InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Beten en steken van insecten

Beten en steken van insecten

Beten en steken van insecten Wanneer het beter weer in aantocht is betekent ook dat de insecten weer in aantocht zijn. Sommigen van deze insecten kunnen steken of beten geven wat soms een vreselijke jeuk achterlaat en dadelijk begint op te zwellen. Ook kunnen ze bij het steken een angel achterlaten in je lichaam en moet je deze zo goed mogelijk proberen te verwijderen.

Insecten steken of beten

Steken van wespen, hoornaars en bijen zijn erg pijnlijk en de huis rond de steek kan opzwellen, een paar dagen rood en pijnlijk zijn en jeuken. Beten van vlooien en muggen worden jeukende bultjes, terwijl er na de beet van een teek een rode plek op de huid komt. Teken kunnen de ziekte van Lyme verspreiden en moeten snel worden verwijderd. Hoewel de meeste beten en steken alleen ongemak geven, krijgen sommige mensen een ernstige allergische reactie waar door spoedeisende hulp nodig is.

Wat je zelf kan doen

Er zijn effectieve methoden om angels en teken te verwijderen en middelen die het ongemak van beten en steken verlicht:
Let op verschijnselen van een allergische reactie als deze zicht voordoet.
  • Bel een ambulance als je vermoedt dat de beet of steek zich in de mond of de keel bevindt. Zuigen op een ijsblokje of slokjes koud water helpen tegen de opzwelling.
  • Verwijder een angel en was en koel het gebied eromheen.
  • Verwijder een teek met behulp van een pincet. Pak de kop beet en draai hem uit de huid. Zorg dat er geen resten van de teek achterblijven. Doe de teek in een potje en ga ermee naar je huisarts.
  • Krab niet aan een beet of steek om gevaar van infectie te vermijden.
  • Smeer de plek in met een speciaal middel voor insectenbeten om pijn, zwelling en jeuk te verlichten.

Ga naar een dokter als:
  • Roodheid en zwelling steeds erger worden
  • Er vocht uit de steekwond komt of er rode strepen verlopen onder de huid bij de wond.

Behandeling van een insectensteek

Volg de volgende procedure zo snel mogelijk nadat de steek is opgelopen. Pijn en zwelling ter plekke worden minder en later optredende effecten als roodheid, irritatie en jeuk zijn dan minder ernstig.
  1. Verwijder bij steken in pols, hand of vingers direct ringen, armbanden en horloge voor het geval er zwelling optreedt. Houd bij steken in armen of benen het getroffen hoog om zwelling te beperken. Als de steek zichtbaar is, ga dan naar stap 3
  2. Schraap een angel die zichtbaar met een stevig voorwerp zoals een bankkaart of je vingernagel eruit door er stevig op te drukken. Gebruik geen pincet aangezien daarmee het gif in de huid wordt gedrukt.
  3. Was het gebied met water en zeep. Maak een ijskompres van een zakje diepvries doperwten of gestampt ijs in een handdoek of een in koud water gedrenkt en uitgewrongen doekje. Leg het 10 minuten erop tegen pijn en zwelling.
Gerelateerde artikelen
Behandelen van insecten- en kwallenbetenBehandelen van insecten- en kwallenbetenIedereen is wel eens gebeten door iets. Meestal is dit geen leuke ervaring. Muggenbeten jeuken alleen maar, in tegenstel…
Dieren EHBO: InsectenbetenOok dieren kunnen last hebben van insectenbeten. Aangezien een dier ons niet kan vertellen hoe een verwonding is ontstaa…
Insecten: de wespInsecten: de wespEr zijn zo'n 50.000 verschillende wespen in de wereld. Wespen zijn geen leuke insecten om tegen te komen. Ze komen vaak…
Insectenbeten en steken: wat kunt u er tegen doen?Als u op een mooie zomermiddag gaat wandelen, picknicken of tuinieren, bestaat de kans dat u door een insect wordt gebet…
De hommel- en bijensteekDe hommel- en bijensteekGrote kans dat je wel eens door een wesp bent gestoken. Naast een pijnlijke steek van deze insecten, is er ook een kans…

Reageer op het artikel "Beten en steken van insecten"

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 12-06-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!