InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > 10 tips voor tijdens een hittegolf

10 tips voor tijdens een hittegolf

10 tips voor tijdens een hittegolf 10 Medische adviezen voor tijdens een hittegolf. Dat is altijd handig als je op vakantie gaat naar een tropisch land of er is in Nederland een hittegolf, dan moet je jezelf tegen de hitte wapenen. Over het algemeen zijn we in Noord-west Europa geen hitte gewend. Wanneer er ineens een hittegolf is zijn we meer vatbaar voor de negatieve gevolgen ervan.

Inhoud:

Warmt de aarde op?

De vermeende opwarming van de aarde kent een aantal gevolgen. Een overduidelijk gevolg is de hittegolf. Een hittegolf komt steeds vaker voor. Gemiddeld komen ze ongeveer eens in de drie jaar voor, vanaf 1901 gerekend. In dit millennium hebben we tot en met 2007 4 hittegolven gehad, dat is ongeveer 1 keer per 2 jaar. Tussen 2008 en 2012 kwamen geen hittegolven voor. Zou de opwarming toch maar tijdelijk zijn? Zijn we voor niets bang gemaakt? In ieder geval zit het gemiddeld aantal hittegolven weer op de 1 op 3, zoals vroeger. Het mooie weer neemt veel voordelen met zich mee. Je kunt er lekker op uit op de fiets om wind te vangen en verkoeling te zoeken. Tijdens warme dagen is het ook populair om in een cabriolet te rijden. Een tweedehands cabriolet stijgt honderden euro’s in waarde tijdens een hittegolf.

Nadelen

Waarschijnlijk wegen de voordelen van een hittegolf niet op tegen de nadelen. Het lichaam heeft een grotere kans op uitdroging tijdens een hittegolf. De eerste verschijnselen van uitdroging zijn hoofdpijn en vermoeidheid. Meer ernstige gevolgen zijn spierkrampen. Nog ernstigere gevolgen zijn een hitteberoerte oftewel zonnesteek. Aan de gevolgen van een hitteberoerte kun je overlijden.

Definities

In Nederland en België geldt dezelfde definitie van een hittegolf. De definitie van een hittegolf is: weersituatie waarbij minstens 5 aaneengesloten dagen hoger dan 25 graden zijn waarvan 3 hoger dan 30 graden zijn. Een zomerse dag is een dag waarop het 25 graden of hoger wordt. Een tropische dag is een dag waarop het warmer dan 30 graden wordt.

10 Medische adviezen: Hoe je te wapenen tegen een hittegolf?

  1. Allereerst wordt door medici aangeraden om veel water te drinken. Normaal gesproken is het goed om 3 liter water per dag te drinken voor een volwassen persoon. Maar tijdens een hittegolf kun je beter iets meer drinken; 4 of 5 liter. Wacht niet totdat je dorst krijgt.
  2. Luchtige en lichtkleurige kleding is belangrijk. Witte kleur stoot de hitte af. Donkere kleuren nemen juist hitte op. Draag bijvoorbeeld geen zwart petje; dat wordt heel heet. Eventueel kun je wel de pet natmaken met water en dan je petje dragen. Dat koelt lekker af.
  3. Drink geen alcohol want dan is de kans op uitdroging groter.
  4. Zoek zoveel mogelijk de schaduw op. In een bos is het een paar graden koeler omdat de bomen met hun bladeren voor schaduw zorgen.
  5. Afkoeling zoeken in het water is ook een goede manier. Alleen pas wel op dat je niet verbrandt door de zon. Je kunt bijvoorbeeld een t-shirt aandoen wat je nat laat worden om je rug te beschermen terwijl je zwemt. Aan de Noordzee is het vaak een paar graden koeler dan in het binnenland door de koele zeewind. Maar dat geldt niet wanneer de wind uit het oosten komt, dan is het erg warm aan zee!
  6. Houd je huis zo koel mogelijk door de zon niet binnen te laten. Sluit dus de gordijnen of lamellen van ramen waar de zon door schijnt. Een ventilator helpt goed om af te koelen.
  7. Als je buiten in de tuin of op je balkon zit, kun je af en toe jezelf nat spuiten met een plantenspuit. In combinatie met een briesje geeft dat een aangename verkoeling. Sommige mensen gebruiken ook binnenshuis een plantenspuit om af te koelen.
  8. Deel de dag in volgens een tropenrooster. Dat betekent dat je tussen 12.00 uur en 16.00 uur probeert niets te ondernemen. Misschien kun je een siësta houden. Als je vroeg opstaat, bijvoorbeeld om 6.00 uur, maak je het koelste gedeelte van de dag mee. Als je echt een zware inspanning moet leveren tijdens een hittegolf is het belangrijk om vroeg op te staan.
  9. Wees voorzichtig met het nemen van een ijskoude douche als je het heel heet hebt. Sterke temperatuurwisselingen bevorderen uitdroging. Als je van koude douches houdt kun je die gewoon nemen maar laat je lichaam langzaam wennen aan het koude water; spring er niet in één keer onder.
  10. Koffie en thee zijn geen aanrader. Beperk het drinken van deze dranken. Afgezien van het feit dat ze vochtafdrijvend zouden werken, zijn het warme dranken waardoor je lichaam nog harder moet werken (zweten) om af te koelen.

