Een zonnesteek, wat is het en wat kan je er tegen doen?

Een zonnesteek, wat is het en hoe ga je er mee om? Wat doe je er tegen? Een zonnesteek wordt ook wel 'hitteberoerte' genoemd.

Wat is een zonnesteek?

Iemand met een zonnesteek is te warm en te droog. De huid gloeit. Bij een zonnesteek kan de lichaamstemperatuur wel oplopen tot 41,5 graden, en in sommige gevallen zelfs hoger. De persoon gaat hallucineren, heeft last van hoofdpijn en voelt zich angstig. Een snelle pols en een zwakke, moeilijke ademhaling wordt vaak ook geconstateerd. De persoon is misselijk, vermoeid en voelt zich heel slap. In ergere gevallen raakt de persoon ook bewusteloos.

De meest voorkomende verschijnselen van een zonnesteek zijn:
  • Je kan erg zweten, maar kan ook opeens kippenvel krijgen en rillen van de kou. Dit komt omdat je lichaam geen normale temperatuur heeft.
  • Hoofdpijn/duizelig.
  • Je erg moe en slap voelen.
  • Verward zijn, niet weten waar je bent en maar wat 'brabbelen'.
  • In de ergste gevallen flauwvallen.

Hoe ontstaat een zonnesteek?

Bij warm weer verliest het lichaam veel meer vocht dan als het wat kouder is. Dit doen we door te zweten. Zo koelt het lichaam vanzelf. Als je meer vocht verliest dan dat je drinkt, dan heeft je lichaam te weinig vocht om het te verdampen. Daarom is veel drinken bij warm weer ook erg verstandig.

Door te weinig vocht in het lichaam wordt je lichaam niet goed doorbloed, met name bij je romp, armen en benen. Daardoor wordt de temperatuur in het lichaam hoger. Als dit boven de 40 graden is kan dat gevaarlijk zijn. Als dit in de zon gebeurt, noemen ze het dus een zonnesteek. Omdat het dan warm is door de zon en je lichaam droog is.

Hoe kan je een zonnesteek bij warm weer voorkomen?

  • Ga niet de lang in de felle zon zitten, lopen of fietsen. Doe je dit wel, drink dan voldoende en zorg voor niet teveel inspanning!
  • Het is verstandig om een pet op te zetten, wat je hoofd en gezicht beschermd tegen de zon.
  • Lig je aan het strand en je gaat in het water, is het slimmer om je af te drogen. Waterdruppels die op je lichaam blijven zitten vergroot de kans op verbranding.

Wat te doen tegen een zonnesteek?

  • Neem een koude douche. Dit verkoelt en zorg er voor dat je lichaam weer op een normale temperatuur komt.
  • Doe geen inspannende dingen, ga ergens liggen en probeer je rustig te houden.
  • Drink iets, liefst geen prik en al zeker geen alcohol! Koud water of wat wat fruitsap is altijd goed.

Herken je een zonnesteek bij iemand, en raakt de persoon buiten bewust zijn, twijfel niet en schakel een dokter in. Er kan dan meer aan de hand zijn, de koorts kan oplopen en de hartslag erg laag zijn. De persoon kan dan beter even nagekeken worden door een dokter of in het ziekenhuis voor ergere gevallen te voorkomen.
© 2014 - 2020 Stacey, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij een zonnesteek of zonneslag?Wat te doen bij een zonnesteek of zonneslag?Warme zomerse dagen waar de temperaturen stijgen en de zon krachtig aan een onbewolkte hemel schijnt kan iedereen die on…
Informatie over een zonnesteekInformatie over een zonnesteekNaast verbranding door de zon is er nog een ander onplezierig gevolg van langdurig zonnen: de zonnesteek. Het lichaam ve…
Een zonnesteek kan u vaak behoorlijk ziek makenEen zonnesteek kan u vaak behoorlijk ziek makenEen zonnesteek komt vaker voor dan u denkt. Vooral veel jonge mensen hebben het idee dat ze sterk genoeg zijn en hun hoo…
Zonnesteek of zonneslag door zonnebankZonnesteek of zonneslag door zonnebankEen zonnesteek of zonneslag hebben beiden nagenoeg dezelfde symptomen zoals hoofdpijn, duizeligheid en misselijkheid. Oo…

Afrikaanse slaapziekte: oorzaak, symptomen, behandelingAfrikaanse slaapziekte: oorzaak, symptomen, behandelingDe Afrikaanse slaapziekte, ook wel bekend onder de naam trypanosomiasis, is een ziekte die zonder behandeling dodelijk i…
Het voorkomen van de ziekte van AlzheimerHet voorkomen van de ziekte van AlzheimerDe ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie. Het is een verouderingsziekte, waarbij de hersenen la…
Bronnen en referenties
  • http://www.encyclo.nl/begrip/Zonnesteek%20en%20hitteberoerte

Reageer op het artikel "Een zonnesteek, wat is het en wat kan je er tegen doen?"

Infoteur: Stacey
Gepubliceerd: 18-03-2014
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!