InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Informatie over een zonnesteek

Informatie over een zonnesteek

Informatie over een zonnesteek Naast verbranding door de zon is er nog een ander onplezierig gevolg van langdurig zonnen: de zonnesteek. Het lichaam verliest veel vocht waardoor de lichaamstemperatuur gaat stijgen. Een zonnesteek wordt veroorzaakt door een tekort aan water of zout. Normaal gesproken krijgt men dorst en gaat men zweten. Bij een zonnesteek stijgt de lichaamstemperatuur en krijgt men de warmte niet meer uitgezweet.

Symptomen zonnesteek

  • Dorst
  • Gebrek aan eetlust
  • Hoofdpijn
  • Duizelighid
  • Misselijkheid en braken
  • Moeheid
  • Koorts
  • Stijve nek
  • Bleekheid

In ernstige gevallen kan bewusteloosheid optreden en kan het hart op hol slaan. Afwijkende vormen van ademhalen kan duiden op levensgevaar. Denk hierbij aan een stokkende , langzame of onregelmatige ademhaling of zelfs het af en toe wegvallen van de ademhaling.

Bij een dreigende zonnesteek is het belangrijk dat men uit de zon gaat en een koele plaats opzoekt. Veel drinken en probeer de lichaamstemperatuur te laten dalen met koude compressen.

Tips om een zonnesteek te voorkomen

  • Draag lichte kleding, lichte kleuren reflecteren de warmte
  • Zet een hoed of pet op
  • Doe het rustig aan met warmte
  • Eet meer fruit en groenten, ze bevatten water en hebben goede zoutbalans
  • Door alcohol en koffie gaat u meer zweten
  • Neem een sportdrankje
  • Probeer tussen 12.00 en 15.00 uur uit de zon te blijven
  • Neem af en toe een verkwikkende duik

De toestand van een zonnesteek wordt levensgevaarlijk als de tekenen niet worden herkend. Een zonnesteek kan overgaan in een hitteberoerte. Het is moeilijk uit te maken of het om een zonnesteek of hitteberoerte gaat. Zijn er tekenen van een zonnesteek en worden de symptomen na 30 minuten niet minder dan moet een arts worden geraadpleegd. Bij en hitteberoerte heeft men meestal moeite met lopen en kan men het bewustzijn verliezen. Een arts kan dan de juiste verzorging geven. Bij een hitteberoerte kunnen zich complicaties voordoen zoals een shock en het uitvallen van de nierfunctie.

Kleine kinderen en oudere mensen zijn kwetsbaar met heel warm weer. Bij kinderen zijn de zweetklieren nog niet volgroeid en oudere mensen nemen weer minder goed vocht op. Ook diabetespatiënten, hartpatiënten en mensen met overgewicht lopen extra risico.
© 2010 - 2018 Monique1965, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Informatie over een zonnesteek"

Infoteur: Monique1965
Gepubliceerd: 13-07-2010
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!