InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Bananen, zijn ze gezond en hebben we ze nodig?

Bananen, zijn ze gezond en hebben we ze nodig?

Bananen, zijn ze gezond en hebben we ze nodig? Zijn bananen wel gezond? Dat is een vraag die vele mensen zich stellen. Vaak wordt wel eens verteld dat ze veel calorieën, zetmeel en suikers bevatten. Een deel daarvan is waar, maar is dat daarom zo slecht? Veel hangt trouwens ook af van de toestand van de banaan, hoe rijp ze is dus. Voor de ene mens zijn bananen dus gezond en voor de andere iets minder. Ontdek hier wie ze echt nodig heeft, en wie er beter van af blijft.

In dit artikel

Zijn bananen gezond?

Bananen die niet rijp zijn bevatten veel zetmeel maar relatief weinig suikers, ook zullen deze bananen bitterder smaken. Wanneer een banaan rijpt verdwijnt die bittere smaak doordat het zetmeel omgezet wordt in suiker. Wanneer een banaan rijp is blijft er nog slechts 1% van het zetmeel over. De hoeveelheid suiker daarentegen stijgt met meer dan 20%. Eigenlijk kunnen we dus stellen dat bananen het gezondst zijn wanneer ze niet te rijp zijn.

Mensen die niet veel energie verbranden en vaak bananen eten zullen zeker en vast wat dikker worden, de suiker in bananen zijn namelijk snelle suikers. Een ander negatief punt dat voor iedereen geldt is de invloed op de tanden, de hoeveelheid suiker in een banaan verschilt niet veel van sommige snoepgoed. Daardoor zullen de tanden net zowel aangetast worden door bananen als door snoep.

Mag ik geen banaan meer eten?

Hoewel bananen rijk zijn aan snelle suiker bieden ze ook tal van voordelen. Mensen die intensief een sport beoefenen of zware fysieke arbeid presteren kunnen zeker een banaan gebruiken. Aangezien ze zoveel suikers met zich meebrengen zijn het de ideale energieopkikkers voor mensen die veel energie verbruiken. Zoals reeds eerder gezegd, mensen die weinig energie verbruiken zijn best zo zuinig mogelijk met bananen, als ze niet dikker willen worden.

Hebben bananen ook voordelen voor iedereen?

De grote hoeveelheid energie en suikers die een banaan biedt kan enkel een voordeel zijn voor mensen die deze energie ook echt verbranden. De suikers zullen een negatieve invloed hebben op mensen met weinig fysieke inspanning, aan de andere kant zijn bananen ook gezond voor deze mensen.

Bananen zijn rijk aan verschillende vitamines. Zo kunnen bananen helpen de griep tegen te gaan in de winter doordat het een bron is van vitamine C, een vitamine die erg belangrijk is voor onze weerstand. Ook zijn bananen rijk aan ijzer dat onder andere onmisbaar is voor mensen met kwaaltjes aan de schildklier en zwangere vrouwen. Daarnaast bevatten bananen ook vitamine B6, B11 en magnesium.

Al deze goede stoffen maken van bananen ook een helende vrucht. Mensen met een maagzweer of maagzuur zullen vast en zeker een verzachtend gevoel waarnemen na het eten van een banaan. Daarnaast helpen bananen ook tegen misselijkheid en om een kater te verbergen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is een banaan gezond?Is een banaan gezond?Is een banaan gezond? Na het lezen van dit artikel zult u op een andere manier aankijken tegen bananen. Natuurlijk is el…
Bananen dragen bij aan een goede gezondheidBananen dragen bij aan een goede gezondheidBananen. Wie kent ze niet? En wie is er niet mee opgegroeid? Bijna iedereen kent en lust bananen. Ze hebben nogal een du…
Smoothies tegen slapeloosheidSmoothies tegen slapeloosheidResearchers zijn het erover eens dat er een relatie bestaat tussen slapeloosheid en voeding. Sommige voedingsmiddelen (e…
Lekkere en supergezonde recepten met banaanLekkere en supergezonde recepten met banaanBananen zijn lekker én super gezond. Ze bevatten onder meer kalium, magnesium, vezels, bètacaroteen, Vitamine A, Vitamin…
Waar zijn bananen goed voor?Waar zijn bananen goed voor?De banaan is een lange en ietwat kromme gele vrucht, wat groeit aan een bananenplant. Deze bananenplant is ís werelds gr…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bananen, zijn ze gezond en hebben we ze nodig?"

Reacties

Kimberley Pex, 11-10-2013 06:45 #2
Bananen barsten van de mineralen. Vooral mangaan is rijkelijk aanwezig. Mangaan is 'n rustgevend mineraal Bananen zorgen ook voor 'n serotonine boost. Antidepressief. Dat bananen stoppen is 'n fabel, ze nemen vocht op, dus mensen die te weinig drinken hebben daar wel last van. Daarbij kun je met bananen 'n maagzweer genezen.

Sophie, 01-05-2013 10:27 #1
Eet de laatste tijd veel bananen, mijn hartslag is hoger geworden, kan dat?

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 27-08-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!