InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat kan je doen tegen een kater

Wat kan je doen tegen een kater

Wat kan je doen tegen een kater Je bent een avondje uit geweest en hebt nu last van een kater. Meestal gaat dit gepaard met hoofdpijn, misselijkheid en/of vermoeidheid. Een kater gaat na een tijd vanzelf over, het belangrijkste is dat je genoeg rust en veel (geen alcoholische dranken en koffie) drinkt om terug tot je positieven te komen.

Drank kater

Een kater is meestal het gevolg van een overmaat aan alcohol maar sommige mensen krijgen de symptomen ook na een kleine hoeveelheid alcohol te hebben gebruikt. De oorzaak is een combinatie van de uitdrogende effecten van alcohol en ongewenste bijwerkingen van de chemische additieven in drankjes, vooral donkergekleurde zoals rode wijn, porto, cognac en sherry. Je kan last hebben van hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid, droge mond en vreselijke dorst waardoor je niet kunt slapen. De meeste mensen herstellen vrij snel met enige zelfzorgmaatregelen.

Wat je zelf kan doen

Als je weet dat je teveel gedronken hebt kan je een kater tot het minimum beperken als je direct de volgende stappen neemt. De meeste klachten verdwijnen na 24 uur vanzelf.
  • Drink voordat je naar bed gaat en de volgende morgen veel water of andere drank zonder alcohol tegen uitdroging. Zet een glas water naast je bed en neem een slokje als je s'nachts wakker wordt. Vooral vruchtensappen met natuurlijke vruchtensuikers zijn geschikt. Drink geen thee of koffie, ze irriteren de maag en versterken de uitdroging omdat ze waterafdrijvend werken.
  • Eet zo mogelijk iets. Zelfs een banaan zal een te laag bloedsuikergehalte verhogen.
  • Neem een pijnstiller om hoofdpijn te voorkomen of te verhelpen.
  • Een maagzuurbindend middel helpt tegen misselijkheid.
  • Drink geen alcohol om de symptomen te verhelpen, anders duurt de kater langer.
  • Neem rust tot je je beter voelt.
  • Ga niet achter het stuur zitten, alcohol blijft lang in het bloed zodat je reactievermogen ook de volgende dag nog verstoord kan zijn.

Fructose

Fructose is een natuurlijke suiker waarmee het lichaam in staat is alcohol sneller te verbranden. Met veel fruit, vruchtensap en honing gaat je kater sneller over. Eet een sinaasappel of drink vers geperst sap voor een snel herstel, deze zijn namelijk een grote bron van fructose.

Preventie

Om te zorgen dat je geen kater krijgt als je alcohol gaat gebruiken kan je de volgende stappen nemen:
Gebruik een maaltijd voordat je gaat drinken
Wissel alcoholische drankjes af met frisdrank of vruchtensap.
Gerelateerde artikelen
Alcohol, de kater komt later: antikatertipsAlcohol, de kater komt later: antikatertipsEen kater, een hangover, een kegel, brak, strontziek, iedereen heeft zo zijn eigen benaming voor die vervelende dag na e…
Symptomen die bij een kater horenSymptomen die bij een kater horenEen avondje drinken kan voor een hoop plezier en gezelligheid zorgen, maar de volgende dag zul je toch echt met de gevol…
Alcoholverslaving begint met een katerAlcoholverslaving begint met een katerJe hebt het vast wel eens gehad. Na een gezellig avondje stappen of een feestje, waarbij je de nodige alcohol hebt gedro…
Hoe kom ik van mijn kater af?Hoe kom ik van mijn kater af?Hoe ontstaat een kater? En hoe voorkom je een kater? Een kater krijg je doordat er een probleem in het afbraak proces va…
De kater: hoe voorkom je hem?Op het moment dat je dit artikel leest is het waarschijnlijk te laat om de kater te voorkomen. (ik neem aan dat je pas o…

Reageer op het artikel "Wat kan je doen tegen een kater"

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 12-06-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!