InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Antioxidanten: Een noodzaak voor de gezondheid

Antioxidanten: Een noodzaak voor de gezondheid

Antioxidanten: Een noodzaak voor de gezondheid Iedereen hoort of leest wel eens over antioxidanten. Ze zijn ontzettend belangrijk omdat ze de vrije radicalen bestrijden en het is daarom ook aan te raden om veel groenten en fruit de nuttigen waar veel antioxidanten in zitten. Maar waarom en wat doen ze dan precies? En wat zijn dan weer vrije radicalen? Lees verder.

Antioxidanten

Antioxidanten zijn de natuurlijk vijanden van de vrije radicalen en deze laatste zijn stoffen die ontstaan vanuit de stofwisseling. Maar ze zijn gevaarlijk voor ons lichaam wanneer ze in overvloed aanwezig zijn. Ze proberen onze cellen aan te vallen en veroorzaken daarbij schade aan onze cellen en weefsels en DNA met als gevolg dat er ziektes zoals tumoren kunnen ontstaan, hart en vaatziekten en vroegtijdige veroudering en dat is zeker niet in ons belang. Studies hebben laten zien dat de vitamines C, E en betacaroteen (provitamine A) kunnen bijdragen om de vrije radicalen tegen te gaan. Ook Selenium en bioflavonoíden hebben deze eigenschappen en deze zijn te vinden in groenten en fruit, thee, koffie en wijn.

Antioxidanten kunnen de vrije radicalen neutraliseren, dus zeg maar ‘het gevaar afwenden’ en ook die worden gemaakt door ons lichaam zelf. Maar doordat het getal van vrije radicalen door oorzaken van buitenaf zo ontzettend hoog is, kan het lichaam zelf niet voldoende antioxidanten produceren. Reden voldoende dus om voedsel te eten waar veel antioxidanten inzitten zodat we ons lichaam daarbij kunnen ondersteunen.

De oorzaken van een teveel aan vrije radicalen.

De oorzaken van een té hoog aantal vrije radicalen kun je zoeken in bijvoorbeeld het milieu, zoals luchtvervuiling maar ook door roken, de zon, veel zonnebankbezoeken, synthetische kleurstoffen, zware metalen, een slecht voedingspatroon, stress, geneesmiddelen. Achtergebleven gifstoffen (bestrijdingsmiddelen) op voedsel.

Wij allemaal hebben wel te maken met één of meer van deze oorzaken en dus is het zeker raadzaam om te zorgen dat er een aanvulling van antioxidanten is om onszelf te beschermen tegen ziektes.

Hoe zorg je voor meer antioxidanten?

Antioxidanten kun je dus vinden in voedsel en ook via vitamine supplementen. Dit laatste is mogelijk maar de voorkeur is toch zeker om te zorgen voor een goede ondersteuning via onze voeding. Dáárom ook hoor je altijd: eet veel groenten en veel fruit! Het is meer dan belangrijk dat je dit ter harte neemt. Het is voor je eigen gezondheid en vele malen belangrijker dan je je waarschijnlijk tot nu toe hebt gerealiseerd. En daar komt dan nog bij dat er natuurlijk nog veel meer goede stoffen inzitten die ook voor andere processen in het lichaam belangrijk zijn.

Producten met antioxidanten zijn:

  • Groente en fruit – vitamine C
  • Plantaardige oliën, tarwekiemen, amandelen en spinazie – vitamine E
  • Wortelen, abrikozen en pompoenen – Bètacaroteen
  • Volkorenbrood, zilvervliesrijst en champignons – het mineraal selenium
  • Asperges, meloen en avocado – Glutathion (een aminozuur)

Het kán zinvol zijn om ook een antioxidante voedingssupplement te gebruiken ter aanvulling maar zorg er dan wel voor dat dit een goede is en bij de natuurwinkel of biowinkel verkregen zodat je zeker weet dat je met een goed product te maken hebt.

Lees verder

© 2009 - 2017 Yoan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bron: Universiteit van Wageningen
  • Bron: uitdaging.net
  • Bron: gezondheidsplein.nl

Reageer op het artikel "Antioxidanten: Een noodzaak voor de gezondheid"

Infoteur: Yoan
Laatste update: 28-04-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!