InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Puistjes en chocolade

Puistjes en chocolade

Puistjes en chocolade Er wordt altijd gezegd dat je moet oppassen met het eten van chocolade, want je krijgt er puistjes van. In hoeverre klopt dit nou eigenlijk echt? Wat zeggen de wetenschappers en dermatologen over puistjes en chocolade? Ontstaan puistjes door chocolade of is het een broodje aap verhaal? En kun je allergisch zijn voor de chocolade, waardoor je puistjes krijgt?

Wat zijn puistjes?

Acne, ook wel bekend als puistjes, is een huidaandoening. Deze ontstaan door de talgklieren die onder de huid zitten. Deze talgklieren produceren sedum, een soort vet dat de huid soepel houdt. Het kan echter voorkomen dat de huid meer sedum aanmaakt dan nodig is. De talgklieren raken dan ontstoken of verstopt en hierdoor ontstaan puistjes. Acne kan voorkomen in het gezicht, op de rug, hals, nek, schouders en borst. Puistjes ontstaan veelal in de puberteit, vandaar ook dat ze vaak jeugdpuistjes worden genoemd.

Puistjes krijgen door chocolade

Veel mensen zeggen dat je moet oppassen met het eten van chocolade. Puistjes kunnen dan gemakkelijk ontstaan. Maar is er een verband tussen acne en chocolade? Er zijn een aantal onderzoeken geweest op het gebied van puistjes, chocolade en ander voedsel. Er zijn twee onderzoeken geweest die zo’n dertig jaar terug plaatsvonden en daarin werd geconcludeerd dat puistjes en chocolade niets met elkaar te maken hebben. Volgens deze onderzoeken ontstaan puistjes niet door het eten van chocolade. In 2007 vond er opnieuw een onderzoek plaats over acne en chocolade. Deze werd gehouden door ‘American Academy of Dermatology’. Ook uit dat onderzoek is gebleken dat het niet nodig is om mensen die last hebben van puistjes of acne geen dieet voor te zetten. Wel raden de onderzoekers aan dat het verstandig is om goed en gezond te eten, omdat dit goed voor de huid is. Daarnaast voorkom je er hart- en vaatziekten mee.Chocolade mag je best nemen en hier zul je geen puistjes van krijgen. Chocolade kan soms zelfs goed voor je zijn.

Waar komt het verhaal over chocolade en acne vandaan?

Mensen zeggen al heel lang dat er een verband is tussen chocolade en acne. Er werd vroeger ook wel gezegd dat chocolade op de lever inwerkte en dat hierdoor de puistjes ontstaan. Uit onderzoeken is gebleken dat dit een fabel is en dat mensen dus met een gerust hart kunnen genieten van chocolade. Acne zal hierdoor niet erger worden en het is ook niet schadelijk voor je lever. Ook zijn er mensen die last hebben van een allergie. Als zij chocolade eten zullen ze meer puistjes krijgen. Vaak hebben deze mensen echter niet door dat het om een allergie gaat en hierdoor gaat al snel het verhaal in de rondte dat chocolade puistjes veroorzaakt.

Voedsel en puistjes

Er wordt door veel mensen gedacht dat voedsel een grote invloed heeft op puistjes. Dit is echter nooit echt bewezen in de onderzoeken. Toch kun je een duidelijk verschil zien tussen bevolkingsgroepen. Zo hebben bijvoorbeeld de Eskimo's amper last van acne en puistjes. Zij eten heel veel vette vis. Ook de originele bewoners die verschillende landen in de jungle leven hebben doorgaans geen last van puistjes. Zij leven van de natuur om hen heen en eten fruit, planten en dieren die ze vinden. Het lijkt er dus wel op dat puistjes ontstaan door iets in de westerse wereld. Dit kan overigens ook te hebben met de vele chemische middelen die we op ons gezicht smeren. Denk bijvoorbeeld aan make-up en crèmes. Daarnaast zorgt zeep er ook voor dat je meer puistjes kunt krijgen. Hoewel veel mensen denken dat zeep ze van puistjes afhelpt, kan de zeep de acne juist erger maken.

