InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Behandelen van insecten- en kwallenbeten

Behandelen van insecten- en kwallenbeten

Behandelen van insecten- en kwallenbeten Iedereen is wel eens gebeten door iets. Meestal is dit geen leuke ervaring. Muggenbeten jeuken alleen maar, in tegenstelling tot beten van bijen en wespen. Deze beestjes kunnen pijnlijke beten veroorzaken. Het is nog ongunstiger om gebeten te worden door een kwal. Deze steken kunnen bijzonder veel pijn doen. Het is dan ook van groot belang dat je snel ingrijp, zeker bij giftige beten. Er zijn een aantal manieren waarop je dit kunt doen.

Van welk dier is de beet afkomstig?

Als je gebeten bent, is het belangrijk om eerst uit te vinden door welk beest je gestoken bent. Dit is meestal niet moeilijk maar als je in de natuur loopt en je wordt gebeten door een insect, dan is het soms moeilijk herkenbaar door welk insect de beet afkomstig is. Ook de behandelingswijze verschillen. Een bijen- of wespen steek, moet anders behandeld worden dan een kwallenbeet. Hieronder staan 3 voorbeelden van lastige beten die over het algemeen het meest voorkomen: insectenbeten en kwallenbeten.

Gebeten door bijen, wespen of hommels

Deze kleine vliegende aaseters steken je doormiddel van een angel. Bij bijen hoef je niet echt schrik te hebben omdat deze meestal maar 1 keer kunnen steken. Wespen en hommels hebben echter een gladde angel en kunnen meerdere keren steken. Er zijn verschillende manieren om een dergelijke insectenbeet te behandelen.

Het is vooral belangrijk om snel te handelen. Haal de angel er zo snel mogelijk uit als deze nog vastzit. Zuig het gif eruit, spuug het weg en spoel je mond daarna met water. Maak de steekwond schoon en neem desnoods een aspirine tegen de pijn. Je kunt preventief handelen door geen parfum te dragen als je de natuur ingaat, en je te weren tegen insectenbeten door je in te smeren met speciale oliën

Kwallenbeten

Kwallen zijn de meest voorkomende, stekende dieren in de zee. Ze hebben lange netelcellen met gif erin. Als deze je lichaam aanraken, laten ze hun gif los. Je kunt de giftige netelcellen neutraliseren door deze in te wrijven met de volgende middeltjes.

Alcohol

Giet alcohol over de pijnlijke huid. Het beste is ontsmettingsalcohol te gebruiken. Als je dit middeltje niet hebt, kun je sterke drank als alternatief gebruiken.

Azijn

Je kunt de gevoelige huid ook besprenkelen, en insmeren met azijn. Deze azijn verlicht de pijn en verminderd de jeuk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • http://www.huidarts.com/hdnew/patinfo.shtml

Reageer op het artikel "Behandelen van insecten- en kwallenbeten"

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 19-06-2017
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!