Medicijnen

De gevolgen van een hittegolf verschillen voor iedereen. Sommige medicijnen kunnen in combinatie met tropisch weer ongewenste bijeffecten hebben. Als je daarover twijfelt, kun je met je huisarts contact opnemen. Ouderen hebben over het algemeen meer last van een hittegolf dan jonge mensen.
Gerelateerde artikelen
Hoe een hittegolf overleven? Tips om af te koelen bij hitteHoe een hittegolf overleven? Tips om af te koelen bij hitteDe meesten onder ons kijken gretig uit naar de zomer omwille van het warme weer. Warme temperaturen kunnen erg aangenaam…
Impact van een hittegolf op het lichaam en de natuurImpact van een hittegolf op het lichaam en de natuurHittegolven vinden in de Lage Landen steeds frequenter plaats. Dit is een duidelijk signaal dat de aarde aan het opwarme…
Wat te doen bij een zonnesteek of zonneslag?Wat te doen bij een zonnesteek of zonneslag?Warme zomerse dagen waar de temperaturen stijgen en de zon krachtig aan een onbewolkte hemel schijnt kan iedereen die on…
Informatie over een zonnesteekInformatie over een zonnesteekNaast verbranding door de zon is er nog een ander onplezierig gevolg van langdurig zonnen: de zonnesteek. Het lichaam ve…
De hitte index: hoe ervaren wij warmte?Hetzelfde aantal graden Celsius kan op de ene dag voor een veel hogere gevoelstemperatuur zorgen dan de andere dag. Dit…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • Interviews met mensen die lang in de tropen hebben gewoond.
  • Foto zon: wikimedia commons
  • Foto Temperatuurkaart: buienradar.nl

Reageer op het artikel "10 tips voor tijdens een hittegolf"

Reacties

Michael, 29-03-2014 22:34 #3
Zwart/wit folie tegen de ramen, witte kant naar buiten gericht, zorgt ervoor dat je 's ochtends langer kan doorslapen (95% van het zonlicht wordt tegengehouden). En wit weerkaatst overdag het zonlicht terug wat voor minder warmte in je huis zorgt. Je kan wel eventjes niet naar buiten kijken…

Tom008 (infoteur), 04-07-2010 09:54 #2
J.M. Vogels, Bedankt voor deze wijze raad. Natte kleren dragen is inderdaad een goed idee voor bij extreme hitte. Een nat t-shirt of badpak helpt om je beter tegen de hitte te weren. Het is ook raadzaam om je haar regelmatig nat te maken tijdens een hittegolf.

J. M. Vogels, 04-07-2010 00:08 #1
Er bestaat een uitstekend middel tot verkoeling. Als het in huis 30 graden is, kun je makkelijk kwiek en vief rondlopen. Hoe? Sla een nat badlaken om je heen of, beter nog, maak een jakje van badstof dat met elastieken strak om het lichaam sluit. Houd die tweede huid goed vochtig en zorg voor veel verdamping. Loop ermee rond of ga in de stroming van een ventilator zitten. De verdamping die aldus wordt opgewekt houdt je heerlijk koel.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 19-08-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!