InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Montignac dieet: glykemische index

Montignac dieet: glykemische index

Montignac dieet: glykemische index De glykemische index is een tabel waaruit je af kunt lezen hoeveel procent van de suiker in de koolhydraten die je inneemt opgenomen worden in de bloedbaan. Producten met een hoge glykemische index verhogen de waarde van de bloedsuikerspiegel wat vervelende klachten tot gevolg kan hebben. Het Montignac dieet maakt veel gebruik van de glykemische index.

Glykemische index

De glykemische index, vaak afgekort tot GI, is een tabel waarin je af kan lezen hoeveel suiker er in de bloedbaan terechtkomt na het eten van bepaalde producten bestaande uit koolhydraten. De waarden van de glykemische index lopen van 0 tot 100. Hoe hoger de glykemische index, hoe meer suiker er in de bloedbaan terechtkomt. Dit veroorzaakt een tijdelijke extreme piek in de bloedsuikerspiegel wat diverse klachten tot gevolg kan hebben.

Twee soorten koolhydraten

Op basis van de glykemische index kan er onderscheid gemaakt worden tussen twee soorten koolhydraten, de zogenaamde goede koolhydraten en de slechte koolhydraten. De slechte koolhydraten zijn diegene die een grote piek in de bloedsuikerspiegel veroorzaken, een hoge glykemische waarde hebben.

Vezels

Het heeft echter geen zin om enkel naar de hoeveelheid suiker van een koolhydraat te kijken. Je moet ook kijken naar de hoeveelheid vezels die een koolhydraat bevat. Vezels verminderen namelijk de hoeveelheid suiker die het lichaam uit een koolhydraat halen kan.

Koken en bewerken van voedingsmiddelen en de glykemische index

Er zijn maar weinig producten die op de markt verschijnen in hun oorspronkelijke vorm. Veel producten worden bewerkt. Hierdoor kan de glykemische index veranderen, omdat door bewerking bijvoorbeeld de vezels in het product verminderd worden. Hierdoor stijgt de glykemische index.

Wanneer je voedingsmiddelen kookt, kan de glykemische index eveneens veranderen. Door voedingsmiddelen te koken kan je moleculaire verbindingen veranderen waardoor het lichaam de suikers sneller of juist minder snel opneemt. Met name wortels en aardappels zijn veradelijk. Rauw hebben zij een lage glykemische index, maar wanneer zij gekookt worden stijgt de glykemische index enorm.

Goede koolhydraten (GI ≤50)

Vers geperst vruchtensap (zonder toegevoegde suikers)Zoete aardappelenWilde rijstRauwe wortelen
FructoseMagere yoghurtErwtenGedroogd fruit
HavermoutpapSperziebonenPure chocoladeVers fruit (muv meloen, banaan en watermeloen)
VruchtenjamBruine rijstVolgranen roggebroodSpaghetti

Slechte koolhydraten (GI ≥50)

BierWitte aardappelenRavioliTortellini
Wit broodHoningSuikerRijstwafels
Witte rijstGekookte wortelenVruchtenyoghurtMaïs
RozijnenRisottoMelkchocoladeWatermeloen
BanaanMeloen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Montignac, M. (2005) De nieuwe Montignac: eten als God in Frankrijk.

Reageer op het artikel "Montignac dieet: glykemische index"

Infoteur: Melod
Laatste update: 15-07-2010
Subrubriek: Dieet
Special: Montignac dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!