InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Wat is gezond eten? Superfood

Wat is gezond eten? Superfood

Wat is gezond eten? Superfood Gezond eten kan op verschillende manieren. Superfood is een term die is komen overwaaien vanuit Amerika. Wat is superfood en welke eigenschappen en voordelen heeft het? Er is al jaren een hype bezig rondom superfood en er word door fabrikanten massaal ingesprongen in deze markt om een graantje mee te pikken in de grote winst die op bepaalde producten wordt gemaakt. Blijf altijd zelf nadenken over gezond eten. Superfood kan een grote bijdrage leveren aan een gezond eetpatroon, maar eet vooral afwisselend en eet verse producten die weinig verzadigd vet en suiker bevatten.

Superfood

Voedingsmiddelen die de titel superfood verdienen zijn voedingsmiddelen met een perfecte voedingswaarde en bezitten meerdere extra gezonde eigenschappen. Superfood bevat vaak zeer grote concentraties van vitaminen, mineralen, polysachoriden, anti-oxidanten en aminozuren.

De voordelen van superfood in een lijstje:

  • Veel voedingswaarde. Superfood is rijk aan voedingsstoffen waar je lichaam om vraagt, het bevat weinig slecht vet en suikers.
  • Versterking van je immuunsysteem. De voedingsstoffen en fytochemicalien werken aan een goed afweersysteem, waardoor je minder vatbaar bent voor griep en verkoudheid.
  • Vrije radicalen. De antioxidanten in superfood maken vrije radicalen die je lichaamscellen beschadigen onschadelijk.
  • Kanker. Het risico op kanker wordt verminderd.
  • Gezond hart. De voedingsstoffen, vezels, goede vetten en fytochemicalien beschermen je hart, doordat ze bloedvaten gezond houden en ontstekingen tegengaan.
  • Energie. Het geeft de meeste mensen een goed gevoel en meer energie.
  • Stofwisseling. Veel verschillend superfood bevat veel vezels en weinig calorieën. Er is zelfs superfood dat je helpt meer calorieën te verbranden.
  • Jonge uitstraling. De antioxidanten en vitaminen C zorgen voor een mooie gezonde huid.

Wie bepaalt er nou welke producten onder de noemer superfood vallen?

De naam superfood is natuurlijk een hip iets. Deze producten die al jaren door mensen worden gegeten gaan nu ineens onder een verzamelnaam schuil. Het is aan de andere kant ook wel weer handig omdat je er zo goed als vanuit kan gaan dat wanneer je iets uit het rijtje superfood eet, dat het dan ook daadwerkelijk gezond voor je is. Uiteindelijk gaat het erom dat je genoeg vitaminen, mineralen, goede vetten enzovoorts binnenkrijgt. De Europese Unie heeft in 2007 besloten dat de term superfood niet meer op een etiket mag pronken, als er geen wetenschappelijke studie naar de positieve eigenschappen van dit product is gedaan en bewezen is dat deze eigenschappen ook daadwerkelijk aanwezig zijn. In het verleden is het dan ook gebeurd dat bepaalde soort zeewier werd aangeprezen als superfood, terwijl na uitvoeriger onderzoek bleek dat deze soort het risico verhoogde op kanker en leverbeschadigingen (er zijn echter ook weer algensoorten waarvan bewezen is dat ze door bepaalde stoffen die ze bezitten, juist ondersteuning bieden bij het bevechten van kanker). Het is uiteindelijk dus slim om je niet blind te staren op al die producten, supplementen en pillen die tegenwoordig op internet ook vallen onder de noemer superfood. Blijf helder nadenken en eet gewoon zoveel mogelijk verse producten.

Lijstje met een aantal producten die tegenwoordig de naam superfood dragen:

  • Bosbessen
  • Acai bessen
  • Granaatappel
  • Broccoli
  • Groene thee
  • Haver
  • Peulvruchten
  • Pompoen (ook de pitten)
  • Sinaasappelen (eet liever een handsinaasappel in plaats van geperst sap i.v.m. suiker/vezels)
  • Soja
  • Spinazie
  • Tomaten
  • Walnoten
  • Wilde zalm
  • Yoghurt (neem de Griekse met 0% vet)
  • Producten van bijen, zoals; honing, bijenpollen, propolis en royal jelly (let op: bevatten wel veel suikers)

Minder gangbare/bekende producten:

  • Goji bessen
  • Cacao (rauw)
  • Maca
  • Spirulina
  • AFA blue-green algae
  • Marine phytoplankton
  • Aloë Vera
  • Hennepzaad
  • Kokosproducten, zoals; kokosvet, kokoswater en kokosvlees (let op: kokos bevat veel verzadigd vet)
  • Chlorella
  • Chia zaadjes

Lees verder

© 2013 - 2019 Tomb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Twijfels over het nut van extra antioxidantenTwijfels over het nut van extra antioxidantenVeel mensen slikken extra vitaminen en drinken fruitdrankjes met toegevoegde antioxidanten. Maar er zijn twijfels of dit…
Vrije radicalenVrije radicalen, zijn schadelijke deeltjes die ons cel DNA beschadigen. Door de voortdurende aanvallen van vrije radical…
Antioxidanten om jong te blijven?Antioxidanten om jong te blijven?Jong van lichaam en jong van geest. Iets wat we allemaal willen blijven. Lonkend naar die eeuwige jeugd smeren we dus me…
Antioxidanten en pure chocola, hoe gezond is het?Chocola is goed voor je en chocolade is het nieuwe superfruit. We kennen die kreten allemaal wel, maar hoe waar is het d…
Wat zijn vrije radicalen?Wat zijn vrije radicalen?Vrije radicalen vormen zich doordat ze de balans in een atoom tussen protronen en neutronen verstoren. Elke atoomcel hee…

Reageer op het artikel "Wat is gezond eten? Superfood"

Reacties

Kimberley Pex, 23-09-2014 21:21 #4
Alles wat uit de zee komt is goed voor de mens, want uiteindelijk komen wij ook uit de zee. Zonder bijv. o.a. zout en jodium zouden we gewoon doodgaan. Die recent ontdekte algen en planktonsoorten zijn daarom de beste superfoods. En dat merk je meteen.

Tomb (infoteur), 26-08-2014 15:29 #3
Ik ben het volledig eens met de stelling dat er op te grote schaal word gevist. De stelling dat ons lichaam puur is gemaakt om plantaardige producten te verteren sluit ik me niet bij aan. Dit is een keuze die elk mens voor zichzelf dient te maken. 1 of 2 keer per week vlees lijkt mij zeker beter dan elke dag vlees. Maar het geldt voor alles wat wij tot ons nemen, dat met mate innemen het beste is.

Op genetisch gemanipuleerde producten is het in de EU verplicht dit op het desbetreffende etiket van het product (voor consumptie) te vermelden.

M. A. çakir, 19-12-2013 17:08 #2
Hoezo soja een superfood? 99 % van soja is genetisch gemanipuleerd!

Gijsbert van Gils, 02-05-2013 12:14 #1
Is wilde zalm een superfood? Is vis tegenwoordig nog gezond? Zijn dierlijke producten uberhaupt ooit gezond geweest voor mensen?

Onze zeeën en oceanen zijn vervuild met plastic afval en giftige stoffen, als wij vis eten krijgen wij dit ook binnen. Vis wordt op zo'n enorm grote schaal gevangen dat het ons milieu enorm belast. Bovendien is ons lichaam gemaakt om puur plantaardige producten te verteren.

Infoteur: Tomb
Laatste update: 07-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voedsel
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!