InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Puistjes: het behandelen van acne op natuurlijke wijze

Puistjes: het behandelen van acne op natuurlijke wijze

Puistjes: het behandelen van acne op natuurlijke wijze Het overkomt veel mensen dat ze 's morgens in de spiegel staan en opeens een aantal enorme roze pukkels op hun gezicht zien staan. Deze mensen hebben duidelijk last van acne. Iedereen kan er last van hebben. Het is geen echte aandoening, maar iedereen heeft er wel is mee te maken gehad. De mening over hoe men puistjes behandeld is verdeeld. Toch zijn er een paar natuurlijke middeltjes die je kunt toepassen, om te zorgen dat het kan verminderen. Dit geldt zowel voor mannen als voor vrouwen.

Verander van make-up

Bij veel vrouwen is make-up de hoofdoorzaak van acne. Vooral de producten op oliebasis zijn een probleem. Het is puur de olie die het probleem veroorzaken. Make-up kan je huid heel vettig en onhygiënisch maken, er zit immers een heleboel chemische bestandsdelen in. Veel vrouwen gebruiken toch make-up, een oplossing hiervoor is make-up zonder olie te gebruiken.

Om verdere acne te vermijden is het aangeraden elke avond je make-up te verwijderen. Spoel je gezicht goed af en zorg dat alle restjes van make-up verwijdert zijn. Slapen met make-up, kan op lange termijn erg slecht zijn voor je huid, waardoor acne sneller de kans krijgt om uit te breken.

Pas op met de pil

Een klein aandachtspuntje waar meestal niet veel aandacht aan wordt geschonken, is dat de pil ook kan zorgen voor acne bij vrouwen. In de pil zitten namelijk hormonen. Hoe meer hormonen je in je lichaam hebt zitten, des te meer talg je produceert, met als resultaat dat je gevoeliger bent voor acne.

Blijf eraf

Puistjes of mee-eters kun je het beste met rust laten. Een puist is uiteindelijk een ontsteking. Wanneer je er op duwt, of erin begin te knijpen, kan het verergeren. Meestal blijven puisten nog langer zitten als je eraan zit, tenzij ze rijp zijn. Dit kan na een week al gebeuren, of kan weken op zich laten wachtten. De beste oplossing is nog altijd ervan af te blijven. Mee-eters kun je wel eventueel uitknijpen, maar alleen als ze rijp genoeg zijn. Hiermee kun je een hoop vuil uit je lichaam halen. Mee-eters of zwarte puntjes zijn immers veel slechter dan puistjes.

Let op je voeding

Een andere, hele grote oorzaak van acne is meestal je voedingspatroon. Ook mensen die gezond eten kunnen acne krijgen, maar hoe gezonder je eet, hoe minder de kans is dat je het krijgt, of dat het verergerd. Probeer daarom zoveel mogelijk vetrijke voeding te vermijden. Vis bevat goede vetten, maat laat je hierdoor niet misleiden. Vis bevat wel meestal het meeste jodium. Hoe meer jodium in je lichaam, hoe erger je acne kan worden.

Het belangrijkste is vooral om heel veel te drinken. Dit is het beste middel tegen acne. Als je 1 fles water meer per dag drinkt, zul je als snel verbetering zien als je veel last hebt van acne. Water is erg belangrijk bij het tegengaan van puistjes. Water zuivert het lichaam, en zorgt dat de poriën minder snel verstopt raken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Puistjes: het behandelen van acne op natuurlijke wijze"

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 21-06-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!