InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tips tegen puisten

Tips tegen puisten

Een puist is een kleine ontsteking in de huid, met een klein, wit kopje. Er zijn veel verschillende soorten. De bekendste is acne, ook wel “jeugdpuistjes” genoemd.

Acne: wat is het?

Acne is een ontstekingsziekte van de talgklieren van de huid. Het komt vaak voor, in meer of mindere mate. Het wordt vaak ervaren als lelijk en hinderlijk. Gelukkig zijn er goede behandelmethoden tegen acne.

Oorzaak acne

Nog steeds bestaat de hardnekkige fabel dat je acne krijgt door vette voedingsmiddelen, zoals mayonaise, patat en chocolade te eten. Ook varkensvlees zou een beruchte boosdoener zijn. De waarheid is echter dat acne veroorzaakt wordt door de toename van geslachtshormonen tijdens de puberteit. Hierdoor worden de talgklieren vergroot en is er meer talgproductie. Dode huidcellen mengen zich met de overtollige talgproductie, hierdoor worden de uitgangen van de talgklieren verstopt. De wand kan barsten, dit leidt tot het ontstaan van……jawel, een puist.

Verder zijn er factoren die meespelen bij het ontstaan van acne, zoals erfelijkheid, de aanmaak van teveel hormonen, stress en het gebruik van vette cosmetica die poriën afsluit.

Puistjes uitknijpen

Knijp puistjes nooit uit met je vingers. Je hebt meer kans op infecties, vanwege de bacteriën die op je huid zitten. De nagels kunnen je huid beschadigen, met littekens tot gevolg. Was eerst je handen en gebruik een desinfecterende crème. Knijp het puistje uit met twee wattenstaafjes. Dep met een tissue en lotion. Er komt pus uit en bloed.

Behandeling acne

Reinig de huid met milde zeep en water. Dep de huid voorzichtig droog om beschadiging te voorkomen. Lichte vormen van acne zijn te behandelen met lotions en crèmes die je bij de drogist of apotheker kunt kopen, zonder recept. Dit zijn de volgende:
  • Benzoylperoxide. Dit wordt zeer veel toegepast en is zonder recept verkrijgbaar. Het vermindert het aantal bacteriën. Pas wel op met kleding: het kan kleding bleken.
  • Tretinoïne-creme (Vitamine A-zuur)
  • Adapaleen gel (Differin ®) Geeft weinig irritatie, maar kan niet gebruikt worden tijdens de zwangerschap.

Behandeling ernstige acne

In het geval van ernstige acne is het gevaar van littekenuitbreiding. Daarom zijn zware behandelmethoden geoorloofd. De behandelingen vinden plaats onder begeleiding van de een dermatoloog.
Gerelateerde artikelen
Puistjes uitknijpen, is dat goed of slecht?Er bestaan verschillende meningen over het uitknijpen van puisten. Sommige mensen zijn bang dat ze meer puistjes krijgen…
Acne, mee-eters en pukkelsDe verschrikking van elke puber. Puistjes, acne en mee-eters. Je kan door de grond zakken als je voor de spiegel staat e…
Acne, wat is het en hoe ga je er mee om?Tijdens de puberteit kun je last krijgen van acne door je hormonen. Acne is een huidprobleem. Sommige volwassen hebben h…
Puistjes: het behandelen van acne op natuurlijke wijzePuistjes: het behandelen van acne op natuurlijke wijzeHet overkomt veel mensen dat ze 's morgens in de spiegel staan en opeens een aantal enorme roze pukkels op hun gezicht z…

Reageer op het artikel "Tips tegen puisten"

Reactie

Wtfikhaathet, 19-12-2011 09:06 #1
Hallo allemaal,
ik heb best wel last van puistjes aan de zijkant van mijn huid en op mijn voor hoofd.
het zijn geen erge dikke puisten. het zijn kleintjes en heel af en toe een dikke.
maar ik wil er zoo graag af! weten jullie wat ik moet doen >>>>? want elke dag schaam ik me op school.

en nog een vraagje mijn schoonheidspecialist zeg dat ik geen bruin spul op moet doen wat adviezeren julllie?

xx

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 15-09-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!