Bestrijding tegen puistjes

Er zijn verschillende manieren om puistjes te bestrijden. Als je echt veel last hebt van acne kun je het beste naar de dokter of dermatoloog gaan. Zij beschikken vaak over de juiste medicatie die ervoor kan zorgen dat je puistjes of acne verdwijnt. Leef verder gezond, eet goed en sport voldoende. Tevens kan de zon helpen, maar zorg altijd voor een goede zonnebrandcrème. Was je gezicht met lauw water en zonder zeep.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jeugdpuistjes (acné) bestrijden en behandelenJeugdpuistjes (acné) bestrijden en behandelenJeugdpuistjes, ook wel acné genoemd, zijn ontstekingen van de talgklieren in de huid. Bij acné zie je puistjes vooral in…
Een wondermiddel tegen puistjes?Puistjes, hoe kom je ervan af? Uitknijpen, aanstippen, behandelen met speciale middeltjes... Heb je alle tips al uitgepr…
Acne: behandelen en bestrijden van jeugdpuistjesAcne: behandelen en bestrijden van jeugdpuistjesVeel jongeren hebben last van jeugdpuistjes. Deze jeugdpuistjes ontstaan door een te veel aan talg. Daardoor kan de acne…
Beauty: Jeugdpuistjes of acneBeauty: Jeugdpuistjes of acneAcne is over het algemeen niet ernstig maar wel erg lastig, temeer het voor het overgrote deel in een periode van je lev…

Reageer op het artikel "Puistjes en chocolade"

Reacties

M. Rose, 24-07-2017 20:29 #16
Chocolade veroorzaakt zeker wel puistjes maar niet iedereen heeft er last van. Ik heb sinds mijn 15e acne en onderhuidse pijnlijke bulten/ontstekingen in mijn gezicht en ben inmiddels 31 jaar. Drie jaar geleden ben ik naar de dermatoloog gestapt voor behandeling. Eerst zalfjes en depmiddeltjes, vervolgens antibiotica om in te nemen, dan weer antibiotica om op mijn huid te smeren maar niets hielp. Zodra ik het middel te lang gebruikte of stopte, kwam de acne terug. Via een vriend ben ik een jaar geleden bij een huidinstituut terecht gekomen waar ik een vega-test kon doen. Uit die test werd duidelijk dat ik een allergische reactie kreeg in de vorm van acne/ontstekingen door het consumeren van bepaalde producten. Ik mocht de volgende producten niet meer gebruiken: cacao, chocolade, appel, cafeïne, rode wijn, yoghurt en varkensvet. Allemaal producten die ik regelmatig consumeerde. Ik ben abrupt gestopt met deze producten en mijn huid werd met de dag beter. Met af en toe een behandeling bij de huidtherapeut en goede producten van de huidtherapeut ben ik nu heel gelukkig met een stralende huid. De medicatie/zalfjes/cremepjes van de dermatoloog heb ik nooit meer gebruikt. Ook van andere lichamelijke ongemakjes heb ik geen last meer sinds ik ben gestopt met de producten, zoals een opgeblazen gevoel, buikkramp etc.

Omdat het bij mij zo'n succes was, heb ik een vriendin geadviseerd om ook een allergie-test te doen. Ook bij haar kwam er onder andere chocolade en cacao uit. Toen ik mijn dermatoloog vertelde dat ik zo'n test zou doen, raadde ze het mij af en vond het zonde van mijn tijd en geld. Ze was er heilig van overtuigd dat acne niets met voeding te maken heeft.

Maar de visie van dermatologen is dan ook vooral gericht op medicatie verstrekking. Nou, ik kan je vertellen dat ik er het levende bewijs van ben dat voedsel alles met acne te maken heeft! Na 15 jaar is mijn acne als sneeuw voor de zon verdwenen omdat ik ben gestopt met het eten van deze producten. Ze zorgen er namelijk voor dat er ontstekingen ontstaan in mijn lichaam wat dus de acne veroorzaakt.

Niet iedereen zal puistjes krijgen van chocolade maar dat weet je pas als je het laat testen. Al die onderzoekjes in dit artikel zijn leuk en aardig maar op wie is dit onderzoek gedaan vraag ik me dan af. Want chocolade veroorzaakt bij mij namelijk wél puistjes. Ik raad iedereen met acne aan om een test te doen. Ik kan niet garanderen dat het voor iedereen dé oplossing is maar voor mij heeft het in ieder geval geholpen.

Erwin, 15-04-2017 15:39 #15
Dagelijks eet ik pure chocolade, maar als ik melkchocolade (van paaseieren waar ik niet kan van af blijven) eet krijg ik na 2 dagen acne of zweren.

Samuel, 08-04-2016 12:59 #14
Er is een nieuwe onderzoek gevoerd onlangs en het wijst erop dat chocola alles te maken heeft met puistjes. Het onderzoek is gevoerd door mij en nutella. Zodra ik er maar ook een beetje van heb gehad verschijnen er minimaal 2 puisten op m'n gezicht anders nooit!

