InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen bij jeugdpuistjes (Acne)?

Wat te doen bij jeugdpuistjes (Acne)?

Wat zijn jeugdpuistjes? Jeugdpuistjes, ook wel Acne genoemd, is een ontstekingsreactie binnenin een talgkliertje. Jeugdpuistjes zijn gemakkelijk te herkennen aan een aantal symptomen, deze worden in het onderstaande artikel besproken. Verder zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen om jeugdpuistjes tegen te gaan. Voor meer informatie over de symptomen van jeugdpuistjes of de dingen die er tegen gedaan kunnen worden raad ik u aan het onderstaande artikel te lezen.

Wat zijn jeugdpuistjes?

Wat zijn jeugdpuistjes? Jeugdpuistjes, ook wel Acne genoemd, is een ontstekingsreactie binnenin een talgkliertje. Deze talgkliertjes zijn overal op de huid te vinden en produceren talg. Jeugdpuistjes worden vaak veroorzaakt door een verstopt talgkliertje. Een verstopt talgkliertje noemt met een mee-eter. Door bacteriën op de huid gaat het talgkliertje dan ontsteken. Wanneer de patiënt geen goede weerstand heeft is hij of zij vatbaarder voor bacteriën. De bacterie kan dan gemakkelijk via de huid binnendringen en zo een puistje veroorzaken. Adolescenten in de leeftijd van 15 tot 18 jaar zijn het meest vatbaar voor acne. Daarom wordt deze aandoening ook wel "jeugdpuistjes" genoemd. Jeugdpuistjes kunnen herkend worden aan een aantal symptomen.

Symptomen

  • Zwarte puntjes op de huid (mee-eters)
  • Rode huid
  • Rode vlekjes
  • Puisten
  • Bultjes

Wat te doen tegen jeugdpuistjes?

Acne of jeugdpuistjes kan zich ontwikkelen tot een ernstige aandoening. Wanneer iemand lijdt aan een acne kan de persoon in kwestie een zeer negatief zelfbeeld ontwikkelen. Mensen vinden puistjes vaak cosmetisch storend. Wanneer er activiteiten vermeden worden door de puistjes is het belangrijk langs de huisarts te gaan. Verder zijn er ook een aantal dingen die je zelf kunt doen om puistjes tegen te gaan.

Wat kun je zelf doen?

  • Veel water drinken
  • Goede nachtrust
  • Veel naar buiten
  • Zonnen (niet meer dan 15 minuten per dag)
  • Producten kopen bij de drogist

Het is belangrijk veel water te drinken wanneer je last hebt van jeugdpuistjes, dit helpt het lichaam om de afvalstoffen te verwijderen. Verder is slaap altijd het beste medicijn, dit geldt ook voor acne. De buitenlucht droogt de puistjes uit en zonlicht vermindert de talgproductie. Je kunt hiervoor ook onder de zonnebank gaan liggen. Doe dit niet langer dan 15 minuten per dag i.v.m. met huidklachten of huidkanker. Verder zijn er ook tal van producten te koop bij de drogist die een positief effect kunnen geven.

Wat kan de huisarts doen?

  • Antibiotica voorschrijven
  • Benzoylperoxide voorschrijven
  • Inderm voorschrijven
  • Doorverwijzen naar ziekenhuis

Mochten de problemen aanhouden of ontstaan er psychische problemen, is het altijd aangeraden langs de huisarts te gaan. De huisarts kan antibiotica voorschrijven, deze verhelpen de ontstekingen. Ook kan de huisarts Benzoylperoxide voorschrijven, dit is een soort zalfje met zuur wat de puistjes laat ademen. Bij sommige mensen kan dit wel nare huidirritaties opwekken. Meestal wordt Inderm voorgeschreven. Inderm is een vloeistof met alcohol en antibiotica. Deze stof moet met watjes op een gereinigde huid aangebracht worden. Vervolgens maakt dit de poriën en talgkliertjes schoon. Zo voorkomt dit puistjes. In sommige zeldzame gevallen kun je doorverwezen worden naar het ziekenhuis.

Lees verder

© 2009 - 2019 VMusic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat te doen bij jeugdpuistjes (Acne)?"

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 30-12-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ontstekingen
Medische informatie…
Schrijf mee!