InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Acne: gezonde voeding voor de huid, behandeling & tips

Acne: gezonde voeding voor de huid, behandeling & tips

Acne: gezonde voeding voor de huid, behandeling & tips Acne is een irritante huidaandoening die je vooral tijdens de puberteit parten kan spelen. Het gaat om een overproductie van de talgklieren in de huid die zorgen voor het optreden van puistjes en mee-eters. Acne heeft te maken met je hormonen en met genetische aanleg. Sommige mensen met acne zweren bij huidcrèmes, terwijl anderen vooral gebaat zijn met een aangepaste gezonde voeding. Op dat vlak spelen vooral vitamine C en vitamine D een belangrijke rol. Welk voedsel is goed tegen acne en welke tips kunnen nuttig zijn bij de behandeling van acne?

Huidproblemen: wat is acne?

Acne is een naam waarmee een heleboel aandoeningen van de huid worden aangeduid. Alle soorten acne hebben te maken met een overproductie van talg. Talg is een vette stof die wordt aangemaakt door de talgklieren, die instaan voor de bescherming van de huid tegen uitdroging en tegen infecties. Overactieve talgklieren geven aanleiding tot het ontstaan van acne.

Acne in de puberteit

Of je veel of weinig talg produceert heeft te maken met je leeftijd, je hormonen en je genetische aanleg. Doordat hormonen in de puberteit tot een erg hoge activiteit komen, hebben veel kinderen in de puberteit last van acne. Vaak spreekt men ook van mee-eters of van jeugdpuistjes. Bij de meeste jonge mensen verdwijnt de acne na het voorbijgaan van de puberteit, terwijl anderen ook in de volwassenheid nog moeten afrekenen met een (beperkte) vorm van acne.

Algemene tips tegen acne

  • slaap voldoende
  • vermijd stress
  • neem een multivitaminepreparaat: dit verhoogt ook je weerstand in het algemeen
  • vermijd teveel melkproducten: deze bevatten veel hormonen, wat de talgproductie kan stimuleren
  • maak je huid regelmatig proper maar ook niet té grondig zodat je ze kapot maakt

Welke voeding is goed tegen acne?

Een behandeling die effectief kan zijn om acne te voorkomen bestaat eenvoudigweg uit een aangepaste voeding. Ook hier moet bekeken worden welk voedsel nut heeft voor welke persoon. Zo krijgen sommige mensen meer last van acne bij het eten van chocolade of van vet voedsel, terwijl dat voor anderen geen invloed heeft. Toch zijn er enkele algemene voedingstips die nuttig kunnen zijn om acne te voorkomen en te bestrijden:

Volkorenproducten

Voedsel met granen zoals volkorenbrood, pasta met meerdere granen bezitten veel van het mineraal zink. Zink is goed voor de huid, dus is het aangeraden om je huid beter te beschermen tegen puistjes. Eventueel kan je dit doen via supplementen met zink.

Vtamine C

Vitamine C is een erg nuttige vitamine die in heel je lichaam goed is tegen infecties. Vitamine C versterkt je immuunsysteem waardoor je minder kans maakt op huidontstekingen. Deze vitamine vind je in citrusvruchten zoals sinaasappel, citroen en limoen, maar je kan ook snel je niveau aan vitamine C boosten via supplementen.

Vitamine D

De zon straalt vitamine D af en heeft een positieve invloed op lichaam en geest. Als je in beperkte mate van het zonlicht geniet kan je huid makkelijk zuiverder en gezonder worden. Na een halfuurtje in het zonlicht zitten kunnen je puistjes goed uitdrogen. Houd je niet van de zon of wil je snel je niveau aan vitamine D verhogen, dan zijn voedingssupplementen een optie.

Behandeling acne

De behandeling van acne kan erg divers zijn, omdat de ernst van de acne varieert van persoon tot persoon. Sommige mensen hebben genoeg aan het aanbrengen van een huidcrème, terwijl anderen een uitgebreide behandeling bij de schoonheidsspecialiste verkiezen. In sommige gevallen kan je ook te rade gaan bij een dermatoloog of huidarts. Deze kan een huidcrème voorschrijven die mogelijk antibiotica bevat, terwijl ook ontstekingsremmende medicijnen deel kunnen uitmaken van de behandeling. Zelf kan je het voorlopig proberen met vrij verkrijgbare huidcrèmes tegen acne om de symptomen tegen te gaan. Ook een 'roller' tegen puistjes kan soelaas bieden. Enkele voorbeelden van dergelijke middeltjes tegen acne:
  • Biodermal Crème
  • Aromed Puistjes Roller
  • Himalaya Herbals Acne

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Acne, wat is er aan te doen?Veel mensen hebben last van acne. Ze proberen van alles om er van af te komen. Maar hoe kom je je acne af?
Acne en voeding: puistjes voorkomen door je voedingAcne en voeding: puistjes voorkomen door je voeding"Wanneer je last hebt van puistjes moet je ab-so-luut geen chocola eten!" is een veelgehoorde uitspraak. Voeding heeft i…
Aandoeningen: AcneAandoeningen: AcneAcne wordt ook wel jeugdpuistjes genoemd. Veel jongeren in de puberteit krijgen er last van. Het kan ook psychische prob…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Acne
  • http://www.optimalegezondheid.com/acne/acne-bestrijden-met-voeding/
  • http://www.afvallen-weblog.nl/puistjes-voeding-acne-voorkomen-door-een-goed-dieet/
  • http://www.gezondheidsnet.nl/uiterlijk/artikelen/10038/bestrijd-puistjes-met-gezonde-voeding
  • http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1047 (bronnen geraadpleegd op 29/05/2016).

Reageer op het artikel "Acne: gezonde voeding voor de huid, behandeling & tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 21-04-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!