Fabels over acne en jeugdpuistjes

Fabels over acne en jeugdpuistjes Iedereen kent ze wel: middeltjes om van je acne af te komen en waar het door ontstaat. We willen maar wat graag af van onze acne, maar we weten meestal niet zo goed waar we op moeten letten. Er zijn namelijk een hoop fabels over puistjes en acne. Werken deze wel en zijn ze echt zo goed als er wordt beweerd? Het is vervelend om acne of jeugdpuistjes te hebben. Vooral wanneer je het in extreme mate hebt. Mensen hebben hun mening al klaar over acne. Iedereen weet precies waar je de puistjes door hebt gekregen en hoe je er het beste vanaf kunt komen. Vertrouw niet zomaar iedereen die dit soort dingen zegt, de meeste verhalen over acne zijn namelijk niet waar. In dit artikel zullen de meest voorkomende opmerkingen over acne worden besproken. Zijn de verhalen waar, of niet? En waarom niet?

Oorzaken acne

Leeftijd

Ze heten dan wel jeugdpuistjes, maar ze komen niet alleen in de puberteit tevoorschijn. Wanneer je volwassen bent kun je net zo goed last hebben van jeugdpuistjes of acne. Het is ook niet zo dat het begint in de puberteit. Bij sommige mensen begint het pas wanneer ze dertig of ouder zijn. Dit is dus per persoon verschillend.

Slecht voedsel

Chocolade, vlees, patat, etc zouden allemaal opwekkers zijn van puistjes en acne. Hoe ongezonder je eet, hoe meer je er krijgt. Ook een tekort aan vitaminen zou een reden zijn om meer acne te krijgen. Onzin! Het is dermatologisch getest dat het soort eten geen enkele invloed heeft op puistjes en acne. Wel kan het zijn dat iemand een allergie heeft en daarom meer puistjes krijgt bij het eten van speciaal voedsel.

Weinig hygiëne

Als je jezelf niet goed wast, krijg je vanzelf puistjes. Dit is iets wat bijna iedereen beweert, maar wat niet het geval is. Hygiëne heeft helemaal niets te maken met acne. Het is zelfs zo dat zeep een echte puistjesopwekker is. Hetzelfde geldt voor overmatig zweten en infecties. Dit heeft helemaal niets te maken met acne.

Stress veroorzaakt puistjes

Wanneer je erg gestrest bent, zul je eerder puistjes krijgen. Dit is wel degelijk waar. Al zal de ene persoon er minder snel last van hebben dan een ander. Je hele lichaam reageert op stress. Ook puistjes en acne zijn hier een reactie op.

Middelen tegen puistjes

Tandpasta

Iemand die last heeft van acne, zal het vaak genoeg te horen hebben gekregen: ‘Je moet tandpasta op je puistjes smeren. Dan gaat het prikken en dat helpt.’ Nooit doen! In tandpasta zit zeep, en zoals eerder is genoemd in dit artikel is zeep juist een opwekker van puistjes. Het prikken dat je voelt, komt ook door de zeep. Dit is niet goed, maar juist erg slecht voor je huid. Daarnaast heet het niet voor niets tandpasta. Als het werkelijk zou helpen, zou het geen tandpasta heten. Gebruik tandpasta voor je tanden, niet voor je acne.

Clerasil (en andere producten)

De reclames op tv beweren allemaal dat het helpt, maar of dat ook zo is, moet je maar afwachten. Het bekende merk Clerasil bevat zeep en is daarom helemaal niet goed voor je acne. Dermatologen raden het zelfs af Clerasil te gebruiken. Met andere producten moet je ook goed oppassen. Kijk altijd bij de ingrediënten wat erin zit en vertrouw niet zomaar ieder product. Als er zeep inzit, dan werkt het sowieso al niet. Wanneer je een product wilt dat helpt, kun je beter bij de huisarts of een apotheek informeren. Dan krijg je tenminste een product dat ook daadwerkelijk werkt.

Zon

Veel in de zon zijn kan helpen tegen je puistjes en acne. Dit klopt inderdaad. Het is goed voor je huid (mits niet te lang, anders verbrand je). Het werkt echter niet voor iedereen. Mensen met een zonneallergie moeten juist oppassen wanneer ze in de zon komen.

Bij dit middel zijn je puistjes binnen een paar dagen weg!

Ken je die uitspraak? Er is een methode (dit kan van alles zijn, mensen verzinnen de meest vreemde dingen) waardoor je puistjes binnen een paar dagen weggaan. Gebruik aardappels, of maïzena, of jam en binnen een paar dagen zijn ze weg. Onzin! De meeste puistjes verdwijnen sowieso na een paar dagen. Dit heeft dus doorgaans helemaal niets met het middel te maken. Pas wanneer je last hebt van acne, kan het allemaal langer duren. De middeltjes (Wat deze ook mogen zijn) zullen dan meestal niet werken.

Uitknijpen

Je puistjes uitknijpen is effectief en ze zijn meteen weg. Dit is inderdaad het geval, maar zeer onverstandig. Je zult altijd littekens krijgen. Daarnaast kan de pus zorgen voor extra puistjes. Een uitgeknepen puistje zal sowieso sneller geïnfecteerd raken, omdat het een open wondje is.

