InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Acne en voeding: puistjes voorkomen door je voeding

Acne en voeding: puistjes voorkomen door je voeding

Acne en voeding: puistjes voorkomen door je voeding "Wanneer je last hebt van puistjes moet je ab-so-luut geen chocola eten!" is een veelgehoorde uitspraak. Voeding heeft inderdaad veel invloed op je huid. Door je voedingspatroon aan te passen blijk je je lichaam te helpen met puistjes voorkomen.

De rol van voeding bij acne

Tot de jaren '60 van de vorige eeuw was een dieetadvies een standaard onderdeel van de behandelingen bij huidproblemen. Na een aantal teleurstellende onderzoeksresultaten verdween de belangstelling voor de rol van voeding bij acne. Toen er meer bekend werd over de oorzaken van acne, hervonden wetenschappers de interesse in het verband tussen voeding en acne. Bij het ontstaan van acne spelen namen factoren een rol die te relateren zijn aan voeding. Zo blijkt acne mede veroorzaakt te worden door overactieve talgklieren. Zo lijken melkproducten indirect de productie van talg te stimuleren. Het is dus hoog tijd te erkennen dat het veranderen van je voedingspatroon een positieve invloed op acne kan hebben.

Acne en de glycemische index

Uit een studie die een groep mensen gedurende langere tijd gevolgd heeft, kwam een verband tussen voeding met een hoog-glycemische index en acne naar voren. Hoe hoger de glycemische index, hoe langer de duur van de acne. Een dieet met producten met een lage glycemische index bleek de kans op acne daarentegen juist te verlagen.
Veel last van puistjes? Walnoten lijken een veilige snack keuze! / Bron: Fir0002 / flagstaffotos.com.au, Wikimedia Commons (GFDL-1.2)Veel last van puistjes? Walnoten lijken een veilige snack keuze! / Bron: Fir0002 / flagstaffotos.com.au, Wikimedia Commons (GFDL-1.2)
Met de glycemische index van een product, vaak afgekort tot GI, wordt aangegeven hoe snel de bloedsuikerspiegel stijgt na het eten van het product. Producten kunnen koolhydraten bevatten die snel "omgezet worden" in suiker en koolhydraten die langzaam "omgezet worden" in suiker. Producten met een hoge glycemische index veroorzaken een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel, producten met een lage glycemische index veroorzaken juist een langzame stijging van de bloedsuikerspiegel.

Voorbeelden van producten met een lage glycemische index (GI <55):
  • Volkoren tarwebrood
  • Bruine bonen
  • Sinaasappel
  • Sperziebonen
  • Pinda's
  • Walnoten
  • Bladgroenten
  • Citroen
  • Asperges

Voorbeelden van producten met een hoge glycemische index (GI >70):
  • Suiker
  • Frisdranken
  • Candybars
  • Honing
  • Aardappelpuree
  • Bier
  • Druivensuiker
  • Witte rijst
  • Chips
  • Gekookte worteltjes

Tot op heden is er geen overtuigend bewijs dat je beter geen chocolade kunt eten wanneer je last hebt van puistjes / Bron: André Karwath, ZooFari, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Tot op heden is er geen overtuigend bewijs dat je beter geen chocolade kunt eten wanneer je last hebt van puistjes / Bron: André Karwath, ZooFari, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Acne en zuivel

Ook zuivel blijkt een potentiële boosdoener. Hoewel de onderzoeksresultaten niet zo overtuigend zijn als de onderzoeken naar de glycemische index, zijn er aanwijzingen dat mensen die meer melk drinken een hogere kans op het ontwikkelen van acne hebben. Bij mensen die slechts beperkt zuivelproducten gebruiken, blijkt daarentegen minder vaak puistjes voor te komen. De negatieve invloed van melk op de huid blijkt niet te maken te hebben met de hoeveelheid vet in melk. Ook halfvolle melk is namelijk geassocieerd met het ontwikkelen van acne. Enkele onderzoekers denken dat het verband tussen zuivelproducten en acne is gelegen in de restjes hormonen die zich mogelijk nog in de zuivel bevinden.

Acne en andere voedingsmiddelen

Ten aanzien van andere voedingsmiddelen zijn de onderzoeken minder eenduidig. Er zijn wel aanwijzingen dat omega vetzuren een rol spelen. Omega 3 vetzuren blijken de kans op acne te verkleinen, terwijl omega 6 vetzuren de kans op het ontwikkelen van acne juist vergroten. Omega 3 vetzuren onderdrukken namelijk ontstekingen, terwijl omega 6 vetzuren ontstekingen juist stimuleren.

Ondanks dat er vaak geroepen wordt dat je op moet passen met chocolade wanneer je aanleg hebt voor puistjes, is er tot op heden geen overtuigend bewijs gevonden dat je chocola maar beter kunt mijden wanneer je veel last van puistjes hebt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Acne: gezonde voeding voor de huid, behandeling & tipsAcne: gezonde voeding voor de huid, behandeling & tipsAcne is een irritante huidaandoening die je vooral tijdens de puberteit parten kan spelen. Het gaat om een overproductie…
Puistjes en chocoladePuistjes en chocoladeEr wordt altijd gezegd dat je moet oppassen met het eten van chocolade, want je krijgt er puistjes van. In hoeverre klop…
Puistjes: het behandelen van acne op natuurlijke wijzePuistjes: het behandelen van acne op natuurlijke wijzeHet overkomt veel mensen dat ze 's morgens in de spiegel staan en opeens een aantal enorme roze pukkels op hun gezicht z…
Bronnen en referenties
  • Duinker-Joustra, N. (2010) Kijk op koolhydraten. Uitgeverij Inmerc.
  • Bowe, W.P., Joshi, S.S. & Shalita, A.R. (2009) Diet and acne. J Am Acad Dermatol vol. 63 (1)
  • Burris, J., Rietkerk, W. & Woolf, K. (2013) Acne: the role of medical nutrition therapy. Journal of the academy of nutrition and dietetics vol. 113 (3)
  • Spencer, E.H., Ferdowsian, H.R. & Barnard, N.D. (2009) Diet and acne: a review Spencer, Ferdowsian, and Barnard Review Diet and acne: a review of the evidence. International Journal of Dermatology, vol 48, 339–347.
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/glycemische-index.aspx
  • Afbeelding bron 1: Fir0002 / flagstaffotos.com.au, Wikimedia Commons (GFDL-1.2)
  • Afbeelding bron 2: André Karwath, ZooFari, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Acne en voeding: puistjes voorkomen door je voeding"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 06-09-2014
Subrubriek: Beauty
Special: Acne
Schrijf mee!