InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vrije radicalen

Vrije radicalen

Vrije radicalen, zijn schadelijke deeltjes die ons cel DNA beschadigen. Door de voortdurende aanvallen van vrije radicalen veroudert ons lichaam. Bescherm je cellen tegen deze vrije radicalen met antioxidanten.

Vrije radicalen

Vrije radicalen zijn vernietigende bijprodukten van een normaal metabolisme. Elke keer dat ons lichaam voedsel omzet in energie, worden er vrije radicalen gevormd. Ook kunnen er vrije radicalen van buitenaf ons lichaam binnendringen door luchtvervuiling, roken, chemicalien, schadelijke straling uit de ruimte o.a. UV licht.

Cellen onder vuur

Ons weefsel wordt aangevallen door een zestal typen vrije radicalen. Waarvan de meeste worden gevormd met behulp van zuurstof. Hiervan is superoxide de bekenste. In normale toestand is zuurstof een heel stabiel molecuul bestaande uit twee aanelkaar vastzittende zuurstof atomen. In de mitochondria (hier vind de verbranding van suikers plaats) reageert de zuurstof met de suikers om zo warmte en energie voor de lichaamsfuncties te creeren. Hier kan het gebeuren dat er een elektron van de zuurstof wordt afgepakt. En de zuurstof zelf weer een ander elektron zoekt om zo weer stabiel te worden. Dit proces zet een kettingreactie in gang.

Vetten

Een ander type vrije radicalen wordt gevormd wanneer vrije radicalen vetten in ons lichaam aanvallen. Bij dit proces ontstaat lipideperoxidatie. Dit type celdegeneratie is deels dodelijk omdat de geoxideerde vetten een bron van worden voor nieuwe vrije radicalen, en deze kunnen weer andere kettingreacties in gang zetten. Het lichaam heeft enorme hoeveelheden stoffen nodig om deze vrije radicalen weer te vernietigen of onschadelijk te maken. Daarom is de inname van veel antioxidanten zo belangrijk.

DNA en kanker

Hoe beschadigen vrije radicalen het DNA. Vrije radicalen kunnen zowel de eiwitten als de vetten in ons lichaam beschadigen. Vetten zijn essentiele bouwstoffen van ondermeer de celmembramen. Vooral die van de ogen, lever en hersenen. Eiwitten zijn de bouwstoffen van onze organen spieren en het DNA. Het DNA is het commandocentrum voor cellulaire regeneratie. Als het DNA wordt beschadigt verliest de cel de controle en kan gaan muteren of sterft af of gaat ongeremd groeien (kanker).
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.gojibes.nl

Reageer op het artikel "Vrije radicalen"

Infoteur: P1234
Gepubliceerd: 13-02-2009
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!