InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tieneracne onder de loep genomen

Tieneracne onder de loep genomen

Acne is de meest voorkomende huidprobleem bij tieners. Negen van de tien tieners worden ooit geconfronteerd met puistjes en acne. Deze acne wordt ook wel Acne vulgaris genoemd.

De leeftijd waar acne opduikt bij tieners

De meeste tieners worden geconfronteerd met acne vulgaris. Volwassenen vertonen een ander type van acne. De opkomst van acne wijst op de hormonale veranderingen die ze tijdens de pubertijd doorlopen. Tieneracne ontstaat rond de leeftijd vanaf 10 tot 13 jaar. Zowel beiden geslachten ontwikkelen tieneracne hoewel meisjes sneller acne kunnen ontwikkelen dan jongens. De meeste tieners ontgroeien acne op de leeftijd van 19 of 20 jaar maar het is mogelijk dat acne zich nog blijft manifesteren op latere leeftijd.

Tienerhuid onder de loep genomen

De tienerhuid verschilt van persoon tot persoon. Je hebt een donkere of lichte huid, droge of vette huid, een gevoelige huid enz.. De tienerhuid verschilt met die van een volwassene op de volgende vlakken:
  • Vettere huid maar minder gevoelig: Tieners lijken een vettere huid te ontwikkelen dan volwassenen. De vette huid biedt bescherming tegen irritaties.
  • Tienerhuid geneest sneller: dit is belangrijk zodat littekentjes veroorzaakt door acne sneller genezen.

Oorzaken van acne

Hormonen

  • Testosteron (mannelijk hormoon): komt zowel voor bij mannen als vrouwen.
  • Oestrogenen en progesteron (vrouwelijk hormoon): deze hebben minder belang in tieneracne spelen wel een grote rol in de ontwikkeling van volwassen-acne.

Tijdens de puberteit worden er hoge concentraties van deze hormonen aangemaakt. Deze hormonen stimuleren de talgklieren waardoor tieners een vette huid ontwikkelen en de talgklieren verstopt geraken.

Erfbaarheid

Acne is overerfbaar. Indien beide ouders acne-leiders zijn of waren, dan heb je grote kans om eveneens acne te krijgen. De overerfbare genen bepalen hoeveel talg je klieren aanmaken, hoe snel deze verstopt geraken, hoe snel de huid zal herstellen van wonden, enz..

Soorten acne

De acne situeert zich meestal in de t-zone: voorhoofd, neus en kin. In bepaalde gevallen kan de acne overal opduiken in het aangezicht. De meest voorkomende vormen van acne zijn:
  • Mee-eters en puistjes: deze komen het meeste voor bij tieners.
  • Knobbeltjes, cysten, mee-eters die pijnlijke en ontstoken wondjes veroorzaken.

De oorsprong van een puist

Vooreerst ontstaan er de mee-eters op de neus en op het voorhoofd waar de huid het vettigst is. Na verloop van tijd ontwikkel je een puist, gecombineerd met mee-eters. In bepaalde gevallen kan het gebeuren dat de mee-eters ontstoken geraken en er ontstaan grote rode nodulaire knobbels op het aangezicht die later kunnen openbarsten. Deze kunnen zich ook manifesteren in de nek, op de borst en op de rug. Op het moment dat deze knobbels genezen, laten ze rode of paarse spots achter die na verloop van tijd verdwijnen. Nodulaire acne is de zwaarste vorm en laat in sommige gevallen lelijke littekens achter. Deze acne krijg je door overerving.

Ook zware gevallen van acne, kunnen verholpen worden met orale antibiotica of met medicijnen zoals isotrtinoine en accutane.

Tip: Negentig procent van de tieners ontwikkelen acné, dus ook volwassenen kennen het probleem. Praat erover met je ouders of met vrienden.
Gerelateerde artikelen
Acne: gezonde voeding voor de huid, behandeling & tipsAcne: gezonde voeding voor de huid, behandeling & tipsAcne is een irritante huidaandoening die je vooral tijdens de puberteit parten kan spelen. Het gaat om een overproductie…
Aandoeningen: AcneAandoeningen: AcneAcne wordt ook wel jeugdpuistjes genoemd. Veel jongeren in de puberteit krijgen er last van. Het kan ook psychische prob…
Acné vulgaris: Roaccutane en benzoylperoxideAcné vulgaris: Roaccutane en benzoylperoxideAcné vulgaris is een van de meest voorkomende huidziekten waar (jonge) adolescenten regelmatig mee te maken krijgen. Ken…
Acne, wat is er aan te doen?Veel mensen hebben last van acne. Ze proberen van alles om er van af te komen. Maar hoe kom je je acne af?

Reageer op het artikel "Tieneracne onder de loep genomen"

Infoteur: Raphaella
Laatste update: 17-10-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!