Dus mensen ga aub niet de wetenschapper uithangen met je onderzoek dit en onderzoek dat, ik ben het bewijs! Reactie infoteur, 09-04-2016
Zoals ook in het artikel staat vermeld, kan het om een vorm van een allergische reactie gaan :)

Shafoe Dramatoe, 20-12-2015 12:56 #13
Ik eet redelijk veel chocola maar heb nooit last van puistjes.

Alles Getest, 11-12-2015 18:56 #12
Zelf onderzoek gevoerd op mijn lichaam. Heel de tijd gezond eten en dan één ongezonde voeding toevoegen voor een week. Weinig last als ik alleen gezond eet. Een week chocolade, pralines toegevoegd en heel veel puistjes! Terug gezond eten tot acne verminderde en dan een week elke dag 's avonds een zakje chips… ook meer puistjes maar minder dan chocolade. Dan eens een week alle dagen veel kazen gegeten en even erg als chocolade! Dan eens een week elke dag mayonaise zorgde ook voor meer puistjes. Terug wachten tot acne verminderde en elke dag dan speculaas eten bij boterham en bij de koffie. Resultaat was even erg als chocolade! Ik weet niet of die voedingsstoffen acne opwekken, maar feit is wel dat ze acne heel veel erger maken!
Bij boterham peperkoek, confituur, banaan zie je duidelijk dat mijn huid veel en dan veel minder acne heeft. Reactie infoteur, 17-12-2015
Het kan goed zijn dat je gevoelig of allergisch bent voor bepaalde bestandsdelen, die bijvoorbeeld in chips zitten

Dokter Beter Weter :-), 29-07-2015 15:14 #11
Hallo,
chocola en puistjes het heeft NIKS met elkaar te maken…
chacola is gezond! Goed voor het hort en voor en voor het geluk hormoon je gaatner aleen maar beter door voelen.
en chocolade verlaagd je hoge bloeddruk… eet dan wel chocolade van 85% of hoger…

tegenwoordig is ons voedsel niet meer natuurlijk… niets is biologisch meer… overa, worden kleur en smaakstoffen toegevoegd…
eet daarom groente en fruit van je eigen tuin. (gebruik geen rommel stoffen ofzo doe het op een natuurlijke manier.)
Het werkt wel…

Sara B., 24-03-2015 16:34 #10
Er is recentelijk nieuw onderzoek gedaan naar puistjes en chocolade die erop beginnen te wijzen dat chocolade bestandsdelen bevat die zeker wel puistjes kunnen veroorzaken, maar alleen bij mensen die gevoelig zijn voor deze bestandsdelen. Dit moet men NIET verwarren met chocolade allergie, wat iets heel anders is, want daarbij worden mensen echt ziek van chocolade. Het onderzoek wordt gedaan door een recentelijk afgestudeerde dame uit de VS, maar zij wordt veel tegengewerkt door o.a. chocolade makers.

Het enigste onderzoek was namelijk in de jaren 70/80 uitgevoerd en nu blijkt dat de testopstelling van dat onderzoek nogal onbetrouwbaar is geweest, de proefpersonen werden namelijk pas na een ruime week getest op resultaten, waarna inmiddels de puistjes (aldus volgens de ondervraagde proefpersonen) al weer verdwenen waren. Maar wat blijkt verder, de aanvrager van deze test in de jaren 70 was niemand minder dan destijds de alliantie van chocolade makers uit de VS, een bedrijfsalliantie van o.a. the Mars company, Nestle, Hershey's, Reese's, die het helemaal niet zo leuk vonden dat mensen begonnen te klagen over pukkels of uitslag en het in verband stelden met chocolade, want de verkoop van chocolade producten raakte in die tijd net erg in trek in de VS. Zij vroegen een onderzoek aan, waarbij het niet onmogelijk is dat Nestle etc. heel graag resultaten wilden verkrijgen die sterk in hun voordeel zouden werken. Verder onderzoek is niet gedaan en/of is tegengewerkt door deze chocolade makers, die sindsdien een sterke groei aan chocolade verkoop hebben genoten en er miljarden aan verdient hebben.

Beoordeel dus voor jezelf en als jij puistjes krijg van chocolade, weet je goed voor jezelf dat het echt wel het een en ander bij je veroorzaakt.

