InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Symptomen die bij een kater horen

Symptomen die bij een kater horen

Symptomen die bij een kater horen Een avondje drinken kan voor een hoop plezier en gezelligheid zorgen, maar de volgende dag zul je toch echt met de gevolgen moeten leven. De verschillende klachten die de volgende dag te merken zijn horen allemaal bij de zogenaamde kater. Een kater is vervelend en pakt bij iedereen anders uit. Er zijn veel verschillende symptomen die bij een kater kunnen opspelen.

Kater

Een kater speelt op als je veel drank genuttigd hebt. Een kater is eigenlijk de verzamelnaam van een hoop vervelende fysieke en mentale klachten gebundeld. Hoe erg de kater is hangt af van verschillende dingen, onder andere hoe veel alcohol er gedronken is, wat voor soort alcohol er genuttigd is en in hoeveel tijd dat gebeurd is. Een kater speelt alleen op als er te veel alcohol is gedronken, bij een kleine hoeveelheid is er meestal geen sprake van een kater. Elk lichaam heeft een andere weerstand tegen alcohol, wat voor de één al te veel alcohol is, is voor de ander soms helemaal niks. Dit is dus echt persoonsgebonden, je moet voor jezelf ontdekken hoeveel alcohol je aankan.

Symptomen kater

Welke symptomen er op spelen is vaak verschillend bij mensen. Vaak spelen er meerdere van de onderstaande symptomen op bij een persoon. De symptomen van een kater spelen vaak een aantal uur na het drinken op en verdwijnen weer wanneer de alcohol uit je bloed gezuiverd is. Dat kan soms wel 24 uur duren.

Gebruikelijk

De gebruikelijke symptomen die verschijnen zijn vermoeidheid, zwakte en dorst. Deze drie symptomen spelen vaak op in combinatie met de biologische werking van het lichaam. Bij overmatig drank gebruik is er vaak sprake van slaap gebrek, wat automatisch vermoeidheid veroorzaakt. Zwakte is daar onder andere weer een gevolg van, daarbij eist alcohol een hoge tol van het lichaam. Van alcohol krijg je meestal ook dorst, veel water drinken kan daarbij helpen.

Pijn

Een kater gaat eigenlijk bijna altijd wel gepaard met een vervelende en zeurende hoofdpijn. Er zijn maar weinig mensen die daar aan kunnen ontsnappen, dit speelt namelijk vaak zelfs al op bij weinig genuttigde alcohol. Minder vaak voor komt spierpijn, maar ook dit kan deel uitmaken van een kater.

Maag-darmstelsel

Je maag-darmstelsel krijgt het vaak zwaar te verduren tijdens een kater. Symptomen die hier kunnen optreden zijn voornamelijk misselijkheid, overgeven en buikpijn. Veel mensen ervaren overgeven als een opluchtend symptoom. Via overgeven verlaat een deel van de alcohol in ieder geval snel je lichaam. Natuurlijk niet de alcohol die in je bloed zit.

Slaap

Alcohol zorgt vaak voor het niet goed kunnen slapen. Alcohol brengt niet alleen je biologische klok in de war, maar in combinatie met de rest van de symptomen zorgt het vaak voor het niet goed kunnen inslapen. Slaap is vaak gewenst, al is het puur om de rest van de symptomen niet te hoeven ervaren, maar het is iemand met een kater niet echt gegund.

Humeur

Een kater is vaak niet echt positief voor je humeur. Een kater kan zorgen voor onrust, stress, depressie en uitermate snelle irritatie. De verschillende bovenstaande symptomen die daarbij komen kijken bevorderen jouw humeur natuurlijk ook niet.
© 2011 - 2019 Sfinx, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Symptomen die bij een kater horen"

Infoteur: Sfinx
Gepubliceerd: 02-10-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!