InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Wat zijn koolhydraten? Welke koolhydraten heb ik nodig?

Wat zijn koolhydraten? Welke koolhydraten heb ik nodig?

Wat zijn koolhydraten en welke koolhydraten heeft je lichaam nodig? Het is een vraag die vele mensen zich stellen. Koolhydraten zijn namelijk suikers, maar suikers zijn altijd slecht toch? Niets is minder waar, er bestaan zeker en vast ook goede koolhydraten die ons lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren. Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook slechte koolhydraten die je beter achterwege laat.

In dit artikel

Wat zijn koolhydraten?

Een koolhydraat wordt ook wel suiker genoemd maar in feite zijn koolhydraten behalve suikers ook zetmeel. Het lichaam zet de suikers die je inneemt om in glucose die als brandstof dient voor het lichaam. Deze suikers kunnen voortkomen uit lactose (melksuiker), fructose (vruchtensuiker) en sacharose (pure suiker). De glucose die ons lichaam uit deze suikers haalt helpt ons bij al onze dagelijkse functies zoals praten, bewegen en redeneren. De glucose nestelt zich in ons bloed en wordt bloedsuiker genoemd. De hoeveelheid glucose die opgenomen wordt door het bloed wordt voor ieder voedingsmiddel aangegeven door de GI of glycemische index?

Hoeveel koolhydraten heeft een mens nodig?

Aangezien het de brandstof is van het menselijk lichaam hebben we dagelijks heel wat koolhydraten nodig. Wat dus betekent dat we iedere dag heel wat suikers in moeten nemen. Aangenomen wordt dat men per dag zo'n 6 gram koolhydraten per kilogram lichaamsgewicht nodig heeft. Iemand van 50 kilogram heeft dus zo'n 300 gram koolhydraten per dag nodig. Daarmee wordt dan wel bedoeld 600 gram goede koolhydraten en zo weinig mogelijk slechte. Hoe meer goede koolhydraten iemand eet, hoe gunstiger dat zal zijn voor zijn BMI.

Wat zijn goede koolhydraten?

Goede koolhydraten zijn een essentieel onderdeel van de dagelijkse voeding. Hoe meer goede koolhydraten hoe gunstiger het cholesterolgehalte en men zal zelfs gewicht verliezen wanneer men plots meer goede koolhydraten eet. Goede koolhydraten zitten vol vezels en zijn dus erg belangrijk voor ons lichaam. Deze kunnen gevonden worden in onder andere:
  • Broccoli
  • Paddenstoelen
  • Aubergine
  • Pinda's en andere noten
  • Komkommer
  • Paprika
  • Tomaat
  • Spinazie
  • Fruit
  • Linzen en erwten
  • Volkorenbrood
  • Volkorenpasta

Wat zijn slechte koolhydraten?

In tegenstelling tot de suikers in goede koolhydraten hebben we die van slechte koolhydraten niet nodig. In goede koolhydraten zitten vezels die in slechte koolhydraten niet zitten, deze zijn belangrijk omdat ze zorgen voor een goede spijsvertering. Slechte koolhydraten zijn onder andere:
  • Suiker
  • Honing
  • Gekookte wortelen
  • Maïs
  • Aardappelen
  • Frieten
  • Witte rijst
  • Wit brood
  • Kaas
  • Cornflakes
  • Banaan
  • Frisdrank

Wat is de GI of glycemische index?

GI staat voor glycemische index, het is een getal dat aanduidt hoeveel het glucosegehalte in het bloed zal stijgen na het eten van een bepaald voedingsmiddel. Hoe hoger dat getal is, hoe slechter en aan de andere kant hoe lager hoe beter natuurlijk. Alle koolhydraten met een GI van meer dan 50 zijn slechte koolhydraten en de goede zitten daaronder.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Montignac dieet: glykemische indexMontignac dieet: glykemische indexDe glykemische index is een tabel waaruit je af kunt lezen hoeveel procent van de suiker in de koolhydraten die je innee…
Koolhydraten: functie, soorten en wat is gezond?Koolhydraten: functie, soorten en wat is gezond?Het lichaam heeft koolhydraten nodig om energie te leveren. Koolhydraten zijn suikers en ze worden onderverdeeld in enke…
Montignac dieetHet Montignac dieet is een methode die rond de jaren 90 ontzettend populair is geworden om af te vallen. De methode is v…
Koolhydraten en snelle suikersKoolhydraten en snelle suikersKoolhydraten, wat gehaald wordt uit zetmeel en suikers, zijn essentieel als energiebron voor je lichaam. Snelle suikers…
Koolhydraten, voedingsstoffen en boosdoenersKoolhydraten, voedingsstoffen en boosdoenersKoolhydraten verschaffen energie aan het lichaam en zijn dus belangrijk. Toch zie je steeds vaker dat koolhydraten de bo…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia.org
  • Lekkerslank.be

Reageer op het artikel "Wat zijn koolhydraten? Welke koolhydraten heb ik nodig?"

Reacties

Toon Smolders, 13-04-2017 19:23 #5
Bij slechte koolhydraten staat ook kaas vermeld. Maar in kaas zitten toch geen koolhydraten? Of bijna geen.

Astrid, 18-09-2016 11:54 #4
Ik mag geen aardappels, mag je dan wel zoete aardappels hebben?

Kimberley, 11-09-2014 16:38 #3
Hoe veel koolhydraten heb je per dag nodig als je 13 jaar bent?

Selma Guiking, 28-08-2014 13:24 #2
Kaas bevat inderdaad geen koolhydraten, alleen vet en eiwit. In 100 gram gekookte wortelen of aardappelen (volgens dit artikel een slechte bron van koolhydraten omdat er geen vezels in zitten) zitten meer vezels dan in 100 gram tomaat. Je zou dus kunnen zeggen dat de betrouwbaarheid van dit artikel 0 is.

Karin, 20-06-2014 11:13 #1
Kaas is een eiwit, geen koolhydraat!

Infoteur: Harrys
Laatste update: 25-01-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!