InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Acne, mee-eters en pukkels

Acne, mee-eters en pukkels

De verschrikking van elke puber. Puistjes, acne en mee-eters. Je kan door de grond zakken als je voor de spiegel staat en je ontdekt weer een grote rode bult op je neus.

Acne

Acne is niets meer dan een verstopping van de talgklier. Talg houdt de huid soepel en beschermt de huid tegen uitdroging. De talgklier heeft een opening. Dit heet een porie. Door deze porie kan talg naar buiten.

Mee-eters

Mee eters is een talgophoping onder de huid. De ophoping zit in het afvoerkanaal van de talgklier. De talgophoping is een mengeling van dode huidcellen en talg. Je hebt zwarte en witte mee-eters. Bij de zwarte mee-eter is de porie nog een beetje op en ontstaat er een zwart puntje. Dit zwarte puntje is geen vuil, maar een pigment van de huid. De witte mee-eter is een porie die geheel afgesloten is. Door de ophoping ontstaat er een wit bultje.

Pukkels / Puisten

De verstopte talgklier kan gaan ontsteken. Dit ontsteken doet een bacterie die normaal op de huid zit. De ontsteking wordt een rode pukkel of puist met een wit (pus)kopje. Dit kopje is een mengeling van talg en pus vlak onder de huid. De ontsteking kan ook veel dieper in de huid zitten. Je krijgt dan een grote rode pukkel, die erg pijnlijk kan zijn.

Wat kan je hieraan doen?

  • Eet veel fruit, drink veel water, roken is slecht en slaap voldoende. Teveel zon verergert de boel.
  • Gebruik make up op waterbasis en maak de huid sowieso twee keer per dag schoon. Het liefst met lauw/warm water en ph neutrale zeep.
  • Als je al last van pukkels hebt, kan je een reinigingsmelk gebruiken.
  • De witte puisten moet je niet uitdrukken of open krabben. Vaak krijg je hier lelijke littekens door.
  • De zwarte kan je wel uitknijpen en ook de rijpere pukkels. Doe dit wel nadat je warme douche gehad hebt. De poriën zijn dan goed open. Let echter wel op dat je alles niet te hard en te wild doet. Je krijgt snel littekens. Je kunt altijd advies vragen bij een schoonheidsspecialist. Zonlicht kan een steentje bijdragen bij ontstekingen, maar dan wel in een droog klimaat.

Wat kan de boel verergeren?

  • Sommige medicijnen
  • Anabole steroïden
  • De pil, mocht de pil je puisten of acne verergeren, dan kan je altijd een andere pil vragen bij de huisarts.
  • Als je teveel knijpt, of krabt, kan je de boel ook verergeren.
  • Gebruik geen make up op oliebasis. Dit is vaak te vet.
  • Stress. Als je stress hebt, draagt dat vaak ook bij aan opkomende pukkels en acne.

Fabels

Je krijgt geen acne door het eten van chocolade of varkensvlees. Dit is echter een fabel. Volgens de psychologen is het zo, dat het net lijkt alsof je meer pukkels krijgt na het eten van chocolade, omdat je dan vaker in de spiegel kijkt en de pukkels dan meer opvallen. Je krijgt ook geen pukkels of acne doordat jij jezelf niet goed wast. Ook je seksuele aardheid heeft niks te maken met acne en of pukkels.
© 2008 - 2019 Arjanne26, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tieneracne onder de loep genomenAcne is de meest voorkomende huidprobleem bij tieners. Negen van de tien tieners worden ooit geconfronteerd met puistjes…
Puistjes: het behandelen van acne op natuurlijke wijzePuistjes: het behandelen van acne op natuurlijke wijzeHet overkomt veel mensen dat ze 's morgens in de spiegel staan en opeens een aantal enorme roze pukkels op hun gezicht z…
Medicijnen: Medicijnen en poliklinische behandeling acneMedicijnen: Medicijnen en poliklinische behandeling acneEén van de vervelendste kwalen waarmee pubers te maken krijgen zijn jeugdpuistjes oftewel acne. De één heeft er slechts…
Factoren die acne kunnen inducerenIn een ander artikel werd reeds besproken welke medicatie acne kan induceren. In dit artikel bespreken we welke andere f…
Hoe acne voorkomen?Het overkomt vele mensen wanneer we 's morgens in de spiegel kijken dat we een enorme pukkel op ons gezicht zien staan.…

Reageer op het artikel "Acne, mee-eters en pukkels"

Reacties

Boembadeclown, 25-07-2015 01:25 #2
Als je hele hardnekkige acne hebt ga dan een keer langs bij een dermatoloog (dokter gespecialiseerd in de huid)

Vraag om vitamine A en prednison (vraag ook of je de prednison kan af bouwen, )
Bijvoorbeeld:
2 weken prednison 20 mg
2 weken prednison 15 mg
2 weken prednison 10 mg

De vitamine A tabletten hebben wel bijwerkingen zo als haar uitval, vergrote kans op bloedneus, droge lippen, droge ogen, spierpijn etc, overige bijwerkingen kan je vinden gewoon op google. Hopelijk hebben ook jullie hier iets aan. :)

Saar, 13-07-2009 19:54 #1
Ik heb erg veel puistjes, op mijn voorhoofd, neus, wangen en kin. Ik wil echt dat het weggaat! Ook heb ik een gevoelige huid, als ik producten zoals Clearasil gebruik droogt dit me huid uit. Weet iemand middeltjes ofzo voor me? Of wat ik er aan kan doen? Ik heb alleen nog maar een bobbelhuid, en wanneer gaat dit weg?

Infoteur: Arjanne26
Gepubliceerd: 15-06-2008
Subrubriek: Beauty
Reacties: 2
Schrijf mee!