InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het mineraal: Zink

Het mineraal: Zink

Het mineraal: Zink Zink is een belangrijk mineraal. In eerste instantie natuurlijk voor iedereen maar voor mannen is zink toch weer net iets belangrijker. Zink kan namelijk helpen om prostaatkanker te voorkomen en dat is een niet onbelangrijk gegeven. Waar is zink nog meer goed voor? Lees verder… De algemene dagelijkse hoeveelheid van zink in Nederland is 10 – 15 mg per dag. Wanneer je dagelijks een goede multivitamine inneemt waar 10 mg zink in zit zul je geen tekort krijgen. (let altijd op de hoeveelheden op het etiket). Voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven ligt dit iets hoger omdat ze zink nodig hebben voor twee. ‘voor twee eten’ is een fabeltje, maar zink heb je inderdaad nodig voor twee.

Wat doet zink allemaal voor je?

Zink helpt vitamine A zijn werk te doen en ook werkt zink bij de stofwisseling van alcohol, koolhydraten en vetzuren. Verder werkt zink ook als co-enzym van het enzym ‘superoxide dismutase’ dat het lichaam tegen vrije radicalen beschermt. Sowieso helpt zink om het immuunsysteem te verbeteren en uit een onderzoek dat is gedaan bij kleine en ondervoedde kinderen is gebleken dat zink de thymes helpt te herstellen en de tijd die daarvoor nodig is te verkorten. De thymes(zwezerik) is een heel belangrijk orgaan, of eigenlijk een klier, dat zich achter het borstbeen bevind en dat alles te maken heeft met het afweersysteem.

Aandoeningen bij een te kort aan zink.

De volgende aandoeningen kúnnen te maken hebben bij een tekort aan zink. (uiteraard kunnen er ook andere oorzaken voor zijn):

  • Vlekken op de nagels.
  • Lusteloosheid.
  • Gebrek aan eetlust.
  • Groeiachterstand.
  • Slecht werkende zintuigen.
  • Reuma.
  • Haarverlies.
  • Acne.
  • Verminderde groei van de kleine hersenen.
  • Verminderde regeling van insuline.
  • Slechte afbraak van alcohol door de lever.
  • Slecht genezen van wondjes.
  • Vermindert libido.
  • Verminderde weerstand.

Je maakt kans op een tekort aan zink wanneer je:

  • Veel zweet
  • Veel seks hebt
  • En weinig voedingsstoffen binnenkrijgt die zink bevatten.

Wanneer je vermoedt een laag zinkniveau te hebben of dit zeker weet eet dan vooral niet te veel brood. Dat wil zeggen: gistbrood (dus het brood dat bijna iedereen wel eet) neem in plaats daarvan dan liever zuurdesembrood. Zuurdesembrood zorgt voor een betere opname van mineralen in het lichaam. nóg een product dat een verminderde opname veroorzaakt is alcohol. De oplossing daarvoor kun je vast zelf wel bedenken

In welke voedingsmiddelen vind je zink?

  • Haring
  • Peulvruchten
  • Rijst
  • Havermout
  • Lijnzaad
  • Zonnebloempitten
  • Pompoenzaad
  • Sesamzaad
  • Tarwezemelen
  • Amandelen
  • Eieren
  • Rood vlees
  • Kaas
  • Oesters

Wat nu wanneer je een tevéél aan zink hebt?

Zoals met alles in het leven is balans belangrijk. Zo ook zeker als het gaat om het zinkniveau. Te weinig zink in het lichaam kan voor problemen zorgen maar teveel zink is ook zeker niet goed. Ga dus niet bij het minste vermoeden van een zinktekort supplementen slikken maar laat je zinkniveau controleren bij je arts. Een teveel aan zink: kan aderverkalking veroorzaken, maar ook de eiwitstofwisseling verstoren, de alvleesklier beschadigen en ook de koperbalans in het lichaam verminderen.

Tot slot:

Wanneer je een supplement wilt gaan aanschaffen kies dan altijd voor een goed merk. Wat zijn dan goede merken? Nou, in ieder geval niet de vitamines die in alle semi-drogisterijen heel goedkoop aangeboden worden. Voor een vitamine kun je gerust een aardig bedrag neerleggen wanneer je met een goed merk te maken hebt, maar dan heb je ook wat je van plan was om te kopen. Een aantal goede merken zijn: Pharma Nord, Plantina, Solgar en Nova Vitae plus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een zinktekort bij paarden komt veelvuldig voorEen zinktekort bij paarden komt veelvuldig voorTekort aan zink in een dieet bij paarden komt veel vaker voor dan je denkt. Helaas is de bodem redelijk arm aan zink in…
Glutenintolerantie door een tekort aan zink en magnesiumGlutenintolerantie door een tekort aan zink en magnesiumMineralen hebben veel verschillende taken in het lichaam. Indien er tekorten aan één of meerdere mineralen ontstaan kan…
Informatie over een zinktekort in het lichaamInformatie over een zinktekort in het lichaamEr wordt beweerd dat 31% van de mensen vaak zonder dat ze dat weten een tekort aan zink hebben. Daarbij heeft iedereen z…
Zink, een levenskrachtig mineraalZink is een belangrijk mineraal. Het zit in elke menselijke lichaamscel. Zink helpt het immuunsysteem. Voldoende zink do…
Het mineraal: KoperHet mineraal: KoperVoor een optimale gezondheid is een juiste balans van vitamines en mineralen in ons lichaam van het grootste belang. Maa…
Bronnen en referenties
  • www.fonteine.com
  • www.vitamine-info.nl
  • http://vitamine-supplementen.pilliewillie.nl

Reageer op het artikel "Het mineraal: Zink"

Reacties

Mando, 09-07-2014 23:48 #3
Een "merk" aanschaffen zegt vaak helemaal niets. Ik heb een tijdje solgar gebruikt maar voelde gewoon dat het niet veel voor mij deed. Vervolgens een huismerk bij de natuurwinkel aangeschaft en dat werkte vrijwel direct veel beter.

Henk, 03-07-2013 08:25 #2
Ik gebruik dagelijks kleefpasta voor mijn prothese. Op de gebruiksaanwijzing staat dat deze pasta veel zink bevat. Heeft dit gevolgen voor o.a de schildklier? Reactie infoteur, 03-07-2013
Dat zou u eens moeten informeren bij uw eigen arts of, als dat mogelijk is, bij een natuurarts via een internetsite. Ik durf daar geen uitspraak over te doen want ik ben geen arts. vriendelijke groet, Yoan.

Aafke, 08-01-2013 18:37 #1
Tekort aan zink? Moet je dit zomaar kopen zonder advies van je huisarts? Reactie infoteur, 09-01-2013
Het is altijd beter om dit via een bloedonderzoek bij je huisarts te laten controleren als je denkt dat je een tekort hebt.

Infoteur: Yoan
Laatste update: 11-09-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!