Jenny, 03-09-2014 23:23 #9
Sorry maar ik kan de klok er ook op gelijk zetten, als maar iets van chocola eet, krijg ik gegarandeerd 2 á 3 dagen later altijd een pijnlijke puist of 2. Reactie infoteur, 04-09-2014
Citaat uit het artikel:
" Ook zijn er mensen die last hebben van een allergie. Als zij chocolade eten zullen ze meer puistjes krijgen. Vaak hebben deze mensen echter niet door dat het om een allergie gaat en hierdoor gaat al snel het verhaal in de rondte dat chocolade puistjes veroorzaakt."

Zab, 04-07-2014 14:46 #8
Moet toch eerlijk zeggen dat ik zelf ALTIJD last krijg van puistjes als ik chocola eet. Een klein beetje kan wel, maar is al snel te veel. En het komt écht door chocola, want als ik geen chocola heb gegeten heb ik niet of nauwelijks last.

Mariekster, 15-12-2013 15:55 #7
Volgens mij klopt het hoor, ik eet lekker veel chocolade (=D) maar heb nog helemaal geen puistjes (gehad) (ik ben bijna 15) xxx

Thomas, 27-11-2013 10:10 #6
Ik krijg ook ALTIJD minimaal 1 puist als ik chocolade eet. Normaal heb ik veel vertrouwen in de wetenschap, maar in dit geval ga ik op mijn eigen wetenschap af.

Romy, 19-06-2013 22:25 #5
Ik hoor heel vaak dat je geen puistjes krijgt van chocolade. Ik krijg ALTIJD puistjes van chocolade en heel veel mensen die ik ken ook. Misschien ligt het aan de melk die er in verwerkt is… Ik weet dat ik ook altijd puisten krijg als ik melk drink…

Suus, 04-12-2012 11:35 #4
Ik heb vaak gelezen dat er geen verband zou bestaan tussen het eten van chocolade en puistjes maar mijn ervaringen wegen voor mij sterker! Zonder uitzondering krijg ik puistjes nadat ik chocolade heb gegeten. Wat ik me wel kan voorstellen is dat als je voor de menstruatie meer chocolade eet, omdat het stofjes vrijmaakt die pms-klachten verlichten, je meer puistjes krijgt maar de puistjes eigenlijk vooral veroorzaakt zijn door de hormoonschommelingen. Dat zal ook meespelen maar, ongeacht het tijdstip van de maand, chocolade maakt mijn huid zeker onrustiger. Ik ben overigens niet de enige in mijn directe omgeving die hier last van heeft.

Ateon, 02-04-2012 20:12 #3
Algemene opheldering:
''Fastfood'' en ''varkensvlees'' laten puisten ontstaan.
"Chocolade" laat geen puisten onstaan. Chocolade daarintegen heeft een stof die ervoor zorgt dat processen in je lichaam sneller verwerkt zullen worden; dus vandaar dat puisten ineens tevoorschijn kunnen komen na het eten van chocolade.
Als je gezond eet zou je zoveel chocolade kunnen eten als je wil; hierdoor onstaan geen puisten.

Zelf eet ik weinig fastfood, eet geen varkensvlees, eet meer chocolade; en drink ik alleen water; en mijn puisten zijn drastisch afgenomen.

Dutche, 09-09-2011 20:07 #2
Als ik chocolade eet dan heb ik binnen 24 uur puistjes. Sinds ik ben gestopt met het eten van chocolade heb ik er eigenlijk geen last meer van. Al die onderzoekingen komen bij mij dan als onzin voor.

Cristine, 25-10-2010 12:24 #1
Onzin, onzin en nog meer onzin. Als ik graag een grote pijnlijke puist in mijn gezicht wil, dan eet ik chocolade. Altijd raak!
Dat men het niet kan aantonen op een wetenschappelijke manier is dan een vreselijke tekortkoming van deze wetenschappers. Er zou onderzoek gedaan moeten worden naar de relatie tussen chocolade en hormonen, ik denk dat ze dan een stuk verder komen in hun onderzoek. Let wel; ik zeg niet dat iedereen van chocolade puistjes krijgt, die mensen hebben dan waarschijnlijk minder gevoelige hormonen. Vijftien jaar lang heb ik die wetenschappers geloofd en 15 jaar lang heb ik zeer pijnlijke harde puisten in mijn gezicht gehad. Bedankt voor de fantastische voorlichting.

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 14-07-2015
Subrubriek: Diversen
Special: Puistjes
Reacties: 16
Medische informatie…
Schrijf mee!