Wachten

Wachten tot je puistjes weg zijn is de beste manier om er vanaf te komen. Dit is geen fabel. Het is het beste om rustig af te wachten. Dit is niet leuk, maar wel de beste manier. Wanneer dit niet echt helpt en je maar acne of puistjes blijft houden, is het verstandiger je huisarts in te schakelen. Hij of zij kan je een recept geven voor goede middelen die ook echt werken. En dat is een stuk veiliger dan de huis, tuin en keukenmiddelen.

Lees verder

© 2007 - 2020 Writingsuus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Jeugdpuistjes: Feiten, fabels en wat wel en niet te doenJeugdpuistjes: Feiten, fabels en wat wel en niet te doenAcne vulgaris, oftewel jeugdpuistjes, is een veelvoorkomende aandoening die bij de meeste mensen tussen de twaalf en ach…
Voeding(ssupplementen) en homeopathie tegen jeugdpuistjesVoeding(ssupplementen) en homeopathie tegen jeugdpuistjesMen spreekt van jeugdpuistjes (acne) wanneer er sprake is van ontsteking van de haarzakjes op de huid bij overproductie…
Wat te doen bij jeugdpuistjes (Acne)?Wat zijn jeugdpuistjes? Jeugdpuistjes, ook wel Acne genoemd, is een ontstekingsreactie binnenin een talgkliertje. Jeugdp…
Acne of jeugdpuistjes: oorzaken, behandeling en voorkomenAcne of jeugdpuistjes: oorzaken, behandeling en voorkomenAcne, jeugdpuistjes of acne vulgaris is een veel voorkomende vorm van puistjes, zeker in de puberteit. Zeer veel mensen…

GehoorstoornissenGehoorstoornissenDe belangrijkste stoornis van de gehoorfunctie is doofheid. Het gebrekkig functioneren van het gehoororgaan heet hard- o…
10 tips voor tijdens een hittegolf10 tips voor tijdens een hittegolf10 Medische adviezen voor tijdens een hittegolf. Dat is altijd handig als je op vakantie gaat naar een tropisch land of…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Fabels over acne en jeugdpuistjes"

Reacties

Eric, 11-10-2012 15:01 #7
Hallo ik ben eric en ben 19 jaar oud. Ik heb sinds mijn 15e last van puistjes! Ik ben eerst 10tallen verschillende producten gaan proberen. Toen naar de dokter, deze werken in stappenplannen, eerst dit dan dat blablabla ik begon dus met benzolperioxide en eindigde met verschillende antibiotica kuren… Die antibiotica heeft op mijn rug geholpen maar mijn hele gezicht blijft/is ROOD en puistjes zijn nog steeds aanwezig. Kijk ik ben 19 en wil er nu wel eens vanaf! Dus weten jullie iets? Plz help me

Annemiekje (infoteur), 09-08-2011 12:08 #6
Tandpasta op je gezicht smeren is echt super slecht. Het onsteekt alleen maar meer. Ik gebruik 2improve, bij mij werkt het echt top.

Lizan, 03-01-2011 15:11 #5
Dermatix kan je in de apotheek halen. Dit werkt (bij sommige mensen wel, sommigen niet, maar dat is bij de meeste middelen) om littekens weg te halen. Dus dat zou je kunnen proberen als je last hebt gehad van puistjes die hun littekens hebben achtergelaten.

Anne-Sophie, 27-10-2010 12:31 #4
Maar waar krijg je het nou echt van want volgens mij klopt die chocola wel ik heb namelijk gister echt super veel chocola op en ik werd vanochtend wakker en ja hoor…
en dat uit drogen werkt ook niet hoe langer je in de zon ligt hoe eerder ze weggaan ja maar let op naa een dag ofzo zijn ze er met honderde meer terug! ik had die tandpasta ook gedaan maar dat was in de zomer en als je dan ook nog is in de zon gaat liggen ja dan werkt het… maar waar krijg je ze nou eigenlijk van?:-p

Nobody, 04-10-2010 21:13 #3
OMG! Ik had wel vaker gelezen dat tandpasta goed tegen puisten is en ik had het uitgeprobeert, en het resultaat: het verbrande zo ERG! (ik had daarvoor wel eerst facescrub gedaan) Ik had ook gedacht dat het door het brandende gevoel juist goed zou komen, maar naderhand kon ik er echt niet meer tegen en toen ik hier las dat het niet goed is, heb ik het meteen gewassen. Toen ik mijn gezicht met een handdoek ging afdrogen, deed het zo'n verschrikkelijke pijn… :-( Reactie infoteur, 06-10-2010
Als iets pijn doet is het niet goed. Niet meer doen dus.

Merve, 12-05-2010 19:22 #2
Ik heb witte puistjes op mijn gezicht en op mijn armen en ik heb die puistjes uitgeknepen der kwam zon witte spul uit, maar nu heb ik wel veel littekens van die puistjes hoe kan ik die littekens wegkrijgen, weten jullie misschien een middel die ervoor zorgt dat die littekens verdwijnen?

Kim, 20-10-2009 21:30 #1
:-p Nou ik hoor het wel van jullie als er nou echt een middeltje is die alle puistje van je gezicht verwijdert op een NATUURLIJKE manier!

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 21-07-2015
Subrubriek: Diversen
Special: Puistjes
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!