InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het Montignac dieet

Het Montignac dieet

Het Montignac dieet Het Montignac dieet is een methode die rond de jaren 90 ontzettend populair is geworden om af te vallen.Vernoemd naar de Fransman Michel Montignac welke de bedenker is van dit dieet. Bij dit dieet wordt er onderscheid gemaakt tussen goede en slechte koolhydraten, er wordt vooral gelet op de juiste combinaties van koolhydraten en vetten. Het is geen snelle methode om af te vallen, maar het gaat er vooral om dat mensen bewuster gaan eten en een verandering teweeg brengen in hun eet en leefpatroon.

Montignac dieet

De methode is vernoemd naar de Fransman Michel Montignac welke de bedenker is van dit dieet. Bij dit dieet wordt er onderscheid gemaakt tussen goede en slechte koolhydraten, dit wordt bij veel dieten gedaan. Volgens Michel Montignac draait het bij afslanken niet alleen om de beperking van calorieën. Hij zegt dat je veel meer waarde moet hechten aan de zogenaamde glycemische index van koolhydraten. Dit is een maat aanduiding waarmee de snelheid kan worden bepaald van de stijging van het bloedglucose gehalte na het consumeren van koolhydraten. Montignac maakt ook onderscheid in goede koolhydraten GI lager dan 50 en de slechte koolhydraten (GI boven de 50), dit is de basis van het dieet. Montignac adviseerd de vetten en de koolhydraten in een maaltijd altijd te scheiden. Beperkt het gebruik van verzadigd vet eet voldoende fruit, groente, peulvruchten en eet volkoren produkten. Er wordt vooral gelet op de juiste combinaties van koolhydraten en vetten. Het is geen snelle methode om af te vallen, maar het gaat er vooral om dat mensen bewuster gaan eten en een verandering teweeg brengen in hun eet- en leefpatroon. De mensen worden meer bewust gemaakt, van hun voedselkeuze en kunnen dan hierdoor de juiste combinaties maken in de samenstelling van de maaltijden. Er wordt aanbevolen meer te bewegen en een actiever leefpatroon te volgen. Het is in 2 fases verdeeld, die moeten worden doorlopen.

1e Fase : De afslank fase

De 1e fase moet tenminste 3 maanden volgehouden worden, dit is nodig omdat de alvleesklier tijd te geven om te kunnen stabiliseren. Als deze periode van 3 maanden voorbij is kun je jezelf heel af en toe wel een zonde permitteren ook al moet je nog verder afslanken. In de eerste fase onderscheiden we de maaltijden in 2 groepen, koolhydraat bevattende maaltijden en de vet bevattende maaltijden.

2e Fase : De onderhouds fase

Op gewicht dan kun je langzaam aan fase 2 beginnen. Het betekend dat u dan vetten mag combineren met alle goede koolhydraten, tot een GI van 50 en af en toe mag u zich een overtreding permitteren. Doe dit vooral in het begin rustig aan, want anders heb je kans dat je weer aankomt.

Voordelen Montignac Dieet

Zolang u geen combinaties van vetten met koolhydraten maakt kunt u onbeperkt eten met dit dieet. Op het menu staan grote hoeveelheden fruit, peulvruchten, groenten en volkoren produkten en het dieet bevat de juiste soorten vet die niet ongezond zijn, de onverzadigde vetten die door het menselijk lichaam goed te verwerken zijn.

Nadelen Montignac Dieet

Je krijgt een relatief hoog eiwit- en vetgehalte binnen.
Scheiden van koolhydraten en vetten in eten is niet erg praktisch.
Er is nooit aangetoond dat je van voedsel scheiden afvalt.
© 2009 - 2019 Ckonemann, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het Montignac dieet"

Infoteur: Ckonemann
Gepubliceerd: 06-02-2009
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!