InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoe moet ik een kater verbergen? 12 tips tegen een kater!

Hoe moet ik een kater verbergen? 12 tips tegen een kater!

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt; een flinke kater na een avondje stappen. De dag later moeten we er weer fris en monter uitzien. Een erg zware opdracht wanneer we terugdenken aan het feestje van de vorige dag. Hier zijn 12 tips om de kater uit de weg te gaan of om zo goed mogelijk om te gaan met de kater.

Inhoud

Neem een aspirine tijdens de kater

Begin bij het begin, jaag die verschrikkelijke hoofdpijn weg. Hiervoor hoef je enkel een gewone aspirine in te nemen. Neem deze echter niet in voor, tijdens of na het drinken aangezien je lever de aspirine toch niet kan verwerken door de drank. Een aspir moet ingenomen worden de ochtend na het avondje uit.

Eet tijdens het drinken om een kater tegen te gaan

De borrelnootjes die je vaak op de toog ziet staan er niet als decoratie of om je nog meer te doen drinken. Ze zitten vol olie en vitamines, wat de opname van alcohol in de maag vermindert en tegelijk de vitamine B aanvult. Wees je er wel van bewust dat de nootjes in een publieke bar urineresten van gemiddeld dertien mensen bevat. Zelf een zakje pinda's meenemen misschien?

Geen koude douche nemen tijdens de kater

Laat je niet vangen door de volksverhalen. Een koude douche is iets wat je geïntoxiceerde lichaam kan missen als tandpijn. Spaar je lichaam, het heeft al genoeg te verduren om de alcohol te verwerken.

Een zoutbad tijdens de kater

In plaats van die koude douche neem je beter een lekker lauw bad met een zak zeezout erin. Ook gewoon in de zee gaan zwemmen kan helpen. Wanneer je echter een warm of lauw bad neemt is het aangeraden altijd een flesje koud water of sportdrank bij je te hebben om de dehydratie tegen te gaan.

Niet sporten of inspannen tijdens de kater

Nog zo'n volksverhaal; eens goed uitzweten na een avondje stappen doet wonderen. Niets is minder waar aangezien je lichaam al zwaar gedehydreerd is. Door te sporten of je zwaar in te spannen en dus door te zweten zal je nog meer dehydreren waardoor de kater zelfs erger wordt!

Niet vettig eten tijdens een kater

Ook vettig eten is helemaal niet aan te raden voor een lichaam in nood. Voor of tijdens het drinken kan het wel een 'gunstig' effect hebben, je zal de alcohol namelijk minder snel voelen. De ochtend na de consumptie is het echter zeer af te raden. Je lichaam is nog steeds al die alcohol aan het verwerken, een hoop calorieën en vet kunnen er dan echt niet meer bij.

Tomaten en komkommers eten tijdens een kater

Als je echt iets wil eten doe het dan goed. Eet tomaten en komkommers met zout erop. Het zijn groenten die rijk zijn aan vocht, zo kan je de uitdroging tegengaan. Het zout dient om de verloren zouten weer op peil te brengen.

Drink een sportdrank tijdens de kater

Sportdranken kunnen dan weer wel helpen om een kater tegen te gaan. Ze zijn gemaakt om extreme dehydratie en verlies van zouten en mineralen tegen te gaan. Sportdranken zijn ondermeer; AA Drink en Aquarius.

Kotsen tijdens het drinken

Wanneer je lichaam erom vraagt mag je het zeker niet tegenhouden. Bij een te hoog gebruik van alcohol kan het zelfs opluchten om even te kotsen. Forceer echter niets, je zal dan bovenop je kater nog een rauwe pijnlijke keel krijgen. Kotsen doet je eigenlijk nog verder dehydreren, reden te meer om het niet te doen.

Cafeïne innemen tijdens de kater

Drink koffie, cola of een energydrink. Het maakt niet uit wat, als er maar cafeïne in zit. Na een paar kopjes of glazen zal je je zeker en vast beter voelen. Ook helpt cafeïne om je hoofdpijn te verminderen.

