InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > 'Weerstand'. het natuurlijk systeem van het lichaam

'Weerstand'. het natuurlijk systeem van het lichaam

'Weerstand'. het natuurlijk systeem van het lichaam Ieder jaar is het weer zo ver. Rond deze tijd in de herfst en winter slaat het griepvirus weer toe, even als keelontstekingen, hoesten, niezen en wat al meer. Wanneer je afweersysteem niet in goede staat is kun je daar heel veel last van ondervinden en soms zelfs de hele winter blijven kwakkelen. Hoe kun je dat voorkomen? Hoe kun je er voor zorgen dat je immuunsysteem in een optimale staat verkeerd? En ja, hoe wérkt dat immuunsysteem eigenlijk? Lees verder...

Het immuunsysteem

Het menselijk immuunsysteem heeft als taak het lichaam te beschermen tegen ongewenste zaken. Dit kunnen bacteriën of virussen zijn, maar ook gifstoffen en beschadigde of gemuteerde cellen. De eerste verdedigingslijn is daar, waar de ‘vijand’ het lichaam wil binnendringen. Te weten: de Huid en de Slijmvliezen.

Het lichaam reageert automatisch op indringers

Wanneer de ongewenste indringer eenmaal het lichaam is binnengedrongen reageert het lichaam daarop met een ontsteking. Een ontsteking is dus een verdedigings- (re)actie op iets dat niet in het lichaam thuishoort zoals een griep of verkoudheid.

De huid en de slijmvliezen spelen dus een belangrijke rol. Zij gaan moeiteloos in elkaar over en hierin bevindt zich een ‘eigen’ onderdeel van het immuunsysteem. Dit systeem zorgt niet alleen voor de verdediging maar ook voor de tolerantie ten aanzien van stoffen waar het lichaam wél mee bekend is. Het is dus van groot belang dat dit systeem optimaal is.

Tolerantie

Het immuunsysteem is in staat om de zogenaamde lichaamseigen stoffen waarmee het lichaam of de huid in contact komt te herkennen, zodat het lichaam niet onmiddellijk in de verdediging schiet (tolerantie). Om deze tolerantie te behouden speelt het darmslijmvlies een belangrijke rol. Zolang het darmslijmvlies optimaal functioneert ‘weet’ het immuunsysteem hoe het moet reageren maar, wanneer het darmslijmvlies beschadigd is volgt er ook eenzelfde reactie op bekende en lichaamseigen stoffen. En dan ontstaat er een vicieuze cirkel want door deze ontstekingsreactie beschadigt dan weer het darmslijmvlies.

Het is dus heel belangrijk dat we door middel van een goede darmflora en vetten uit de voeding kunnen bijdragen aan het in stand houden van een goede functionerend darmslijmvlies. Andersom werkt het ook zo want een goed functionerend darmslijmvlies dient als voedingsbodem voor de darmflora.

Hoe behoudt je een goede darmflora

Een combinatie van het vetzuur GLA en Probiotica kan een goede bijdrage leveren. Gammalinoleenzuur uit borageolie(GLA) kan worden gebruikt om ontstekingen als acne, eczeem, neus en keelholten, luchtwegen e.d. te verminderen.

Probiotica(goede darmbacteriën) zijn van essentieel belang voor het darmslijmvlies. Zij leveren belangrijke voedingsstoffen voor de slijmvliescellen waardoor de barrière functie kan worden behouden.

Voedingsstoffen en antioxydanten

Vitamine C en E, zink en selenium zijn antioxydanten. Deze zijn nodig bij de bescherming van het lichaam. Zij ondersteunen het immuunsysteem. Juist door deze stoffen, wanneer ze in voldoende mate in het lichaam aanwezig zijn, kan het lichaam beter reageren op lichaamsvreemde stoffen. Sommige antioxydanten hebben voornamelijk een beschermende rol. Een paar voorbeelden hiervan zijn: cetechinen uit groene thee, bioflavonoíden en OCP’s uit druivenpitten, rode wijn en pijnboombast. Er zijn ook antioxydanten die werken tegen ontstekingen bijvoorbeeld omega 3 uit visolie.

Vitamine D

Ook zo belangrijk voor het immuunsysteem is vitamine D, want vit. D helpt om luchtweginfecties te voorkomen en is dus hard nodig in het najaar en in de winter wanneer de griep weer gaat toeslaan. Zeker bij mensen met luchtwegziekten als astma, bronchitis of copd is het effect groot. Dus een aanvulling in de maanden van herfst en winter is geen overbodige luxe. Natuurlijk geld dat voor iedereen, maar zeker voor ouderen, zwangere, mensen die niet of weinig buiten komen, mensen met een donkere huid en mensen met een al aanwezige luchtweginfectieziekte.

Infectie en ziekte

Als er sprake is van een indringer(infectie)zoals een bacterie of een virus zoals griep of een verkoudheid dan kunnen de witte bloedlichaampjes worden gestimuleerd door een inname van extra vitamine C en zink. Of, door een combinatie van kruiden zoals cat’s claw, echinacea en golden seal. Als men dit tijdens al aanwezige griep gebruikt dan kan een hogere dosering worden genomen dan wanneer het als voorzorg wordt gebruikt.

Nog even samengevat:

De huid en slijmvliezen vormen de voornaamste barrière tegen binnendringers. D.w.z ‘de weerstand’. Deze variëerfunctie kan worden versterkt door een combinatie van GLA met Probiotica. Ontstekingen kunnen de barrièrefunctie verstoren en door het beschadigen van de weefsels opnieuw ontstekingen uitlokken, waardoor de ontsteking een chronisch karakter krijgt. Ongewenste of overmatige ontstekingsreacties (allergieën) kunnen worden geremd door hoge doses GLA(300-600 mg). Ook omega 3 vetzuur kan eveneens helpen om ontstekingen te remmen. Antioxydanten beschermen de weefsels en zorgen voor een communicatie in het immuunsysteem. Zorg voor voldoende vitamine D. Indien er sprake is van infectie, kunnen kruiden als echinacea, golden seal en cat’s claw, de normale verdediging stimuleren. Inname van de juiste vetzuren, Probiotica en een aantal multivitamine/mineralen complex(Multi) dat rijk is aan antioxydanten, is de basisondersteuning voor een goede weerstand.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Weerstand; overzicht van de afweersystemenWeerstand kunnen bieden tegen pathogenen (ziekteverwekkers) is een belangrijke functie van het lichaam. Zonder de afweer…
Verbeter jouw imuunsysteemVerbeter jouw imuunsysteemOm gezond te leven en vooral gezond te blijven heb je een goed immuunsysteem nodig. Met een sterk immuunsysteem bescherm…
Bacteriën en virussen, de verschillenBacteriën en virussen, de verschillenDe begrippen bacterie en virus kent iedereen. Maar wat zijn precies de verschillen tussen bacteriën en virussen? Hoe kan…
Probiotica als voedingssupplementDe term probiotica, meervoud van probioticum, is vrij recent, hoewel zijn werking reeds lang gekend is. Een kennismaking…
Als je immuunsysteem niet goed functioneertAls je immuunsysteem niet goed functioneertWe weten allemaal dat een goed functionerend immuunsysteem belangrijk is en toch wil datzelfde immuunsysteem nog wel een…
Bronnen en referenties
  • www.bewustleven.info

Reageer op het artikel "'Weerstand'. het natuurlijk systeem van het lichaam"

Infoteur: Yoan
Laatste update: 21-07-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!