezondste voedingsmiddelen

Welke gezonde voedingsmiddelen staan op de lijst met superfoods die gewoon in de supermarkt verkrijgbaar zijn? De lijst bestaat uit de volgende voedingsmiddelen:
  • Tomaten, tomatensap, tomatensaus en ketchup. Gezond wegens de lycopeen.
  • Zuurkool uit een pakje,
  • Bosbessen, zwarte bessen, bramen, cranberry en frambozen. Gezond wegens de rijkelijk aanwezige anti oxidanten.
  • Eieren, het is een misvatting dat eieren slecht zijn wegens het veroorzaken van een hoog cholesterolgehalte,
  • Broccoli, spinazie, spruiten en bonen,
  • Rode wijn, een glaasje rode wijn is gezond wegens de polyfenolen,
  • Noten, zoals walnoten en amandelen hebben een positief effect op het hart.

Verboden?

Waarom is de term superfood verboden? Waarom mogen fabrikanten van voedingsmiddelen de term superfood niet (meer) gebruiken? Geen enkel voedingsmiddel bezit alles wat het lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Geen enkel voedingsproduct verricht wonderen. Hoe vaak een voedingsmiddel ook bestempeld wordt als “superfood”, wetenschappelijk bewijs ontbreekt dat een voedingsmiddel zulke goede gezondheidsvoordelen oplevert en daarbij het lichaam geeft wat het nodig heeft. De term “super fruit” mag nog wel gevoerd worden binnen de EU.
Gerelateerde artikelen
Wat is gezond eten? SuperfoodWat is gezond eten? SuperfoodGezond eten kan op verschillende manieren. Superfood is een term die is komen overwaaien vanuit Amerika. Wat is superfoo…
Superfoods: de gevarenSuperfoods: de gevarenSuperfoods waren dé gezondheidsrage van 2013. Ook in 2014 blijven de superfoods onverminderd populair. Maar er komen ste…
Wat zijn superfoods en bestaat superfood echt?Wat zijn superfoods en bestaat superfood echt?De mensen eten dagelijks voedsel. Het voedsel krijgt soms een bijzondere term toebedeeld. Zo wordt aan voedsel wel eens…
Gezond afvallen met SEP: Super Energy ProteinGezond afvallen met SEP: Super Energy ProteinSEP: Super Energy Protein is een afslankmethode ontwikkeld door de Musenhof Klinieken. SEP maakt gebruikt van een aminoz…
Bronnen en referenties
  • http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/6252390.stm
  • http://www.timeout.com/london/restaurants/features/4487/The_truth_about_superfoods.html
  • http://healthxl.eu/nl/
  • Superfood: de gezondste schatten uit de supermarkt – Denise Hoogland – Libelle 32 20141

Reageer op het artikel "Superfood: meer energie en beter slapen"

Reactie

Anaim Klein, 10-12-2013 20:02 #1
Dat rode wijn gezond is, is een misvatting. Voor een adequate hoeveelheid polyfenolen moet je veel meer rode wijn drinken dan een glas per dag. Daarbij heeft de alcohol een veel grotere slechte invloed op het lichaam dan de voordelen van de polyfenolen. Dit heb ik geleerd in een college Voeding en Gezondheid bij de WUR. Tevens wordt een lijst met superfood van de wur genoemd en verder niet bij de bronnen genoemd. Ook vind ik de bronnen die wel worden gegeven niet heel geweldig. Alles bij elkaar vind ik dit geen betrouwbaar artikel.

Infoteur: Roberta
Laatste update: 17-10-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!