Blote voet op de grond tijdens het slapen

Om draaierigheid en misselijkheid te vermijden bij het ontwaken moet je één blote voet op de koude grond zetten tijdens het slapen. Het aanvoelen van de koude en bewegingloze grond vertelt je hersenen dat die draaiingen in je hoofd niet echt zijn waardoor de misselijkheid afneemt.

Slapen tijdens de kater

Als niets van al deze puntjes je geholpen heeft moet je gewoon eens proberen om te slapen. Een hele dag doorslapen werkt als het ware! Door een hele dag in je bed te blijven liggen verdoof je je kater. Een minpuntje is wel dat je de nacht daarna bijna niet zal kunnen slapen.
Gerelateerde artikelen
Symptomen die bij een kater horenSymptomen die bij een kater horenEen avondje drinken kan voor een hoop plezier en gezelligheid zorgen, maar de volgende dag zul je toch echt met de gevol…
Wat kan je doen tegen een katerWat kan je doen tegen een katerJe bent een avondje uit geweest en hebt nu last van een kater. Meestal gaat dit gepaard met hoofdpijn, misselijkheid en/…
Alcohol, de kater komt later: antikatertipsAlcohol, de kater komt later: antikatertipsEen kater, een hangover, een kegel, brak, strontziek, iedereen heeft zo zijn eigen benaming voor die vervelende dag na e…
Hoe kom ik van mijn kater af?Hoe kom ik van mijn kater af?Hoe ontstaat een kater? En hoe voorkom je een kater? Een kater krijg je doordat er een probleem in het afbraak proces va…
Wat juist wel en niet helpt tegen een katerWat juist wel en niet helpt tegen een katerEr is niks vervelender dan een kater de dag na een gezellige avond met een flinke hoeveelheid alcohol. Een kater is moei…

Reageer op het artikel "Hoe moet ik een kater verbergen? 12 tips tegen een kater!"

Reacties

Mathieu, 20-01-2014 16:33 #2
Regel 10 slaat nergens op dus alsjeblieft verwijder die regel. Op het moment dat je alcohol consumeert, begint je ADH (hormoon) minder goed te werken. ADH is een anti uitscheidingshormoon. Oftewel wanneer je flink gezopen hebt, moet je super vaak pissen (herkenbaar?:). De dag erna ben je helemaal uitgedroogd en hebben je hersenen een verminderde vloeistofdruk (veroorzaakt koppijn etc.). Op het moment dat je dan koffie gaat drinken voel je je inderdaad heeel eventjes fit, maar daarna zul je ongetwijfeld een nog groter barstende koppijn krijgen. Dit komt namelijk doordat cafeïne net als alcohol je hypothalamus beïnvloed minder ADH te maken. Je zult hierdoor alleen maar een ergere kater krijgen…
Zoals hierboven beschreven klopt het wel dat je veel water moet drinken, want je bent helemaal uitgedroogd en je hersenen zouden dat ook wel fijn vinden. Gooi ook nog wat zout naar binnen, zodat je het vocht vast blijft houden en je zult minder last hebben van je kater.
Ik zelf eet altijd tomatensoep!:D

Dajamaan, 22-03-2012 19:58 #1
Gewoon iets doen als je een kater hebt!
Mijn ervaringen met een kater zijn deze: als je de hele dag op bed legt, gaat hij niet over. Ga gewoon iets doen. 1 voorbeeld, mijn zusje was jarig en we gingen naar een groot attractiepark in Brabant, ik had die avond ervoor zoveel gedronken dat ik s'nacht had overgegeven op de heenweg in de auto een paar keer bijna moest overgeven. Het was ook nog eens 30 graden buiten! Na een uur in het park te hebben gelopen was de kater over! Heb ook goed gegeten en gedronken natuurlijk.

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 19-02-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!