InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Antioxidanten: Een noodzaak voor de gezondheid

Antioxidanten: Een noodzaak voor de gezondheid

Antioxidanten: Een noodzaak voor de gezondheid Antioxidanten zijn een verzameling van stoffen die je kunt vinden in gezonde voeding zoals bijv. groenten, fruit en noten, die onze weefsels en cellen beschermen tegen, wat men noemt, de vrije radicalen. De vrije radicalen zijn stoffen, agressieve stoffen, die schade veroorzaken aan onze weefsels en cellen en wanneer we er te veel van in ons lichaam hebben echt ziektes kunnen veroorzaken. Antioxidanten kunnen de schadelijke werking van vrije radicalen neutraliseren. Dit is ook de reden dat gezonde voeding zo enorm belangrijk is om alle schade die ons lichaam oploopt door ongezonde voeding, dranken, en invloeden van buitenaf tegen te gaan en toch gezond te blijven.

Antioxidanten

Antioxidanten zijn de natuurlijk vijanden van de vrije radicalen en deze laatste zijn stoffen die ontstaan vanuit de stofwisseling. Maar, ze zijn gevaarlijk voor ons lichaam wanneer ze in overvloed aanwezig zijn. Ze proberen onze cellen aan te vallen en veroorzaken daarbij schade aan onze cellen en weefsels en DNA met als gevolg dat er ziektes zoals tumoren kunnen ontstaan, hart en vaatziekten en vroegtijdige veroudering. En dat is zeker niet in ons belang. Studies hebben laten zien dat de vitamines C, E en betacaroteen (provitamine A) kunnen bijdragen om de vrije radicalen tegen te gaan. Ook Selenium en bioflavonoíden hebben deze eigenschappen en deze zijn te vinden in groenten en fruit, thee, koffie en wijn.

Antioxidanten kunnen de vrije radicalen neutraliseren. Zeg maar ‘het gevaar afwenden’. En zijn daarom ook echt een noodzaak om gezond te kunnen blijven. Ons lichaam kan zelf ook antioxidanten aanmaken maar lang niet voldoende omdat het getal van vrije radicalen veroorzaakt van buitenaf zo ontzettend hoog is. Daarom is het dus belangrijk om het lichaam daarbij te steunen door voeding te nuttigen die veel antioxidanten bevat om het allemaal in balans te houden.

De oorzaken van een teveel aan vrije radicalen

De oorzaken van een té hoog aantal vrije radicalen kun je zoeken in bijvoorbeeld het milieu, zoals luchtvervuiling maar ook door roken, de zon, veel zonnebankbezoeken, synthetische kleurstoffen, zware metalen, een slecht voedingspatroon, stress, geneesmiddelen en achtergebleven gifstoffen (bestrijdingsmiddelen) op voedsel.
Wij hebben allemaal te maken met één of meer van deze oorzaken en dus is het zeker raadzaam om te zorgen dat er een aanvulling van antioxidanten is om onszelf te beschermen tegen ziektes.

Hoe zorg je voor meer antioxidanten?

Antioxidanten kun je dus vinden in gezond voedsel en ook via vitamine supplementen. Dit laatste is mogelijk maar de voorkeur is toch zeker om te zorgen voor een goede ondersteuning via onze voeding. Dáárom ook hoor je altijd: 'Eet veel groenten en veel fruit!' Het is meer dan belangrijk dat je dit ter harte neemt. Het is voor je gezondheid vele malen belangrijker dan je je waarschijnlijk tot nu toe hebt gerealiseerd. En daar komt dan nog bij dat er natuurlijk nog veel meer goede stoffen inzitten die ook voor andere processen in het lichaam belangrijk zijn.

Producten met antioxidanten zijn

  • Groente en fruit – vitamine C
  • Plantaardige oliën, tarwekiemen, amandelen en spinazie – vitamine E
  • Wortelen, abrikozen en pompoenen – Bètacaroteen
  • Volkorenbrood, zilvervliesrijst en champignons – het mineraal selenium
  • Asperges, meloen en avocado – Glutathion (een aminozuur)

Het kán zinvol zijn om ook een antioxidanten voedingssupplement te gebruiken ter aanvulling maar zorg er dan wel voor dat dit een goede is en bij de natuurwinkel of biowinkel verkregen zodat je zeker weet dat je met een goed product te maken hebt. Neem nooit lukraak veel supplementen met antioxidanten in want dan kan het ook een tegengesteld effect veroorzaken. Het is en blijft altijd veel beter om een goede balans te verkrijgen d.m.v. gezonde voeding. En als het éven kan, door biologische voeding!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bron: Universiteit van Wageningen
  • Bron: uitdaging.net
  • Bron: gezondheidsplein.nl
  • Bron: voedingscentrum.nl

Reageer op het artikel "Antioxidanten: Een noodzaak voor de gezondheid"

Infoteur: Yoan
Laatste update: 02-05-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!