InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Montignac dieet

Montignac dieet

Het Montignac dieet is een methode die rond de jaren 90 ontzettend populair is geworden om af te vallen. De methode is vernoemd naar de Fransman Michel Montignac die de bedenker is van dit dieet. Michel Montignac maakte onderscheid tussen juist de goede koolhydraten (fruit en volkorenproducten etc.) en de slechte koolhydraten (suikers en aardappelen etc.). Verder vond hij dat bij een dieet het beter is om vetten en koolhydraten te scheiden.

De theorie van het Montignac dieet

Volgens Michel Montignac draait het bij afslanken niet alleen om de beperking van calorieën. Hij zegt dat je veel meer waarde moet hechten aan de zogenaamde glycemische index van koolhydraten. De glycemische index is een maat die bepaalt hoe de snelheid is waarmee het bloedglucosegehalte stijgt na consumptie van koolhydraten. Montignac scheidt ook de goede koolhydraten (GI lager dan 50) en de slechte koolhydraten (GI boven de 50), dit is de basis van het dieet. Ook adviseert Montignac altijd het scheiden van koolhydraten en vetten in een maaltijd. Ruim gebruik van groente, fruit, peulvruchten en volkorenproducten en een beperking van het gebruik van verzadigd vet.

Montignac: een ingewikkeld dieet

Het goede is het advies om veel groente, fruit, peulvruchten en volkorenproducten te eten en de hoeveelheid verzadigd vet in voeding te beperken. Op korte termijn zal dit dieet altijd leiden tot gewichtsvermindering doordat het eten minder calorieën oplevert. Daar staat wel tegenover dat de niet goed onderbouwde theorieën de methode nodeloos ingewikkeld maken. Een boterham met kaas en een maaltijd met vlees, groente en aardappelen zijn taboe. Het gescheiden eten van koolhydraten en vetten is praktisch onuitvoerbaar. Zo levert brood zowel koolhydraten als vet.

Fases welke moeten worden doorlopen

Fase 1: De afslankfase

Deze eerste fase moet minstens 3 maanden worden volgehouden, omdat de alvleesklier tijd nodig heeft om te stabiliseren. Na deze drie maanden kun je jezelf heel af en toe wel een zonde permitteren ook al moet je nog verder afslanken. In fase 1 zijn twee verschillende soorten maaltijden: de koolhydraat maaltijden en de vetmaaltijden.

Fase 2: De onderhoudsfase

Op gewicht dan kun je langzaam aan fase 2 beginnen. Dit houdt in dan je dan vetten mag combineren met alle goede koolhydraten (dus tot een GI van 50) en ook af en toe een overtreding kan permitteren. Doe dit vooral in het begin rustig aan, want anders heb je kans dat je weer aankomt.

Voordelen Montignac dieet

  • In dit dieet kun je 'onbeperkt' eten zolang je maar geen combinatie's maakt van vet en koolhydraten.
  • Er staan royale porties groenten, fruit, peulvruchten en volkorenproducten op het menu.
  • Dieet bevat veel gezond onverzadigd vet wat uitstekend is!

Nadelen Montignac dieet

  • Je krijgt een relatief hoog eiwit- en vetgehalte binnen.
  • Scheiden van koolhydraten en vetten in eten is niet erg praktisch.
  • Er is nooit aangetoond dat je van voedsel scheiden afvalt.
© 2006 - 2019 Dieet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Montignac dieet"

Infoteur: Dieet
Gepubliceerd: 10-10-2006
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!