InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Montignac dieet: inleiding

Montignac dieet: inleiding

Montignac dieet: inleiding Het Montignac dieet van Michel Montignac is een dieet waarbij je niet eindeloos calorieën hoeft te tellen. Het dieet bestaat voornamelijk uit het kiezen van koolhydraten met een zo laag mogelijke glykemische index. Het dieet kent twee plannen: het snelle afslankplan en het gewichtscontroleplan.

Michel Montignac

Het Montignac dieet is ontwikkeld door de Fransman Michel Montignac. Montignac had een gewichtsprobleem en besloot in de jaren '80 een onderzoek te doen naar een gezonde manier van diëten. Hij ontdekte een methode waarmee hij in drie maanden tijd minstens 15 kilo verloor. Hij beschreef zijn dieetmethode in een boek dat in 1986 op de markt gebracht werd.

Het Montignac dieet

Het Montignac dieet is geen dieet zoals alle andere. De meeste diëten stellen namelijk dat je minder moet gaan eten, het Montignac dieet vormt echter een uitzondering. Je hoeft namelijk niet minder te eten, maar je moet voedingsmiddelen kiezen op basis van het effect dat zij op de stofwisseling hebben.

Glykemische index

Wanneer je af wilt vallen dien je koolhydraten met een zo laag mogelijke GI-waarde tot je te nemen. GI is de afkorting van glykemische index. De glykemische index is een soort tabel waarin je kunt aflezen hoeveel suiker of glucose er in de bloedbaan terechtkomt na het eten van bepaalde koolhydraten. Elke koolhydraat krijgt een waarde, een getal. Dit getal geeft aan welk deel van het totale suikergehalte in de bloedbaan opgenomen wordt. Hoe hoger het getal, hoe hoger het deel. Wanneer er veel suiker in de bloedbaan opgenomen wordt stijgt de bloedsuikerspiegel sterk. Hierdoor gaat de alvleesklier meer insuline produceren, wat tot vetopslag en hypoglycemie kan leiden.

Het snelle afslankplan en het gewichtscontroleplan

Het Montignac dieet kent twee plannen: het snelle afslankplan en het gewichtscontroleplan. Het verschil tussen beide plannen zit in de mate waarin je koolhydraten met een lage glykemische index eet. Het snelle afslankplan is geschikt wanneer je snel gewicht verliezen wilt. Wanneer je de overtollige kilo's kwijt bent kan je overstappen op het gewichtscontroleplan. Het doel van het snelle afslankplan is niet alleen gewicht verliezen, maar ook het verbeteren van het functioneren van de alvleesklier en het vergroten van de insulinetolerantie. Veel mensen met overgewicht hebben namelijk een ontregelde alvleesklier met bijbehorende gevolgen.

Duur van het dieet

Het is verstandig het snelle afslankplan minstens een maand te volgen, maar het liefst zelfs drie maanden. Hierdoor geef je je lichaam de tijd de spijsvertering en stofwisseling te normaliseren. Gewichtsverlies behouden kan namelijk alleen wanneer je een goed functionerende alvleesklier hebt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Montignac, M. (2005) De nieuwe Montignac: eten als God in Frankrijk.

Reageer op het artikel "Montignac dieet: inleiding"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 27-06-2010
Subrubriek: Dieet
Special: Montignac dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!