InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Alcoholverslaving begint met een kater

Alcoholverslaving begint met een kater

Alcoholverslaving begint met een kater Je hebt het vast wel eens gehad. Na een gezellig avondje stappen of een feestje, waarbij je de nodige alcohol hebt gedronken, word je s ochtends wakker met een flinke kater. Je hebt dan last van hoofdpijn, duizeligheid en misselijkheid. Ook gaat een kater gaat vaak samen met depressieve gevoelens en dorst. Verder ben je veel gevoeliger voor lawaai en fel licht.

Oorzaak van een kater

Een kater wordt vooral veroorzaakt door het vochtafdrijvende effect van de alcohol. Hierdoor verlies je dus erg veel vocht en droog je uit. Het is eigenlijk een soort waarschuwing van je lichaam. Deze vertelt je namelijk dat je teveel gedronken hebt.

Alcoholtolerantie

In onze huidige maatschappij is het drinken van alcohol heel normaal. Veel mensen drinken bijna dagelijks een of twee glazen wijn of bier. De meesten krijgen hier geen kater van. Als je geregeld drinkt, dan heeft de alcohol ook veel minder invloed op je, omdat je lichaam eraan gewend raakt. Je hebt dus veel meer nodig om hetzelfde effect te bereiken. Dit heet ook wel een alcoholtolerantie.

Meer alcohol

Een kater krijg je dus als je meer alcohol drinkt dan je gewend bent. Het gaat dan ook om een overdreven alcoholgebruik. Meestal gebeurt dit maar een enkele keer, maar als het steeds vaker voorkomt, dan kan je ook wel spreken van alcoholmisbruik. Hierbij drink je op een geregeld tijdstip, zoals elke dag, teveel. Je wilt dan dronken worden en hebt dan ook alcohol nodig. Hierdoor raak je steeds afhankelijk van de alcohol.

Verslaving

Deze afhankelijkheid van alcohol leidt uiteindelijk tot een verslaving. Bij een alcoholverslaving kan iemand niet meer zonder drank. De alcohol heeft dan zon grote invloed op iemand zijn leven, dat deze persoon niet meer kan functioneren in de maatschappij. Dit heeft dan ook heel veel invloed op het sociale en persoonlijke leven. Iemand die verslaafd is aan alcohol houdt denkt er alleen maar over na hoe hij of zijn aan drank kan komen. Alles draait dan ook om de alcohol.

Mannen tussen de twintig en veertig

Een alcoholverslaving komt het meeste voor bij mannen tussen de twintig en veertig jaar. Er zijn veel minder vrouwen verslaafd aan de alcohol. De ene persoon is verslavingsgevoeliger dan de andere. Heel vaak speelt erfelijkheid hierbij een rol. Sommige mensen zijn er erfelijk mee belast om sneller een verslaving te ontwikkelen en verslaafd te raken. Als je verslavingsgevoelig bent en je verkeerd in een omgeving waar alcohol een grote rol speelt, dan loop je veel meer kans om een verslaving te ontwikkelen. Ook kunnen stress en heftige gebeurtenissen van invloed zijn op het ontwikkelen van een alcoholverslaving.

Lichamelijk en geestelijk verslaafd

Een alcoholverslaafde is niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk verslaafd aan de alcohol. Een verslaafde heeft een heel sterke drang naar alcohol. Iemand zijn leven draait hier dan helemaal om. Ook het lichaam van een verslaafde is afhankelijk geworden van de alcohol. Bij de onthouding van drank treden er dan ook ontwenningsverschijnselen op, zoals extreme transpiratie, diarree, misselijkheid, trillen, slapeloosheid, angst, hoofdpijn en depressie.

De gevolgen

Een verslaving heeft lichamelijke en sociale gevolgen. Zo kan het gevolgen hebben voor het werk, gezin, vrienden en familie. Ook kan een alcoholverslaafde zijn of haar partner en kinderen mishandelen. Verder kan het op de lange termijn lichamelijke gevolgen hebben, zoals geheugenverlies en een slechte conditie. Gevolgen op de lange termijn kunnen onder meer zijn levercirrose, leverkanker, het syndroom van Wernicke-Korsakoff en leverontsteking

Afkicken

Een alcoholverslaafde kan van de drank afkomen door af te kicken in een afkickcentrum of ontwenningskliniek. Dit kan wanneer de verslaving echt een probleem is geworden en een gevaar is voor de gezondheid. Het is niet zo eenvoudig om af te kicken. Als iemand is afgekickt is dit dus een hele prestatie.
Gerelateerde artikelen
Symptomen die bij een kater horenSymptomen die bij een kater horenEen avondje drinken kan voor een hoop plezier en gezelligheid zorgen, maar de volgende dag zul je toch echt met de gevol…
Teveel alcohol: van kater tot misbruik en alcoholverslavingTeveel alcohol: van kater tot misbruik en alcoholverslavingAlcohol wordt door sommigen beschouwd als een maatschappelijk aanvaarde drug. Bij een overdreven gebruik van alcohol kan…
Hoe kom ik van mijn kater af?Hoe kom ik van mijn kater af?Hoe ontstaat een kater? En hoe voorkom je een kater? Een kater krijg je doordat er een probleem in het afbraak proces va…
Wat kan je doen tegen een katerWat kan je doen tegen een katerJe bent een avondje uit geweest en hebt nu last van een kater. Meestal gaat dit gepaard met hoofdpijn, misselijkheid en/…
De kater: hoe voorkom je hem?Op het moment dat je dit artikel leest is het waarschijnlijk te laat om de kater te voorkomen. (ik neem aan dat je pas o…
Bronnen en referenties
  • U-Center.nl

Reageer op het artikel "Alcoholverslaving begint met een kater"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 28-01-2012
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!